23 години след създаването си, алиансът Renault-Nissan ще преобрази коренно структурата си, потвърдиха двете компании след продължили 4 месеца преговори. Най-съществената промяна е в отказа на французите от контролния пакет в Nissan, който те държат от две десетилетия насам.
Ако договорката бъде одобрена от бордовете на двете компании, занапред Nissan и Renault ще са равнопоставени партньори
Понастоящем Renault притежава 43% - на практика контролния дял - от Nissan, докато японците притежават едва 15% от Renault. Този френски контрол върху японската корпорация бе главната причина за търканията между двете групи, и основната мотивация на няколко бивши ръководители на Nissan да влязат в заговор за отстраняването на дългогодишния шеф на алианса Карлос Гон.
Сега Renault се съгласява да намали дела си в Nissan до едва 15%. Останалите 28% ще бъдат прехвърлени във френски тръст и ще бъдат продадени, когато обстоятелствата са "благоприятни". При сегашните цени на акциите този пакет струва около 4.1 милиарда щатски долара. В замяна Nissan пък се съгласява да инвестира в новите поделения на Renault за електрическа мобилност.
Навремето Карлос Гон убеди Renault да инвестира в Nissan и така спаси японската компания от банкрут. Но в последните години много от шефовете на Nissan смятаха, че партньорът им живее почти изцяло на техен гръб
Още не е ясно как е била решена другата най-спорна точка: за интелектуалните права върху споделените технологии. От Nissan са разтревожени от засилващото се партньорство между Renault и китайската Geely, и от риска техни технологии да попаднат по този начин в ръцете на китайците. Renault иска да разработва бензинови двигатели и хибридни технологии съвместно с Geely, и да привлече саудитския петролен гигант Aramco като инвеститор в начинанието.
Постигнатото разбирателство вероятно ще бъде приветствано от пазарите. От октомври, когато двете компании обявиха началото на преговорите за преструктуриране, акциите на Renault поскъпнаха с 25%, а тези на Nissan - с 3%.
Раздялата с контролния пакет от Nissan ще е началото на нова ера за Renault. В последните две десетилетия лъвският пай от печалбата на френската група идваше именно от японския им партньор. Занапред Renault ще разчита най-вече на себе си. Все пак постигнатите договорености първо трябва да бъдат потвърдени от директорските бордове на двата гиганта.