Камерите, радарът и лидарът са технологии, които все по-често се срещат в съвременните автомобили и са от съществено значение за функционирането на системите за подпомагане на водача, докато се чака напълно автоматизираната да пристигне. Всяка има силни и слаби страни, но американският стартъп Teradar е убеден, че е намерил решение, което може да отговори на всички нужди на съвременните превозни средства.

Американската компания, която е привлякла инвестиции от 150 милиона долара, всъщност се фокусира върху терахерцови сензори и твърди, че те могат да съчетаят най-доброто от всички системи: високата резолюция на лидара, здравината на радарите и рентабилността на камерите.
Новата система открива обекти на повече от 300 метра
Teradar гарантира, че технологията ѝ може да открива обекти дори на повече от 300 метра разстояние, с резолюция 20 пъти по-висока от съвременните автомобилни радари, като компактен модул струва няколкостотин долара.
Сърцето на тази технология е модулният терахерцов двигател, система, базирана на твърдотелни чипове, способни да излъчват, улавят и обработват вълни в терахерцовата лента. Когато сензорът изпраща тези сигнали пред превозното средство, вълните се отразяват от коли, пешеходци, предпазни огради и пътни знаци.

Устройството анализира времето, необходимо за връщане, и промените в сигнала по честота и интензивност. По този начин той успява да реконструира карта в четири измерения - трите пространствени координати за локализиране на обекти и, като освен това отчита и тяхната относителна скорост - нещо като усъвършенствана и детайлна версия на радар.
От физическа гледна точка вълните в терахерцовата лента представляват оптимален баланс: те имат честоти достатъчно високи, за да предоставят много детайлни изображения, но не толкова високи, че лесно да бъдат разпръснати или абсорбирани от дъжд, мъгла или сняг. Теоретично това ви позволява да получите висококачествено "зрение" по всяко време на деня и при всяко време, ограничавайки онези перцептивни пропуски, които характеризират много сензори, използвани в момента.
Безопасност за всички
Крайната цел на Teradar е "да елиминира автомобилните катастрофи изцяло чрез значително по-добро възприятие", обяснява съоснователят и главен изпълнителен директор Мат Кери, който иска да направи технологията си достъпна във всяко превозно средство, "не само на луксозните."

Стартъпът увери, че вече е сключил споразумения за разработка с пет големи американски и европейски автомобилни производителя и планира да стартира първата си програма за серийни автомобили през 2028.
Сензорът е просто монтиран зад бронята и може да се монтира на местата на настоящите радари, без да се налага преработка на корпусите. Въпреки че е проектирана за автомобилния сектор, компанията заяви, че терахерцовата технология може да бъде подходяща и за приложения в отбранителния и индустриалния сектор.


0