Властите в много градове по света се обръщат към модерните технологиите и по-специално към изкуствения интелект, за да управляват претъпканите улици и претоварените паркинги. Германия не е изключение. Страната изпробва система за контрол на паркирането, която прилича на нещо, излязло от технологична лаборатория.

Град Хайделберг вече използва Cityscanner, малка кола с камери, лидар и проверки в базата данни в реално време, за да открива нарушения при паркирането. Това е елегантен, бърз и зависим от изкуствен интелект начин за проверка на около 1500 паркирани превозни средства на час.
Разработен от базираната в баварския град Регенсбург компания DCX Innovationis, Cityscanner използва монтирани на покрива камери, за да заснема 25 кадъра в секунда. Докато прави това, колата разчита регистрационните номера, проверява дали автомобилите заемат валидни места за паркиране и дори сравнява приложения за цифрово паркиране като Easypark или Parkster.
DCX вече е внедрила системата в чужбина, като близо две дузини превозни средства се използват в Полша. Подобни скенери работят също така във Франция и Холандия. В София пък колите на ЦГМ използват четци за да разпознаят по номера дали колата си е платила паркирането в синята или зелената зона, което прави Хайделберг по-късно, но забележително допълнение към борбата с нарушителите.
Лидарният сензор открива дали даден автомобил се намира в зона с ограничен достъп, велоалея, противопожарна лента или просто е твърде далеч от трафика. За да се гарантира точност, той повтаря маршрута два пъти в рамките на няколко минути, преди да издаде глоба. Всъщност, преди глобата действително да стигне до нарушителя, човек проверява данните, събрани от Cityscanner.

Последното е логично, като се има предвид, че системата, задвижвана от изкуствен интелект, не може да вижда неща като разрешителни за паркиране, издадени на хора с увреждания. Когато работи с пълна скорост, Cityscanner може да бъде с около 600 процента по-ефективен от пешеходните патрули, посочва Handelsblatt.
Германският вестник съобщава, че процесът в Хайделберг е част от новото законодателство в Баден-Вюртемберг, което едва наскоро създаде правната рамка за подобни системи. Колите са умишлено маркирани, за да се открояват, служейки като възпиращ фактор, а не просто като мобилен автомат за билети. Това би могло да подобри поведението при паркиране още преди да влязат в сила глобите, посочват местните власти.
В същото време, това не е напълно перфектна система. Поверителността е основен проблем в световен мащаб, а в Германия се приема много сериозно. Въпреки това, Cityscanner твърди, че снимките, които прави, не запазват изображения на лица или регистрационни номера на автомобили, паркирани законно. Полицията е единствената, която може да вижда изображенията, и твърди, че те са само на нарушителите.
В допълнение към проблемите с поверителността, Cityscanner не е особено евтин. Макар компанията да твърди, че може да инсталира устройството на всеки автомобил за около четири часа, то струва около 130 000 евро. Тази цена не включва и лицензирането на софтуера.


1