IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Шок в Русия: Колите поскъпнали със 72% още преди новите мита

Седем от десетте най-продавани марки в страната са на практика китайски, Lada се срива

Цената на новите автомобили в Европа скочи драстично след пандемията, като в България поскъпването между 2021 и 2025 година е средно към 35%, показват данни на Automedia. Това обаче не е нищо в сравнение с шока на руския автомобилен пазар, където за същия период цените са скочили със 72.3%. При това без въздействието на фактори като затягане на екологични стандарти или ново задължително оборудване за безопасност, както е в ЕС. 
  
    
Русия, статистика, най-продавани автомобили, графика
Делът на LADA на домашния й пазар се е стопил с 6 процентни пункта само за последната година
  
     
Средната цена на нова кола в Русия е 36 340 евро

По данни на аналитичната компания "Автостат", средната цена на нов автомобил в Русия към октомври тази година е надхвърлила 3.43 милиона рубли (36 340 eвро), при едва 1.99 милиона рубли в края на 2021 година. Това е най-високата средна цена в историята. Само за година цените са скочили с 8%. Популярната Лада Веста например, която в края на 2020 година струваше едва 667 900 рубли (около 7100 евро), сега започва от 1.24 милиона рубли. 
Рекордна е и средната цена на автомобилите втора ръка в Русия - 1.23 милиона рубли, или 12 700 евро.

Ново поскъпване от 1 декември заради митата

При това все още не са влезли в сила новите, значително повишени митнически тарифи, които ще действат от 1 декември. Според Сергей Целиков, директор на "Автостат", много хора всъщност са избързали с покупката на кола през октомври, за да изпреварят тарифите. Но въпреки това пазарът е по-слаб, отколкото е бил през същия месец на миналата година (-3.2%), за което основно допринасят рекордно високите цени. 

Тежък удар за Lada

Пазарната картина изглежда все по-зле за традиционните руски производители, начело с Lada. Марката на АвтоВАЗ си остава пазарен лидер, но делът й се е стопил от над 26% преди година до 20% сега. Спадове отчитат и водещите китайски марки като Haval, Chery и Changan, най-вече заради непрекъснато прииждащите нови конкуренти от Китай. При Geely спадът в продажбите се обяснява с възхода на дъщерната им марка Belgee, произвеждана в Беларус.
  
    
Solaris KRS, Kia Rio, Русия, Соларис, марка
KRS - модел на новата "руска" марка Solaris, а на практика Kia Rio седан със сменена емблема и с някои китайски и индийски агрегати на мястото на оригиналните корейски
   
     
7 китайски марки в Топ 10

Ако не броим Belgee, в Топ 10 през октомври има пет чисто китайски марки: Haval, Geely, Chery, Changan и Omoda. Останалите в десетката са Лада, Solaris ("руска" марка, която всъщност ползва изоставените машинокомплекти в бившия завод на Hyundai в Петербург), беларуските Belgee и TENET (също нова "руска" марка, която се прави в бившия завод на VW в Калуга и е всъщност зле маскирано Chery). На девето място по продажби през октомври, с 4165 регистрации, е Toyota, независимо, че японската компания официално не произвежда и не внася моделите си в Русия от 2022 насам. 
  
     
Най-продаваните модели в Русия, октомври 2025 (ГАЛЕРИЯ):


  
    

 

0 от 500
  • #17
    2 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Аз пък се чудя защо малко след като се покаже някой супер модел се появява в Русия,а в просперираща и свръх"богата"Бъълария дори не са и чували още за него.
  • #16
    1 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Има нещо много различно. Преди ***, практически всички "вносни марки" се сглобяваха в Русия. Даже гумите, и те бях от руски завод /нокиан/. И руснаците си купуваха все коли "произведени" в Русия. Частите и сервиза са към тях. Сега пак ще стане същото. В ЕС китайците ще "сглобяват" 10-15 модела, и другото ще бъде директен внос. Сервиз и поддръжка, на най. Това е ГОЛЯМАТА разлика. Отидете, примерно, на сайта на Geely у нас и ще видите 5 модела, и то внос. Другите 555 само внос, който иска.
  • #15
    6 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Преди войн... пардон ***-то там цените за европейски модели бяха осезаемо по-ниски от тук. Сега евтините китайци са на цените на нашите модели. Китайци здраво извиват ръце. Така е със такива скъпи приятели
  • #14
    2 rate up comment 1 rate down comment
    106 ( преди 2 седмици )
    В ЕС нещата са същите. под 50 000 няма кола. изключвам Дачия.
  • #13
    2 rate up comment 0 rate down comment
    И в ЕС е толкова ( преди 2 седмици )
    Декември 2019 дъстер stepway с газ малко над 10 хил. Кия Рио - с пакет асистенти за 11хил . Оня ден Хюндай i20 -тръгва от 17 000. Дъстър и той гони 17-18. Януари 20-та купих втора ръка за 6500Евро и днес СЪЩИЯ модел от 2015-та го виждам в обявите от шест до 10 хиляди.
  • #12
    4 rate up comment 11 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Руснаците са цъфнали и вързали, но това си е техен проблем. Имат си и причина. Мен ме бъркат цените в ЕС/БГ. Защо цените в Русия са 2-2.5 по китайските цени, а у нас са 3-3.5 на същите тези китайски цени. А при тях имат всякакви пречки, санкции, лихви и др. А ние живеем "много добре", а от 2026 ще станем "още по-добре".
  • #11
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    От 1 декември мита, от 1 януари по-високо ДДС за всичко. Добави и лихва по кредитите от 20+ % и въобще стана песен. Добре че имат централно регулирани цени на горивата и храните иначе щеше да е съвсем забавно.
  • #10
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Who Cares ( преди 2 седмици )
    Не палачи дете, баааща ти е невинен...
  • #9
    1 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Предвид, че масово в Русия се внасяха коли, среден и висок клас, т.е обикновено над 500 конски сили /по китайските разбирания/, да появи се проблем. Сега хората с пари няма да могат да си поръчат коли, които да им ги произведат в завода, и да им ги доставят. Беше обикновено около 1.5 месеца. Но китайците убиха всичко това, руснаците нямат нищо общо, от тях не зависи. Китайците блокират паралелния износ, искат да се продават само от официални представители, за ВСИЧКИ страни.
  • #8
    4 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Статия :). Новите условия от 1 декември, се отнасят за над 160 коня. Оригиналните китайски марки си направиха съвместни предприятия в Беларус и Русия, и сега се изнасят от Русия, безсмислено е една кола да се продава под две имена.. Цените в Русия на ВСИЧКИ китайски марки, са ПО-НИСКИ от наличните в ЕС/БГ . Китай забранява износа /от 2026, за навсякъде/ на автомобили на по-малко от 6 месеца, от датата на производство. Убиха паралелния внос във ВСИЧКИ държави. Спират всички субсидии от 2026.