В наши дни автомобилът е не само транспортно средство, но и сложен технически комплекс, който изисква редовна експлоатация. Има обаче ситуации, когато колата трябва да бъде оставена неподвижна в продължение на седмици или дори месеци. Изглежда, че няма за какво да се притеснявате: оставете оборудването да почине малко.

Но, както всеки механизъм, колата не понася добре бездействието. Толкова дългото паркиране без подходяща предварителна подготовка сериозно вреди на компонентите и системите на автомобила. Нека да разберем защо се случва това и как да защитим колата.
Първо обаче трябва да се уточни какво означава "Дълъг престой". Ще се изненадате, но дори две седмици престой вече могат да бъдат причина за първите негативни промени. Повечето експерти са съгласни: този период е един вид граница, след която колата постепенно започва да изисква специално внимание.
През първите 10-14 дни всичко изглежда е наред - акумулаторът държи заряд, гумите не се изпускат, а каросерията все още не е наистина прашна (ако не се броят метеорологични инциденти). Въпреки това, още през втората седмица скритите процеси започват - батерията бавно се разрежда, кондензатът се натрупва в резервоара за гориво и повърхността на спирачните дискове започва да се окислява.
Ако колата стои месец или повече, имайте предвид, че това вече е сериозен престой. В този случай статиката определено ще повлияе на състоянието на шасито, горивната система и елементите на двигателя. И ако говорим за период от три до шест месеца, особено във влажни условия, тогава без цялостен технически преглед колата не може да се върне в експлоатация.
Кои системи страдат от престой и защо (ГАЛЕРИЯ):
Ако в кабината се появи влага и няма циркулация на въздуха, се образува плесен. Отначало се усеща лека миризма на влага, която скоро прераства в "миризмата на старо мазе".
След месец престой автомобилът може да не посрещне шофьора по най-гостоприемния начин. В кабината има усещане за влажност, а по платовете на седалките има белезникаво покритие, сякаш някой се опитва да пусне мъх там. Това са първите признаци на гъбички, които с времето могат да се превърнат в истинска плесен. Стелките, тапицерията, седалките и гумените уплътнения страдат най-много – точно там, където се натрупва влага.
В такава ситуация климатикът също се усеща - вместо свежест, той може да даде на шофьора и пътниците коктейл от мухлясал въздух, спори на гъби и мухъл, както и микромиризми, които остават от разлагането на гъбични култури и влагата. Нито една "смрадлива рибена кост" няма да те спаси от такава "смес".


1