IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как се прави бизнес с Русия: Renault да плати $1.3 млрд. за активите, които продаде за 1 рубла

Западните компании масово отстъпиха руския си бизнес с опция за обратно изкупуване, но тя явно няма да бъде зачетена от Москва

Ако Renault иска да си получи обратно "АвтоВАЗ", чиито активи бе принудена да продаде на руската държава през 2022 за 1 рубла, ще трябва да прати поне 112.5 милиарда рубли (1.3 млрд. долара), заяви руската компания, цитирана от ТАСС. Французите отстъпиха мажоритарния си дял в "АвтоВАЗ" срещу символична сума, но с условието в рамките на 6 години да имат право да го откупят обратно. Сега обаче руската страна е напомпала цената с аргумента, че е инвестирала тези средства в "модернизиране" на заводите.
  
   
Renault, АвтоВАЗ, Толиати
Renault уж трябваше да има възможност да откупи обратно АвтоВАЗ за 1 рубла
  
    
Renault държеше 67.6% от "АвтоВАЗ" преди руската инвазия в Украйна и подмени изцяло производствените линии, моделите (с едно изключение) и доставчиците на заводите в Толиати и Ижевск. Отделно Renault имаше и завод в Москва, който обаче бе продаден извън тази сделка и не подлежи на обратно изкупуване - сега там се сглобяват китайски електромобили под марката "Москвич".

Заявлението на "АвтоВАЗ" е ясен знак, че западните компании, много от които принудително отстъпиха бизнеса си в Русия с опцията за обратно изкупуване, няма да получат такава възможност, дори да бъде постигнато мирно споразумение и санкциите да оппаднат.

Изпълнителният директор на "АвтоВАЗ" Максим Соколов обясни пред ТАСС, че е "напълно логично Renault да възмезди руската държава за направените инвестиции". Соколов не уточни какви точно са тези инвестиции, само подчерта, че при Renault те са били около 20 милиарда рубли годишно, а след това са скочили до 27.5 милиарда през 2023 и 40 милиарда миналата година.
  
     
Лада Искра, Dacia Logan
Единственият "самостоятелен" нов модел на "АвтоВАЗ", разработен след оттеглянето на Renault, е Лада Искра. Соколов твърди, че тя "само отчасти" е копие на Dacia Logan (долу)
  
        
"АвтоВАЗ" продължава да произвежда основно модели, които са интелектуална собственост на Renault, като Granta, Vesta и Largus. За последните години компанията е разработила само един нов модел - "Искра", който е на практика адаптирано за руските условия копие на Dacia Logan. При нарастващото разочарование на руските потребители от нискокачествения китайски внос обаче, през миналата година "АвтоВАЗ" отчете сериозен ръст в продажбите - 30% повече в сравнение с 2023 и двойно над резултата от 2022, когато Renault се оттегли.

Говорител на Renault коментира пред Reuters, че завръщането на компанията в Русия е "много слабо вероятно", независимо от хода на политическите преговори за край на войната.
 
      

 

0 от 500
  • #15
    8 rate up comment 8 rate down comment
    Achtung ( преди 1 месец )
    Изгодна оферта, това са си половин млн продажби всяка година.
  • #14
    26 rate up comment 24 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Западняците могат най-добре само да джафкат. И сега това ще се и случи, ще бафкат и джафкат, обаче ще си платят за да се върнат. Пазара си е пазар, особено там където няма ЕС директиви за спазване.. Както се казва - всико е бизнес, парите нямат цват и не миришат.
  • #13
    26 rate up comment 14 rate down comment
    до 14 ( преди 1 месец )
    Те, московците, и преди войната не създаваха доверие. На Рено им отне десетилетия да се преборят с тях да модернизират производството. Французите със сигурност не помнят този период с добро.
  • #12
    25 rate up comment 14 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Наистина им се наложи да инвестират. Например месеци и години да плащат заплати на работниците, докато заводът не работи, защото сибирският велик диктатор не им дава да ги съкратят. Също им се наложи да преоборудват завода да произвежда архивен двигател от съветски времена, както и са махнат от конструкцията неща като АБС и въздушни възглавници.
  • #11
    27 rate up comment 6 rate down comment
    Лудория ( преди 1 месец )
    Според мен компаниите, които са се "опарили" от бизнеса си в Русия, трудно ще се върнат там като производители. Като търговци е лесно и навярно ще се случи. Но завод, инвестиции, материали, вериги за доставки - това се изгражда с време, върховенство за на закона, ясни бизнес правила и доверие. Виж, доверие не се връща лесно. Само си помислете как започват да напускат България производители в момента и се запътват към Румъния, където заплатите са по-високи.
  • #10
    12 rate up comment 29 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Кви са тези простотии,че Гранта и Веста са на базата на Дачия,това са пълни лъжи,само Ларгус е копие на Логан ван,а Искра си е напълно самостоятелен модел нямаш нищо общо с френските съединители. А,умишленото вдигане на цената от страна на руснаците за Авто ВАЗ е за да не се върнат никога френските амбреажи.
  • #9
    21 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Че какви инвестиции са направили от АвтоВаз, те правят само стари модели, голи като пушки без климатици, ел. стъкла и тн. Като не искат да се върнат на Рено, тогава ще ги вземат китайците ама няма да получат никакви пари.
  • #8
    16 rate up comment 0 rate down comment
    до 9 ( преди 1 месец )
    Е как в чий? На милиционера-слънце
  • #7
    22 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Само ми е интересно в чий джоб влизат тези "инвестиции", защото Лада продължават да са ребрандирани Дачии от преди 15-20 години. Само двигателя е руски но той е дори по-стар. Иначе ако западните фирми се върнат ще се харчат като топъл хляб. В момента братушките реват от китайците ама, като няма риба и рака е риба. И не на последно място как се купува кола на лизинг при 25+% лихва?
  • #6
    17 rate up comment 7 rate down comment
    до 5 ( преди 1 месец )
    Дано да няма много хора с мозък, викаш, да се потискате матрьошките с атрофирал черен дроб