IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Ново проучване показа как износването на гумите вреди на околната среда

Проблемите нарастват заради електрификацията, която увеличава теглото на автомобилите

Преди няколко дни френската екологична организация Agir pour l'Environnement публикува проучване, което разтърси автомобилната индустрия. Като се фокусира не върху отработените газове, тя се насочи към често пренебрегвана индустриална връзка: производителите на гуми. Цялата индустрия за гуми е призована да отговори на ключов въпрос: как да се съчетаят производителността, безопасността и намаляването на въздействието върху околната среда?


Гуми


Обект на критики заради замърсяването от продуктите си

След анализ на гуми от шест основни производителя, организацията идентифицира 1954 химични молекули в каучуковата смес. Сред тях 785 представляват висок риск за здравето и околната среда. "Открихме 111 вещества, силно токсични за водната среда, 85 потенциално фатални за хората при поглъщане и 112 канцерогенни, мутагенни или репротоксични молекули", обясни Стефан Керкхов , генерален делегат на организацията.

Резултатите подчертават зависимостта на индустрията от сложни добавки: масла, смоли, метали, антиоксиданти и пластификатори. Тези компоненти, от съществено значение за производителността и издръжливостта на гумите, сега се превръщат в регулаторни цели. Във Франция, например, според TF1 Info, близо 50 000 тона частици от износването на автомобилни гуми се отделят във въздуха, почвата и водата всяка година.

Отговорът на производителите: иновации и регулаторни ограничения

Поставени под натиск, големите производители на гуми веднага реагираха. Michelin, чрез своя отдел за научноизследователска и развойна дейност, посочи, че е намалила емисиите от износване на гуми с 5% между 2015 и 2020 г. Компанията също така обяви няколко изследователски програми за по-добро разбиране и измерване на частиците, отделяни от износването.

Други играчи проучват подобни възможности. Continental залага на каучукови смеси, базирани на индустриално глухарче. Goodyear тества полимери, получени от биомаса. Bridgestone инвестира в проследимостта на химикалите и кръгово рециклиране. Ограниченията обаче се умножават. Предстоящият регламент Евро 7, който в момента се финализира, планира да включи за първи път ограничения за емисиите на частици, свързани с износването на гумите и спирачките. За компаниите това развитие представлява революция, сравнима с тази на каталитичните конвертори в края на 90-те години.


Гуми


Предизвикателството е двойно: да се ограничи замърсяването, без да се компрометира механичната производителност и безопасността на превозните средства, особено в контекст, където средното тегло на колите се увеличава с 15% до 20% с електрификацията на автопарка.

Индустриалният модел е под натиск: прозрачност, разходи и репутация

За производителите на автомобилни гуми шокът е и символичен. "Гражданите имат право да знаят точния състав на продуктите, които купуват, и с които... се тровят", посочва осъжда Оливър Чарлз, говорител на Agir pour l'Environnement. Това искане за прозрачност оспорва основополагащ принцип на сектора: търговската тайна. Химическите формули, ревниво пазени в продължение на десетилетия, сега се възприемат като нещо тайно.

Въпреки това, премахването на тази секретност би могло да наруши технологичната конкуренция. Производителите се опасяват, че подробното етикетиране на компонентите, изисквано от Брюксел, ще отслаби патентите им и ще увеличи производствените разходи.

0 от 500
  • #8
    1 rate up comment 0 rate down comment
    carpe_diem ( преди 23 часа )
    Точно за феродото електричките и хибридите са супер решение, защото просто не ползват такова... Коли редовно на по над 100-200К км нямат грам нужда от смяна на накладки. Но такива неподготвени коли, като ги изкараш на писта и заминават спирачките за 1-2 обиколки точно защото се предполага, че няма да се ползват така...
  • #7
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Алекс ( преди 1 ден )
    За гумите се знае отдавна. Но защо не казват нищо за феродото? Особено в градовете където се кара газ-спирачка.
  • #6
    0 rate up comment 0 rate down comment
    теслата ( преди 1 ден )
    Г-да еколози, а с *** не опитахте ли?
  • #5
    3 rate up comment 3 rate down comment
    до долния ( преди 1 ден )
    Тесла модел У е по лека от една Гей класа.
  • #4
    8 rate up comment 2 rate down comment
    carpe_diem ( преди 1 ден )
    У нас обаче нещата са обърнати - където и да ходя на запад почти няма пилещи гуми коли, пъpдящи ауспуси и т.н., а под прозореца ми на всеки няколко секунди вечер някой си избива комплексите кой колко гума ще изтърка и кой колко повече шум ще вдигне... Разбира се от Министерството на Взетия Рушвет са по-тихи и от планинско езерце и не реагират...
  • #3
    4 rate up comment 3 rate down comment
    carpe_diem ( преди 1 ден )
    Не само електричките харчат повече гуми, даже за тях се съмнявам, защото ако искаш да караш като хората, те са много по-плавни и много по-леко се придвижват. Ако искаш да се изрязваш на всеки светофар, все тая. А относно теглото - всичко се хвърли на джипки, които тежат много повече от масовите коли от миналото. Преди всички бяхме с 15-ки и 16-ки, с коли по тон-тон и двеста, сега всичко гони 2 тона, а масовите електрички са по-леки: Зое е 1400 кг, Фиат 500 е 1200, Меган 1600, ID3 също там някъде
  • #2
    2 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 ден )
    Арее пак глупустите еееее! АКо някой има зор сас околната среда да земи и да са ГРЪМНИ УЕ! И ако не мой, ШЕ ГО ГРЪМНЕМЕЕЕЕЕ АХАХХАХАХ! Ем тва е!
  • #1
    10 rate up comment 4 rate down comment
    Hvaliprats ( преди 1 ден )
    ..И накрая ще се окаже че електричките са с по-високи канцерогенни емисии от двг и хибриди и ще има защо ручахме жабетата и защо толкова пари за субсидии от данъкопатците окрадохме за да ги дадем на тези дето ги тровят повече. Новият дизелгейт ще е електромобилгейт.