IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как гумите могат да ви спестят гориво

От съпротивлението при търкаляне до правилното налягане: всичко това ви удря в резервоара

Гумите и тяхното състояние са от изключителна важност за автомобила: те са единствените му контактни точки с пътя. От тях зависи и комфортът, и ефективното спиране, и бързото ускорение. Всеки знае това. Но гумите също така имат съществено влияние и върху разхода на гориво. 
  
    
гуми, смяна на гуми
  
     
Какво е съпротивление при търкаляне?

Производителите на гуми говорят за това като за "съпротивление при търкаляне“. Простичко казано, това е енергията, необходима, за да се движи гумата по пътната повърхност. Изборът на гуми с по-ниско съпротивление при търкаляне може да намали разхода на гориво с до 9%. Може да не звучи много, но ако пресметнете ефекта за целия живот на един комплект гуми, става дума за хиляди левове. 

Чисто новите гуми вдигат разхода

Друг фактор е дълбочината на грайфера. Не е изненадващо, че износените гуми имат по-ниско съпротивление от чисто новите (някои шофьори забелязват, че веднага след смяна на гуми разходът им може да се повиши с до 20%). Така че, поне на теория, карането с износени гуми ще ви спести пари. На практика обаче ще повиши в пъти риска от злополука. 

Общоприетото правило е гумите да се сменят, когато протекторът е останал под 1,6 мм дълбочина. Някои гуми имат вградени индикатори за износване и трябва да се сменят, когато индикаторът изчезне. 
  
    
зимни гуми, всесезонни гуми, летни гуми
   
      
Какво е хистерезис?

Когато колата се движи, гумите преминават през процес, наречен в науката "хистерезис". Той се отнася до излишната топлина, натрупана в протектора от триенето. Тази излишна топлина е на практика загуба на енергия. Двигателят трябва да я компенсира, като изгори повече гориво. 
Освен това, влияние върху консумацията имат дизайнът, размерът и ширината на гумите, използваните при производството й материали, а също и съпротивлението на вятъра и коефициентът на триене на пътната повърхност. 

Най-икономичните гуми

Производителите на гуми много добре знаят всички тези фактори и са направили подобрения по своите гуми, за да намалят хистерезиса и съпротивлението при търкаляне. Гумите с ниско съпротивление при търкаляне (LRR) са се възползвали от съвременни иновации в химията на каучуковите смеси, от оптимизации на теглото, формата на гумите и компютърно подобрените шарки на грайфера. Всесезонните гуми могат да са по-икономични от спортно ориентираните летни гуми, но за сметка на това не са добри при по-динамично шофиране.

Как да определим съпротивлението при търкаляне на гума

Гумите имат етикети с информация за енергийна ефективност, сцепление на мокра настилка и ниво на шума. Енергийната ефективност се отнася до съпротивлението при търкаляне на гумата и се класифицира от А до Е, като А е най-ефективната от гледна точка на горивото. Типът на гумата може да ви даде информация за очакваното съпротивление при търкаляне. Зимните гуми имат по-високо съпротивление от всесезонните гуми, поради по-мекия каучук и по-"прилепчивия" дизайн на протектора. Същото правило важи за всесезонните гуми и all-terrain вариантите за някои джипове. Нормалните летни гуми са по-икономични от всесезонните, но са опасни при заснежен или заледен път.
  
    
гуми, съпротивление при търкаляне
   
      
Важно е правилното налягане

На финала още един много важен начин, по който гумите влияят върху разхода - с това дали правилно са напомпани. Много хора подценяват периодичната проверка на налягането в гумите. Но всъщност трябва да се прави поне веднъж месечно, защото гумите губят въздух и заради контакти с неравности, и дори само заради температурните амплитуди. Помпайте периодично гумите до указаното от производителя на автомобила налягане. Това може да ви спести до 5% от изразходваното гориво, а и удължава живота на самите гуми.  
  
     

 

0 от 500
  • #3
    3 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Еко гумите обикновено са доста гладки - почти няма разстояние в шарката на грайфера, затова избирам такива които да не са съвсем еко, защото при локвите които газим из България трябва място да излезем водата при малко по-висока скорост.
  • #2
    3 rate up comment 8 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Моите МТ гуми имат грайфер 20 милиметра! Заради това при каране над 100 км/ч шумът е доста силен. Все едно караш военна машина от времето на СССР. От както ги сложих разходът на гориво наистина скочи с около 10%. Но това не ми пречи. Перфектни са. Като се износят пак ще си купя такива. В гората съм минавал на такива места където трудно се върви пеша. Дори в зимни условия. Минавал съм наклони над 45 градуса през камъни, кал, дерета, води, ледове снегове, и какво ли не. На бавни няма спиране.
  • #1
    14 rate up comment 1 rate down comment
    И какво е "хист ( преди 1 месец )
    Що ползвате думи, чието значение не знаете?Що в статията имате секция озаглавена "Какво е хистерезис?" и никъде този термин не е обяснен?Абе, вие в цялата редакция ли сте избирани с конглокс по тъпота?