Смяната на гуми може да удари сериозно по портфейла ви, особено когато в сервиза произнасят фразата, която никой не иска да чуе: "Ако е 4x4, трябва да смените и четирите гуми наведнъж". Мнозина смятат, че това е маркетингова стратегия, начин да се продаде повече, но истината е, че има техническо оправдание, толкова солидно, колкото и самото шаси на автомобила. И каква е причината за това?

Когато едно превозно средство има задвижване на всички колела, трансмисионната му система разпределя въртящия момент между двете оси и често между всяко колело, въз основа на сцеплението, осигурено от всяко от тях. Защо обаче прави това? Причината е, че е необходимо всички колела да се въртят с абсолютно еднаква скорост.
Проблемът възниква, когато диаметърът на гумите е малко по-различен: нещо съвсем малко, като три милиметра разлика в дълбочината на протектора, може да означава няколко сантиметра вариация на пълен оборот. А това, умножено по хиляди обороти, се превръща в истинско натоварване на задвижващия механизъм. Тогава се случва диференциалът да започне постоянно да компенсира този дисбаланс.
За да добиете представа, това е като да бягате маратон с един полусвит крак: в началото е добре, но в крайна сметка се появява болка и куцане. И ако не спрете, ще се нараните. В автомобила това "куцане" води до прегряване на компонентите, преждевременно износване и в най-сериозните случаи до повреди, които лесно могат да ударят по банковата ви сметка.

Някои производители са определили този марж с хирургическа прецизност. Subaru например изисква разликата между гумите да не надвишава около 2/32 инча (около 1,5 мм) или четвърт инч от общата обиколка. Audi препоръчва да е 4/32 инча (11,7 мм), докато Porsche и Nissan позволяват максимално 30% относително износване между гумите на една и съща ос. Накратко: всички те са съгласни, че и четирите гуми трябва да се въртят в перфектен синхрон, в противен случай системата ще пострада.
Съществува малко известна, но изключително ефективна техника: tire shaving. Този популярен процес в САЩ включва премахване на част от протектора на нова гума, докато се изравни с останалите три. Услугата обикновено струва между 20 и 40 долара на гума и избягва както разходите за подмяна на всичките четири, така и риска от повреда на задвижващия механизъм. Освен това, по-ниските гуми не само изравняват диаметъра, но и сцеплението и динамичното поведение на автомобила, което кара целия агрегат да работи отново в хармония.
В Европа това все още е рядка услуга, но някои специализирани сервизи вече я предлагат за SUV-ове и автомобили със задвижване на всички колела. Ако гумите ви все още имат добър живот на протектора и само една е повредена, това може да бъде много разумна алтернатива на изхвърлянето на три напълно използваеми гуми.


0