Цената на новите автомобили в Европа скочи драстично след пандемията, като в България поскъпването между 2021 и 2025 година е средно към 35%, показват данни на Automedia. Това обаче не е нищо в сравнение с шока на руския автомобилен пазар, където за същия период цените са скочили със 72.3%. При това без въздействието на фактори като затягане на екологични стандарти или ново задължително оборудване за безопасност, както е в ЕС.

Делът на LADA на домашния й пазар се е стопил с 6 процентни пункта само за последната година
Средната цена на нова кола в Русия е 36 340 евро
По данни на аналитичната компания "Автостат", средната цена на нов автомобил в Русия към октомври тази година е надхвърлила 3.43 милиона рубли (36 340 eвро), при едва 1.99 милиона рубли в края на 2021 година. Това е най-високата средна цена в историята. Само за година цените са скочили с 8%. Популярната Лада Веста например, която в края на 2020 година струваше едва 667 900 рубли (около 7100 евро), сега започва от 1.24 милиона рубли.
Рекордна е и средната цена на автомобилите втора ръка в Русия - 1.23 милиона рубли, или 12 700 евро.
Ново поскъпване от 1 декември заради митата
При това все още не са влезли в сила новите, значително повишени митнически тарифи, които ще действат от 1 декември. Според Сергей Целиков, директор на "Автостат", много хора всъщност са избързали с покупката на кола през октомври, за да изпреварят тарифите. Но въпреки това пазарът е по-слаб, отколкото е бил през същия месец на миналата година (-3.2%), за което основно допринасят рекордно високите цени.
Тежък удар за Lada
Пазарната картина изглежда все по-зле за традиционните руски производители, начело с Lada. Марката на АвтоВАЗ си остава пазарен лидер, но делът й се е стопил от над 26% преди година до 20% сега. Спадове отчитат и водещите китайски марки като Haval, Chery и Changan, най-вече заради непрекъснато прииждащите нови конкуренти от Китай. При Geely спадът в продажбите се обяснява с възхода на дъщерната им марка Belgee, произвеждана в Беларус.

KRS - модел на новата "руска" марка Solaris, а на практика Kia Rio седан със сменена емблема и с някои китайски и индийски агрегати на мястото на оригиналните корейски
7 китайски марки в Топ 10
Ако не броим Belgee, в Топ 10 през октомври има пет чисто китайски марки: Haval, Geely, Chery, Changan и Omoda. Останалите в десетката са Лада, Solaris ("руска" марка, която всъщност ползва изоставените машинокомплекти в бившия завод на Hyundai в Петербург), беларуските Belgee и TENET (също нова "руска" марка, която се прави в бившия завод на VW в Калуга и е всъщност зле маскирано Chery). На девето място по продажби през октомври, с 4165 регистрации, е Toyota, независимо, че японската компания официално не произвежда и не внася моделите си в Русия от 2022 насам.
Най-продаваните модели в Русия, октомври 2025 (ГАЛЕРИЯ):
TENET е съвместна компания на руския холдинг АГР-Авилон, който сложи ръка върху завода на Volkswagen в Калуга, и на мистериозната китайска компания Defetoo, собственост на местните власти в китайската провинция Анхуй. От същата провинция е китайският автомобилен гигант Chery, а TENET T7 е на практика идентично копие на Chery Tiggo 7, заради което някои руски медии заподозряха, че Defetoo е просто параван, защото AГР e включен в списъка със санкционирани руски компании от Великобритания, където Chery продава свои модели в доста големи количества.
Иначе Т7 има 1.6-литров бензинов мотор със 150 коня мощност и предно предаване.


6