Повечето собственици на автомобили настройват налягането в гумите на своите автомобили, следвайки препоръките на производителите. Колко атмосфери трябва да има в гумите е посочено на стикерите на вратите, вътрешната страна на капака на резервоара за гориво, както и в инструкциите за експлоатация. Въпреки това, при горещо време, специалистите силно съветват да се намалят стойностите на налягане на въздух в гумите.
Сега ще ви разкажем, защо това е препоръчително. Като начало може би трябва да се каже, че оптималното налягане в гумите варира от 2 до 2.8 атмосфери - в зависимост от модела и теглото на автомобила, както и от размера на колелата. Стойността обикновено е еднаква за гуми с еднакъв диаметър, но за колела с различна широчина често се различава от 0.2 до 0.4 атмосфери.
Автопроизводителите посочват точното налягане в гумата въз основа на многобройни тестове, които обаче са типични за идеалните условия на работа. Но с температурните промени налягането в гумата скача като долар срещу рубла.
Ето защо експертите препоръчват да се следят единиците на манометъра, за да се избегнат сериозни проблеми. И когато стане студено, донапомпайте гумите с една десета над препоръчаното, а когато е горещо, както в случая с настъпващото лято, напротив, свалете налягането с една десета от препоръчаното.
Например, когато навън е 30 градуса, налягането на въздуха в гумите може да се увеличи с до 0.2 бара, което рискува да доведе до преждевременно износване на средната част на протектора, увеличаване на натоварването върху джантата, самата гума и автомобила. Спирачният път също не е толкова добър.
Когато гумата е с по-високо налягане, особено през жегите и ако попадне в дупка или се удари в бордюр, тя може просто да се спука, което да причини инцидент. Освен това пренапомпаните гуми губят сцеплението си с пътната настилка, тъй като контактното петно с повърхността намалява. Резултатът е влошаване на характеристиките на управление и сцепление и увеличаване на спирачния път.
За да се избегнат подобни проблеми, експертите съветват обезвъздушаване на колелата с 0.1 и дори с 0.2 атмосфери. Така автомобилът ще бъде по-стабилен на пътя и следователно по-безопасен. Освен това рискът от повреда на гумите, колелата и шасито на автомобила е сведен до минимум.