Гумите и тяхното състояние са от изключителна важност за автомобила: те са единствените му контактни точки с пътя. От тях зависи и комфортът, и ефективното спиране, и бързото ускорение. Всеки знае това. Но гумите също така имат съществено влияние и върху разхода на гориво.

Какво е съпротивление при търкаляне?
Производителите на гуми говорят за това като за "съпротивление при търкаляне“. Простичко казано, това е енергията, необходима, за да се движи гумата по пътната повърхност. Изборът на гуми с по-ниско съпротивление при търкаляне може да намали разхода на гориво с до 9%. Може да не звучи много, но ако пресметнете ефекта за целия живот на един комплект гуми, става дума за хиляди левове.
Чисто новите гуми вдигат разхода
Друг фактор е дълбочината на грайфера. Не е изненадващо, че износените гуми имат по-ниско съпротивление от чисто новите (някои шофьори забелязват, че веднага след смяна на гуми разходът им може да се повиши с до 20%). Така че, поне на теория, карането с износени гуми ще ви спести пари. На практика обаче ще повиши в пъти риска от злополука.
Общоприетото правило е гумите да се сменят, когато протекторът е останал под 1,6 мм дълбочина. Някои гуми имат вградени индикатори за износване и трябва да се сменят, когато индикаторът изчезне.

Какво е хистерезис?
Когато колата се движи, гумите преминават през процес, наречен в науката "хистерезис". Той се отнася до излишната топлина, натрупана в протектора от триенето. Тази излишна топлина е на практика загуба на енергия. Двигателят трябва да я компенсира, като изгори повече гориво.
Освен това, влияние върху консумацията имат дизайнът, размерът и ширината на гумите, използваните при производството й материали, а също и съпротивлението на вятъра и коефициентът на триене на пътната повърхност.
Най-икономичните гуми
Производителите на гуми много добре знаят всички тези фактори и са направили подобрения по своите гуми, за да намалят хистерезиса и съпротивлението при търкаляне. Гумите с ниско съпротивление при търкаляне (LRR) са се възползвали от съвременни иновации в химията на каучуковите смеси, от оптимизации на теглото, формата на гумите и компютърно подобрените шарки на грайфера. Всесезонните гуми могат да са по-икономични от спортно ориентираните летни гуми, но за сметка на това не са добри при по-динамично шофиране.
Как да определим съпротивлението при търкаляне на гума
Гумите имат етикети с информация за енергийна ефективност, сцепление на мокра настилка и ниво на шума. Енергийната ефективност се отнася до съпротивлението при търкаляне на гумата и се класифицира от А до Е, като А е най-ефективната от гледна точка на горивото. Типът на гумата може да ви даде информация за очакваното съпротивление при търкаляне. Зимните гуми имат по-високо съпротивление от всесезонните гуми, поради по-мекия каучук и по-"прилепчивия" дизайн на протектора. Същото правило важи за всесезонните гуми и all-terrain вариантите за някои джипове. Нормалните летни гуми са по-икономични от всесезонните, но са опасни при заснежен или заледен път.

Важно е правилното налягане
На финала още един много важен начин, по който гумите влияят върху разхода - с това дали правилно са напомпани. Много хора подценяват периодичната проверка на налягането в гумите. Но всъщност трябва да се прави поне веднъж месечно, защото гумите губят въздух и заради контакти с неравности, и дори само заради температурните амплитуди. Помпайте периодично гумите до указаното от производителя на автомобила налягане. Това може да ви спести до 5% от изразходваното гориво, а и удължава живота на самите гуми.


1