Много шофьори разчитат на електронни системи за следене на налягането в гумите (TPMS), които отдавна са се превърнали в част от стандартното оборудване на съвременните автомобили. Те трябва своевременно да предупреждават водачите за ниско налягане в гумите, което би трябвало да подобри безопасността и да удължи живота на гумите. Много шофьори обаче се чудят: доколко могат да се доверят на тези електронни асистенти?

Експерти определиха колко точно TPMS отчитат налягането в гумите, като проведоха специални тестове и измервания. Използвани са превозни средства от различни марки и модели, оборудвани както със системи за директно, така и с индиректно наблюдение. Във всеки случай показанията на налягането в гумите са сравнени с тези на професионални манометри, за да се идентифицират евентуални несъответствия.
Резултатите са смесени. В някои случаи системата реагира само на значителни спадове на налягането, докато малки отклонения остават незабелязани. Това е особено вярно за индиректните TPMS системи, които разчитат на скоростта на колелата, а не на действителното налягане в гумите.
Директните сензори, инсталирани във всяко колело, се представят по-добре, но те също така имаха грешки от 0,1-0,3 атмосфери. Затова и авторите на теста отбелязват, че метеорологичните условия, износването на гумите и дори конкретният модел на превозното средство могат да повлияят на точността на системата.
Освен това е важно да се помни редовното калибриране на TPMS, особено след смяна на колела или гуми. В противен случай системата може да не открие опасен спад в налягането.
В резултат на това експертите съветват да не се разчита единствено на електронни сензори. Редовната проверка на налягането в гумите със стандартен манометър остава най-надеждният начин да се избегнат неприятни изненади на пътя. TPMS е полезен инструмент, но не е абсолютна гаранция за безопасност.


0