IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо трябва да смените и четирите гуми наведнъж, ако карате 4x4?

Зад това се крие физика, инженерство и механична система, която не прощава дори най-малкия дисбаланс

Смяната на гуми може да удари сериозно по портфейла ви, особено когато в сервиза произнасят фразата, която никой не иска да чуе: "Ако е 4x4, трябва да смените и четирите гуми наведнъж". Мнозина смятат, че това е маркетингова стратегия, начин да се продаде повече, но истината е, че има техническо оправдание, толкова солидно, колкото и самото шаси на автомобила. И каква е причината за това?


4x4


Когато едно превозно средство има задвижване на всички колела, трансмисионната му система разпределя въртящия момент между двете оси и често между всяко колело, въз основа на сцеплението, осигурено от всяко от тях. Защо обаче прави това? Причината е, че е необходимо всички колела да се въртят с абсолютно еднаква скорост.

Проблемът възниква, когато диаметърът на гумите е малко по-различен: нещо съвсем малко, като три милиметра разлика в дълбочината на протектора, може да означава няколко сантиметра вариация на пълен оборот. А това, умножено по хиляди обороти, се превръща в истинско натоварване на задвижващия механизъм. Тогава се случва диференциалът да започне постоянно да компенсира този дисбаланс.

За да добиете представа, това е като да бягате маратон с един полусвит крак: в началото е добре, но в крайна сметка се появява болка и куцане. И ако не спрете, ще се нараните. В автомобила това "куцане" води до прегряване на компонентите, преждевременно износване и в най-сериозните случаи до повреди, които лесно могат да ударят по банковата ви сметка.


4x4


Някои производители са определили този марж с хирургическа прецизност. Subaru например изисква разликата между гумите да не надвишава около 2/32 инча (около 1,5 мм) или четвърт инч от общата обиколка. Audi препоръчва да е 4/32 инча (11,7 мм), докато Porsche и Nissan позволяват максимално 30% относително износване между гумите на една и съща ос. Накратко: всички те са съгласни, че и четирите гуми трябва да се въртят в перфектен синхрон, в противен случай системата ще пострада.

Съществува малко известна, но изключително ефективна техника: tire shaving. Този популярен процес в САЩ включва премахване на част от протектора на нова гума, докато се изравни с останалите три. Услугата обикновено струва между 20 и 40 долара на гума и избягва както разходите за подмяна на всичките четири, така и риска от повреда на задвижващия механизъм. Освен това, по-ниските гуми не само изравняват диаметъра, но и сцеплението и динамичното поведение на автомобила, което кара целия агрегат да работи отново в хармония.

В Европа това все още е рядка услуга, но някои специализирани сервизи вече я предлагат за SUV-ове и автомобили със задвижване на всички колела. Ако гумите ви все още имат добър живот на протектора и само една е повредена, това може да бъде много разумна алтернатива на изхвърлянето на три напълно използваеми гуми.


0 от 500
  • #4
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Аспарух ( преди 2 седмици )
    Нищо вярно, важно е цолажът на гумата да е еднакъв, и може да правите каквото си искате с размера, марките и видовете на гумите.Пробвано на А8 D2 и А4 B6 и двете 2.5TDI 180 коня.
  • #3
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    И още нещо - 4 еднакви гуми. Изненадата е че 2 х 2 от различни производители могат да имат различна височина въпреки еднаквите размери на хартия.
  • #2
    3 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    По принцип това е вярно но пак зависи какъв автомобилът и как се кара. Например ако системата 4х4 е Part Time без централен диференциал тогава на асфалт винаги се кара само на задно предаване а предния мост се пуска само офроуд или на сняг тогава разликата в диаметъра на гумите между преден и заден мост не е чак такъв проблем. На терен с ниско сцепление, кал, пясък или сняг, гумите лесно превъртат и се компенсират разликите.
  • #1
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    А при смяна на зимни/летни има ли значение предна-задна, лява- дясна или така или иначе се въртят? На всеки сезон ли се въртят или според износвенето?