Германската автомобилна индустрия стартира кампанията „Запазване на plug-in хибриди’’ в отговор на действията на екологичните организации, обвиняващи шофьорите на такива превозни средства, че не използват възможността за шофиране в електрически режим на практика.

Както е известно, последните проучвания сочат, че действителните емисии на CO2 от plug-in хибридите могат да бъдат до пет пъти по-високи от официалните изчисления. В същото време обаче именно те са един от най-ефективните начини за намаляване на емисиите на CO2 от нови превозни средства и за избягване на гигантски глоби, начислявани от Европейската комисия.
Plug-in хибридите са хит в Европа
Данните за продажбите наистина изглеждат впечатляващи - от януари до август 2025 регистрациите в Европа са се увеличили с около 28 процента, а пазарният им дял е достигнал 10 процента. Самите производители се опитват усилено да популяризират този тип задвижване. Дори при новия режим за одобрение на типа Euro 6e-bis, който ще се прилага от 1 януари 2026, повечето от тези превозни средства отделят по-малко от 50 грама CO2/км (еквивалентни на около 2,1 л/100 км) и ефективно намаляват общия баланс на емисиите за марката.
Бъдещето на plug-in хибридите, както всички автомобили с вътрешно горене, обаче е под голям въпрос. Няма съмнение обаче, че при сегашния график за преминаване към електромобилност изтеглянето на PHEV от гамата ще бъде огромен удар за европейската автомобилна индустрия. В резултат на това повечето модели с класически двигател с ДВГ също ще трябва да изчезнат от шоурумите, защото продажбата им ще изложи производителя на гигантски глоби.
Германия ще наказва шофьорите на хибриди
Ето защо представителите на германската автомобилна промишленост засилват лобистката дейност в Европейската комисия, за да спасят доброто име на plug-in хибридите. Те също така имат идея как да принудят купувачите да използват такива превозни средства в съответствие с волята на производителя.
Хилдегард Мюлер, президент на германската търговска асоциация VDA, иска да „мотивира" шофьорите да използват плъгини в електрически режим, като въведе промени в конструкция на превозните средства. Според нея в бъдеще plug-in хибридите могат да бъдат проектирани по такъв начин, че редовното зареждане да бъде задължително.
Президентът на VDA не уточни как колата ще бъде принудена да се движи в електрически режим, но нейните изявления за „специални мерки за насърчаване на електрическото шофиране" предполагат, че не става въпрос само за софтуерни промени, които налагат по-честото използване на електродвигателя.
Мюлер посочва, че водач, който кара plug-in хибрид, без да използва енергията, съхранявана в тяговата батерия, трябва да бъде принуждаван да промени начина си на шофиране. Това ще става с дистанционно ограничаване на производителността. Така, ако автомобилът с разредена батерия, остане без половината от номиналната си мощност, неговият шофьор ще бъде принуден да свърже колите към зарядна станции. В случая електрониката гарантира, че текущото ниво никога не пада до нула, а plug-in хибрид с празна батерия се движи като класически хибрид без възможност за зареждане.
Засега, разбира се, това е само предложение, но при влизането в сила на новите правила за измерване на вредните емисии на PHEV производители ще бъдат принудени да предприемат такава стъпка, за да избегнат глоби.


0