Ако Renault иска да си получи обратно "АвтоВАЗ", чиито активи бе принудена да продаде на руската държава през 2022 за 1 рубла, ще трябва да прати поне 112.5 милиарда рубли (1.3 млрд. долара), заяви руската компания, цитирана от ТАСС. Французите отстъпиха мажоритарния си дял в "АвтоВАЗ" срещу символична сума, но с условието в рамките на 6 години да имат право да го откупят обратно. Сега обаче руската страна е напомпала цената с аргумента, че е инвестирала тези средства в "модернизиране" на заводите.
Renault уж трябваше да има възможност да откупи обратно АвтоВАЗ за 1 рубла
Renault държеше 67.6% от "АвтоВАЗ" преди руската инвазия в Украйна и подмени изцяло производствените линии, моделите (с едно изключение) и доставчиците на заводите в Толиати и Ижевск. Отделно Renault имаше и завод в Москва, който обаче бе продаден извън тази сделка и не подлежи на обратно изкупуване - сега там се сглобяват китайски електромобили под марката "Москвич".
Заявлението на "АвтоВАЗ" е ясен знак, че западните компании, много от които принудително отстъпиха бизнеса си в Русия с опцията за обратно изкупуване, няма да получат такава възможност, дори да бъде постигнато мирно споразумение и санкциите да оппаднат.
Изпълнителният директор на "АвтоВАЗ" Максим Соколов обясни пред ТАСС, че е "напълно логично Renault да възмезди руската държава за направените инвестиции". Соколов не уточни какви точно са тези инвестиции, само подчерта, че при Renault те са били около 20 милиарда рубли годишно, а след това са скочили до 27.5 милиарда през 2023 и 40 милиарда миналата година.
Единственият "самостоятелен" нов модел на "АвтоВАЗ", разработен след оттеглянето на Renault, е Лада Искра. Соколов твърди, че тя "само отчасти" е копие на Dacia Logan (долу)
"АвтоВАЗ" продължава да произвежда основно модели, които са интелектуална собственост на Renault, като Granta, Vesta и Largus. За последните години компанията е разработила само един нов модел - "Искра", който е на практика адаптирано за руските условия копие на Dacia Logan. При нарастващото разочарование на руските потребители от нискокачествения китайски внос обаче, през миналата година "АвтоВАЗ" отчете сериозен ръст в продажбите - 30% повече в сравнение с 2023 и двойно над резултата от 2022, когато Renault се оттегли.
Говорител на Renault коментира пред Reuters, че завръщането на компанията в Русия е "много слабо вероятно", независимо от хода на политическите преговори за край на войната.