В наши дни автомобилът е не само транспортно средство, но и сложен технически комплекс, който изисква редовна експлоатация. Има обаче ситуации, когато колата трябва да бъде оставена неподвижна в продължение на седмици или дори месеци. Изглежда, че няма за какво да се притеснявате: оставете оборудването да почине малко.

Но, както всеки механизъм, колата не понася добре бездействието. Толкова дългото паркиране без подходяща предварителна подготовка сериозно вреди на компонентите и системите на автомобила. Нека да разберем защо се случва това и как да защитим колата.
Първо обаче трябва да се уточни какво означава "Дълъг престой". Ще се изненадате, но дори две седмици престой вече могат да бъдат причина за първите негативни промени. Повечето експерти са съгласни: този период е един вид граница, след която колата постепенно започва да изисква специално внимание.
През първите 10-14 дни всичко изглежда е наред - акумулаторът държи заряд, гумите не се изпускат, а каросерията все още не е наистина прашна (ако не се броят метеорологични инциденти). Въпреки това, още през втората седмица скритите процеси започват - батерията бавно се разрежда, кондензатът се натрупва в резервоара за гориво и повърхността на спирачните дискове започва да се окислява.
Ако колата стои месец или повече, имайте предвид, че това вече е сериозен престой. В този случай статиката определено ще повлияе на състоянието на шасито, горивната система и елементите на двигателя. И ако говорим за период от три до шест месеца, особено във влажни условия, тогава без цялостен технически преглед колата не може да се върне в експлоатация.
Кои системи страдат от престой и защо (ГАЛЕРИЯ):
Това е е най-уязвимия елемент, тъй като съвременната кола е огромен компютър на колела. Дори когато си мислите, че всичко е изключено, много електронни устройства са в режим на готовност и бавно, но сигурно изтеглят заряда от батерията.
След 2-3 седмици престой акумулаторът може да се разреди толкова много, че стартерът няма да може да завърти двигателя. С други думи, няма да можете да запалите колата. А през зимата напълно разредената батерия може просто да замръзне и да се повреди безвъзвратно.
Ако акумулаторът "умре" веднъж, това не винаги е критично. Заредете и карайте напред. Но ако това се случва редовно, ресурсът му се намалява значително. Но батерията е отговорна не само за стартирането на двигателя, но също така гарантира стабилната работа на цялата електроника на автомобила. Така че трябва да внимавате с него.


1