При тестване на компресори за помпане на гуми е напълно възможно да се установи, че показанията на вградените електронни манометри се различават от данните, получени от контролните устройства. Експерти проведоха точно такива тестове и установиха, че във всички случаи гумите не са недостатъчно напомпани. Как е възможно това?
Причина за различните показания
Първото нещо, върху което пада подозрението, са стандартните манометри - те показват неточно налягане. За да се провери тази версия, стандартен манометър и компресор се свързват към напомпаното колело чрез специален сплитер.
1 - колело; 2 - клапан; 3 - стандартен манометър; 4 - тестван компресор с вграден манометър.
Оказа се, че всички стандартни манометри показват неправилно налягане. Ако референтният манометър показва налягане от 2,0 бара, тогава налягането на вграденото в компресора устройство не е достигнало 1,8 бара. Подобен резултат е получен и когато стандартен манометър е директно свързан към напомпаното колело.
Причината за различното налягане се крие във винтила. В него има канал, през който преминава въздух, направен под формата на гърло на бутилка. След изключване на компресора се получава изравняване на налягането. Само след това може да се прецени грешката на вградения в компресора манометър.
Същността на проблема се открива след отстраняване на вентила от колелото и свързването му към маркуча на компресора. Може да се предположи, че при такава схема на свързване, след включване на компресора, налягането на манометъра ще покаже нула. В крайна сметка не се създава съпротивление за преминаването на въздуха. Манометърът обаче показваше налягане от 0,4 бара! За по-достоверни данни експеримента са използвани вентили от различни марки. Във всеки случай свръхналягането е 0,4-0,6 бара.
Разликата в налягането е в пряка зависимост от движението на вентила, когато дюзата на маркуча на компресора го натиска. Често изглежда, че всеки път, когато свържете вентил на колело, приставката на маркуча не пасва напълно върху него. Обаче не е така. Ако вентилът се остави без натискане изобщо, тогава той все още ще се отвори, но това ще изисква въздушно налягане от около 5 бара. И автомобилен компресор едва ли ще се справи с такава задача.
Подобна „грешка“ може да бъде елиминирана, когато се започне подаване на въздух към спукана гума. Веднага щом компресорът се включи, неговият манометър показва налягане от около 0,4 бара. Това се дължи на тясното напречно сечение на въздушния канал във вентила. Този индикатор ще бъде максимален при напълно празно колело. Но защо тази цифра намалява, докато помпате?
Факт е, че в началото на помпане на празно колело въздухът се подава с максимална скорост. В този случай въздухът ще изпитва съпротивление и когато гумата е напомпана, натоварването на компресора ще се увеличи. Съпротивлението във вентила също ще намалее и въздушният поток ще намалее. Поради тази причина, докато колелото се пълни с въздух, показанията на манометъра на компресора ще стават все по-точни. При максимално въздушно налягане, генерирано от компресора, обратното налягане се намалява до минимум. В този случай грешката в измерването на налягането на въздуха изчезва.
Накрайниците на компресора имат различен дизайн. Колкото по-голямо е напречното сечение, толкова по-добре за преминаване на въздуха.
Накрайникът на маркуча може също да осигури съпротивление на въздуха. Накрайникът на „кранчето“ се счита за най-„просторен“ за въздух. Накрайниците с тесен проход създават устойчивост до 0,15 бара. Има значение и какъв натиск оказва самият накрайник върху вентила. Когато той не е напълно отворен, съпротивлението на движението на въздуха се увеличава. Следователно, трябва да се опитате да свържете правилно върха на маркуча на компресора към вентила на колелото.
1 - уплътнителна втулка; 2 - уплътнение; 3 - втулка с резба; 4 — тръба на вентила; 5 — корпус на вентила; 6 - корпус на клапана; 8 — чаша на клапана. Старите вентилите (а) и новите (б) са напълно взаимозаменяеми и имат приблизително еднакво въздушно съпротивление.
Трябва да се знае, че всички вентили имат еднакъв дизайн и принцип на работа. Това е така нареченият „клапан на Шрадер“. Именно тези клапани създават основното съпротивление на движението на въздуха. С такива вентили нито един манометър няма да покаже точно налягане.
Правилно помпане на колелата
За да напомпате гумата до 2,0 бара, по-добре е да изчакате, докато манометърът покаже 2,2 бара. Обърнете внимание, че вентилите с различни конструкции ще имат различно обратно налягане. Дори при една и съща кола обратното налягане ще бъде различно при различните гуми. Тези заключения се потвърждават от изследване на електронни манометри. Това са тези, които трябва да се закупят в допълнение към манометрите, вградени в компресора.
Затова, ако искате да напомпате гумата до нормално, напомпайте я с 0,2-0,3 бара повече. След това измерете налягането в колелото с електронен манометър и, ако е необходимо, обезвъздушете до необходимото ниво.