IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Евтините коли замърсявали най-много, твърди проучване

Колкото по-скъп е автомобилът, толкова е по-чист, настояват учени от Бирмингамския университет

Ново изследване на специалисти от Университета в Бирмингам преобръща обичайните представи за това кой най-много вреди на градската екология. То показва, че именно евтините автомобили, а не премиум моделите, стават основните източници на вредни емисии в мегаполисите.


вредни емисии


Анализ на над 50 000 автомобила, движещи се по пътищата на Великобритания, разкрива интересни резултати. С помощта на съвременни технологии за дистанционен контрол на емисиите и алгоритми за машинно обучение, учените сравняват цената на превозните средства с реалните индикатори за замърсяване. Резултатите съвсем не са в полза на евтините автомобили - колкото по-ниска е цената на колата, толкова повече опасни вещества - като азотни оксиди, въглероден оксид и фини частици, отделя.

Изследователите обръщат специално внимание на дизеловите автомобили. Оказа се, че разликата в емисиите между евтини и скъпи дизелови двигатели може да достигне 40%. Например, употребяван дизелов автомобил на стойност около 5000 британски лири отделя почти половин пъти повече азотни оксиди от подобен, но по-скъп модел. Причината се крие в остарелите технологии и износените системи за почистване на ауспуси при бюджетни автомобили.

Интересното е, че тези открития противоречат на популярното мнение, че големите и скъпи SUV като Range Rover или BMW X7 са основните замърсители на въздуха. Всъщност, както британските учени са установили, модерните премиум автомобили, дори в същия екологичен клас, се оказват забележимо по-чисти от бюджетните си аналози.


вредни емисии


Експертите подчертават, че икономическите възможности на гражданите пряко влияят върху качеството на въздуха в техния район. Хората с ниски доходи по-често са принудени да купуват стари и евтини автомобили, които се превръщат в основни източници на вредни емисии. В резултат на това районите с ниски доходи страдат от лоша екология повече от други.

Учените призовават властите да обърнат внимание на този проблем и да преосмислят подходите за борба със замърсяването на въздуха. Сред предложените мерки са въвеждането на прогресивни данъци, които отчитат не само нивото на емисиите, но и цената на автомобила, както и програми за рециклиране и субсидии за бедните, с цел ускоряване на обновяването на автопарка към по-екологично чист.

Според авторите на изследването такива стъпки ще помогнат не само за подобряване на екологичната ситуация в градовете, но и за намаляване на социалното неравенство, свързано с достъпа до чист въздух. В крайна сметка, досега именно тези, които най-малко могат да си позволят нова кола, са принудени да дишат най-мръсния въздух.


0 от 500
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Бай Хой ( преди 2 седмици )
    Имам една на 22 г. На газ и с катализатор ....излиза че е по екологична от газов котлон ...ама не се продава ....стегната кола за 1000 лв няма как ....4х4с печка . климатик ,кожен салон и вс екстри ...та базов модел на бензин и ток ....вие преценете ...
  • #11
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Да ,вярно е ( преди 2 седмици )
    Богатите като отидат в тоалетната миризмата е неутрална.Само бедните оставят лоша миризма
  • #10
    2 rate up comment 0 rate down comment
    От село ( преди 2 седмици )
    Най екологични са ферари и ролсройс... Ясно...
  • #9
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Пропов ( преди 2 седмици )
    Пълни глупости, сервирани по типично британски начин - като нещо уникално и много много специално. Всъщност не цената, ами възрастта на колата има значение, ама са пропуснали и факта с теглото на новите спрямо старите коли - едно е да движиш 2.5 тона , друго е при 1.5 тона.
  • #8
    1 rate up comment 5 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Хибриди има от 20 години, купувате един и сте еко-френдли на цената на нова плазма 75 инчя
  • #7
    3 rate up comment 6 rate down comment
    До 5 ( преди 2 седмици )
    Дори да е както пишеш което е съмнително то си е за предпочитане отровата водеща до рак да се изхвърля извън града, а не в града
  • #6
    9 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Стария дизел замърсява малко количество равномерно навсякъде и по всяко време. Новия дизел замърсява голямо количество но за кратно време в точно определени моменти когато започне регенeрация на DPF. Но обемът на замърсяването е един и същ и разликата е само от количеството изгорено гориво. Щом си изгорил 1л гориво значи си произвел определено количество газове и сажди. То не може просто да изчезне горивото ей така без следа. Дали ще го гориш в стар или нов двигател няма никакво значение.
  • #5
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Дали ще изгориш 1л гориво в нов или стар двг. няма значение. Разликата между новите и старите дизели е че при новите саждите се събират в DPF и в един момент се изхвърлят за кратко време чрез изгаряне с висока температура. Саждите се изпаряват и стават на въглероден диоксид и др газове. Тоест замърсяването като обем е едно и също. Просто се случва по различно време и на различно място. DPФ стартира регенерацията когато бордовия компютър засече че колата се движи извънградско.
  • #4
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Who Cares ( преди 2 седмици )
    Е, сега вече загрях защо поскъпнаха дотам, че продажбите да се цамбурнат в гьола!
  • #3
    11 rate up comment 3 rate down comment
    Руските учени ( преди 2 седмици )
    откриха, че няма английски такива.Как някой с евтина кола, изминаващ 2-3 000 км. на година, цапа повече от някой със супер-дупер нов дръгел, дето не слиза от него?