IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Какво е One-pedal driving и защо е забранено в Китай

Тази технология може да бъде много полезна, ако свикнете с нея

Шофирането с един педал или One-pedal driving е технология, използвана в някои електромобили и plug-in хибриди, така че вместо да използва спирачния педал за спиране, шофьорът трябва само да отпусне педала на газта и системата за регенеративно спиране ще спре автомобила. В зависимост от марката и модела на вашия електромобил, може да имате възможност да регулирате силата на спирачното усилие по време на шофиране с един педал, ако предпочитате по-плавно или по-агресивно реагиране. 

 
 Педали 
 

Не всички са почитатели на тази иновация. Всъщност някои автомобилни ентусиасти са отблъснати от тази концепция. И макар идеята за използване на само един педал за шофиране да звучи обещаващо, властите в Китай не са съгласни с тази технология.

Макар че актуализираните китайски стандарти за шофиране не стигат дотам, че да забранят изцяло шофирането с един педал, властите няма да позволят на превозните средства да преминават автоматично в този режим. Това е така, защото властите се притесняват как това може да повлияе на реакционното време, ако се наложи да се използва традиционната спирачна система. Освен това в Китай са регистрирани няколко тежки инцидента, особено при шофьори, които карат от десетки години, при които се объркват и натискат педала на газта вместо на спирачката.

Как работи регенеративното спиране

Едно от интересните предимства на електрическите автомобили и plug-in хибридите е използването на регенеративно спиране. Повечето други автомобили имат дискови спирачки, така че когато водачът натисне педала на спирачката, се създава хидравлично налягане, което принуждава спирачните апарати да се затворят около диска. Това прилага триене, генерирано от накладките, за да забави автомобила до спиране. Макар този метод да е ефективен, значително количество енергия се губи под формата на топлина, която се разсейва във въздуха.

В зависимост от автомобила, регенеративното спиране се активира, когато водачът отпусне педала на газта или е вградено в спирачната система, която използва комбинация от регенеративно и традиционно спиране. С тази технология автомобилът използва присъщото съпротивление на въртенето на двигателя, за да намали скоростта на автомобила. Това създава кинетична енергия, която след това се връща в акумулатора, превръщайки двигателя в генератор.

Това може да увеличи общата пробег на електромобила с до 20%. Разбира се, по всяко време можете да натиснете агресивно педала на спирачката, за да спрете колата рязко в спешни ситуации.

 
Tesla Cybertruck  

  
Тази технология също така може да намали износването на традиционните части на спирачната система, като накладките, които се износват с времето. Илон Мъск е изчислил, че накладките на Tesla Cybertruck „буквално ще издържат вечно“.

Нови навици за шофиране

Много ентусиасти на електромобилите напълно се наслаждават на шофирането с един педал, въпреки че в началото може да е малко странно. Овладяването на управлението на автомобила с един педал е само първата стъпка, тъй като начинът, по който шофирате, също може да се наложи да бъде коригиран, за да постигнете оптимална ефективност. Всъщност, някои експерти препоръчват да си представите, че между крака ви и педала има яйце, което означава, че плавното и премерено управление ще ви осигури по-голям пробег, докато агресивните действия ще имат обратния ефект.

Един от най-добрите начини да възстановите максимално енергията при шофиране с един педал е да започнете да забавяте доста преди спирането, като оставите регенеративната спирачна система да спре напълно автомобила.
  
 
  

0 от 500