Ново изследване на специалисти от Университета в Бирмингам преобръща обичайните представи за това кой най-много вреди на градската екология. То показва, че именно евтините автомобили, а не премиум моделите, стават основните източници на вредни емисии в мегаполисите.

Анализ на над 50 000 автомобила, движещи се по пътищата на Великобритания, разкрива интересни резултати. С помощта на съвременни технологии за дистанционен контрол на емисиите и алгоритми за машинно обучение, учените сравняват цената на превозните средства с реалните индикатори за замърсяване. Резултатите съвсем не са в полза на евтините автомобили - колкото по-ниска е цената на колата, толкова повече опасни вещества - като азотни оксиди, въглероден оксид и фини частици, отделя.
Изследователите обръщат специално внимание на дизеловите автомобили. Оказа се, че разликата в емисиите между евтини и скъпи дизелови двигатели може да достигне 40%. Например, употребяван дизелов автомобил на стойност около 5000 британски лири отделя почти половин пъти повече азотни оксиди от подобен, но по-скъп модел. Причината се крие в остарелите технологии и износените системи за почистване на ауспуси при бюджетни автомобили.
Интересното е, че тези открития противоречат на популярното мнение, че големите и скъпи SUV като Range Rover или BMW X7 са основните замърсители на въздуха. Всъщност, както британските учени са установили, модерните премиум автомобили, дори в същия екологичен клас, се оказват забележимо по-чисти от бюджетните си аналози.

Експертите подчертават, че икономическите възможности на гражданите пряко влияят върху качеството на въздуха в техния район. Хората с ниски доходи по-често са принудени да купуват стари и евтини автомобили, които се превръщат в основни източници на вредни емисии. В резултат на това районите с ниски доходи страдат от лоша екология повече от други.
Учените призовават властите да обърнат внимание на този проблем и да преосмислят подходите за борба със замърсяването на въздуха. Сред предложените мерки са въвеждането на прогресивни данъци, които отчитат не само нивото на емисиите, но и цената на автомобила, както и програми за рециклиране и субсидии за бедните, с цел ускоряване на обновяването на автопарка към по-екологично чист.
Според авторите на изследването такива стъпки ще помогнат не само за подобряване на екологичната ситуация в градовете, но и за намаляване на социалното неравенство, свързано с достъпа до чист въздух. В крайна сметка, досега именно тези, които най-малко могат да си позволят нова кола, са принудени да дишат най-мръсния въздух.


0