IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Черно море

Renault се отказа от контрола върху Nissan

Французите ще продадат 28% от японската компания, в замяна тя ще инвестира в електромобилите им

23 години след създаването си, алиансът Renault-Nissan ще преобрази коренно структурата си, потвърдиха двете компании след продължили 4 месеца преговори. Най-съществената промяна е в отказа на французите от контролния пакет в Nissan, който те държат от две десетилетия насам.
   
     
Renault Nissan, алианс, Micra, Clio
Ако договорката бъде одобрена от бордовете на двете компании, занапред Nissan и Renault ще са равнопоставени партньори
  
    
Понастоящем Renault притежава 43% - на практика контролния дял - от Nissan, докато японците притежават едва 15% от Renault. Този френски контрол върху японската корпорация бе главната причина за търканията между двете групи, и основната мотивация на няколко бивши ръководители на Nissan да влязат в заговор за отстраняването на дългогодишния шеф на алианса Карлос Гон.

Сега Renault се съгласява да намали дела си в Nissan до едва 15%. Останалите 28% ще бъдат прехвърлени във френски тръст и ще бъдат продадени, когато обстоятелствата са "благоприятни". При сегашните цени на акциите този пакет струва около 4.1 милиарда щатски долара. В замяна Nissan пък се съгласява да инвестира в новите поделения на Renault за електрическа мобилност.
  
   
Карлос Гон, Nissan
Навремето Карлос Гон убеди Renault да инвестира в Nissan и така спаси японската компания от банкрут. Но в последните години много от шефовете на Nissan смятаха, че партньорът им живее почти изцяло на техен гръб
     

Още не е ясно как е била решена другата най-спорна точка: за интелектуалните права върху споделените технологии. От Nissan са разтревожени от засилващото се партньорство между Renault и китайската Geely, и от риска техни технологии да попаднат по този начин в ръцете на китайците. Renault иска да разработва бензинови двигатели и хибридни технологии съвместно с Geely, и да привлече саудитския петролен гигант Aramco като инвеститор в начинанието.

Постигнатото разбирателство вероятно ще бъде приветствано от пазарите. От октомври, когато двете компании обявиха началото на преговорите за преструктуриране, акциите на Renault поскъпнаха с 25%, а тези на Nissan - с 3%.

Раздялата с контролния пакет от Nissan ще е началото на нова ера за Renault. В последните две десетилетия лъвският пай от печалбата на френската група идваше именно от японския им партньор. Занапред Renault ще разчита най-вече на себе си. Все пак постигнатите договорености първо трябва да бъдат потвърдени от директорските бордове на двата гиганта.
  
    

 

0 от 500
  • #6
    6 rate up comment 9 rate down comment
    Факт! ( преди 1 година )
    На 1 със зор пробутано рено се падат по 5-6 продадени Нисана в цял свят! В т.ч. Сащ и Канада, където рено е забранена *** дума. Факт!
  • #5
    6 rate up comment 15 rate down comment
    Силата на франсоа ( преди 1 година )
    Нормално каква автомобилна фирма са Рино че те един двигател сами не са създали след клеон от 60-те години
  • #4
    10 rate up comment 14 rate down comment
    Смех ( преди 1 година )
    Пука им на Рено Гиили са печеливша компания а Ниссан фялираща барабар с мицоизбуши прав им път на японскитекъсопишковци
  • #3
    8 rate up comment 20 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Началото на края на това полудържавно туморно образование. На ред са другите полудържавни перачи ВАГ. Те обаче отдавна са полегнали на китайците и по-бавно ще се случи при тях, но ще стане да бъдат погълнати. Особено с тези доста инфантилни и меко казано глупави санкции срещу Русия. Няма вече евтини суровини, няма да има евтино производство, което да е конкОрентно, което ще рече, че или трябва да се изнасят или някой друг да им произвежда продукцията по-евтино или фалит.
  • #2
    12 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Над 51% ако имаш от акциите контролираш компанията, а не 43, както е в случая. Другото нещо е, че франсетата за пореден път го играят, като анбреажи. Нисан от години искаше да се отърве от тези кърлежи, но рендетата се дърпаха. Сега, когато са в яка криза решиха да го направят и да се предложат на китайците. Доста мръснишка игра, но то ще им се върне рано или късно. Китайците ще ги хапнат, като бонбон и само името може да остане. Интересното е държавното участие в компанията как ще продължи.
  • #1
    7 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 1 година )
    Контролния пакет е над 50%. Отново изгубени в превода и неграмотността.