Ако бях останал в Япония, това щеше да означава да приема предварително определена съдба при пародия на правосъдие, писа Карлос Гон в LinkedIn навръх годишнината от арестуването му. На 19 ноември 2018 тогавашният шеф на алианса Renault-Nissan неочаквано бе арестуван от японската прокуратура по подозрения в служебни злоупотреби и остана под стража над една година, преди на 29 декември 2019 да организира бягство като по филмите, скрит в сандък за музикални инструменти. Оттогава живее в Ливан, родината на майка му, но не може да я напуска.

Резултатите на Nissan се влошиха рязко след елиминирането на Гон - до такава степен, че преди няколко месеца настоящият шеф на компанията заяви, че не е сигурно дали след година компанията още се я има
Обвиненията срещу Грег Кели отпаднаха
Междувременно няколко независими разследвания, включително едно на Bloomberg, показаха, че арестът е бил резултат на внимателно подготвян вътрешен преврат в Nissan, като няколко от бившите подчинени на Гон са работили заедно с прокуратурата. Грег Кели, друг високопоставен служител на Nissan, който бе арестуван заедно с него, през 2022 бе осъден условно само по едно от по-дребните обвинения, а всички останали срещу него отпаднаха.
"Едно-единствено обвинение след шест месеца тайни разследвания: че не съм докларирал един проект за пенсионна компенсация, който никога не е бил уточняван, нито одобряван от борда на директорите, и съвсем очевидно не е бил изплатен. Едно обвинение, което промени живота ми за една нощ", писа Гон, припомняйки си драмата от 2018.

Най-голямата сума за освобождаване под гаранция в историята на Япония
Той подчертава колко сурови са били условията на задържането му - без право на свиждане дори със съпругата и децата му. "Междувременно прокурорите, в тайно споразумение със старите момчета от ръководството на Nissan, оформяха общественото мнение по случая с изключително жестоки и скъпи условия за освобождаване под гаранция - най-високата сума, плащана някога за гаранция в Япония - за да ми попречат да им отговоря", пише Гон (сумата бе 14 млн. долара, б. а.). Бившият главен изпълнителен директор на Renault и Nissan припомня, че работната група на ООН за несправедливо задържане проучи неговия случай и прецени, че арестът му е тенденциозен и в нарушение на основните му човешки права.

Кутията за музикални инструменти, в която бе скрит Гон по време на бягтството му от Токио през Истанбул за Бейрут
"Пародия на правосъдие"
"На 29 декември 2019 напуснах Япония, за да изразя своето основно право да говоря свободно и да се защитавам. В една съдебна система, която взема заложници и има 99.4% осъдителни присъди на базата на извлечени с принуда самопризнания, оставането ми в Япония означаваше да приема предопределена съдба при пародия на правосъдие", твърди Гон. Той споделя, че междувременно е успял да изгради отново живота си и си изкарва хляба, като изнася лекции на базата на големия си опит като бизнес лидер, и консултира други ръководители в кризисни ситуации.

В последната си година под ръководството на Гон алиансът Renault-Nissan-Mitsubishi се хвалеше, че е най-големият производител на леки автомобили в света (VW и Toyota го изпреварваха, но само ако сметнем и камионите им). Днес алиансът е по-скоро символичен, а резултатите на трите компании са далеч надолу, най-вече заради срива при Nissan
Иронията: Nissan пак иска съюз с Renault
Междувременно хората, които организираха отстраняването на Гон от Nissan, на свой ред бяха принудени да си отидат, след като доведоха компанията до най-тежката й финансова криза от четвърт век насам. В момента японците провеждат безпрецедентна кампания за преструктуриране и намаляване на разходите. Последната новина от Токио: Nissan иска отново да възроди съюза с Renault, който бе доведен до почти символично състояние в последните години. И заради когото всъщност бяха конфликтите между Гон и японските му заместници навремето.


8