IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо аудиосистемите в почти всички коли са толкова зле?

Ето как борбата с емисиите неочаквано удари и качеството на звука в автомобилите ни

От известно време на пазара се появиха наистина добри аудио системи за озвучаване в автомобилите. При марки като Mercedes или Audi дори стандартното озвучаване е на прилично ниво. При по-достъпните марки обаче нещата не стоят точно така. В сравнение с премиум моделите те са в пъти по-зле. Защо се получава толкова голяма разлика?
 
  
аудиосистема  
  
  
Отговор на този въпрос предлага Кен Уорд, технически маркетинг мениджър в аудиоекспертите Elettromedia, пред Drive. Той обяснява как една проста грешка в окабеляването може да развали аудио изживяването на много собственици на Kia EV6, например.

Звук и пространство

Истинските ценители на звука се интересуват основно от две неща: пространственото разпределение на звука и тоналността, обяснява Уорд. Противно на очакваното, хората всъщност имат твърде близки схващания кои звуци са приятни и кои - не. Тоест огромното мнозинство от нас предпочитат едни и същи честоти и сила на зука. Същото твърди и Мат Филиола, основател на консултантската фирма за аудио Ai Design. „Колкото по-висока е честотата, толкова по-насочен е звукът“, обяснява Фиглиола. „И обратно, колкото по-ниска е честотата, толкова по-разпръснат е звукът. Това позволява да поставим субуфера в багажника, но говорителят за високите честоти трябва да се постави някъде високо и да е насочен към вас.“

„Това е и причината хората да настройват еквалайзерите си така, че средните честоти да са в средния диапазон, а високите и ниските се повишават – типичната U-образна крива“, обяснява Фиглиола. „А това е така, защото честотната характеристика на ушите ви е обратна: можете да чувате средния диапазон много по-добре, отколкото високите и ниските честоти. Затова ние, като хора, искаме да повишим високите и ниските честоти - защото по същество имаме дефицит в тази област.“

Затворените пространства са проблем за ниските честоти

Резултатът е, че сме особено чувствителни към посоката на звука в горния диапазон и търсим повече баси в долния диапазон. Има и още едно усложнение: макар басите да са относително по-малко насочени, затворените пространства представляват предизвикателство за тях. „Колкото по-малко е помещението, толкова по-трудно ни е да възприемаме басите по начин, който ни харесва“, казва Уорд. Като отчетем това, както и факта, че няма как да седите в идеалния център на автомобила (освен ако не е McLaren F1), разбираме защо колата е една от най-лошите среди за слушане на музика, която можете да си представите.

„Фактът, че звукът от близкия високоговорител достига преди звука от далечния високоговорител, прави някои ноти по-силни, а други по-тихи“, казва Уорд. „И веднъж щом това се случи, не можете да го поправите. Ако високоговорителите не са синхронизирани с мястото, на което седите, сте прецакани.“

Проблемът може да се реши - но само за един от пътниците

Специалистите по аудио системи могат да коригират този проблем - но само за един от пътниците. Решаването на проблема за едно от местата в колата всъщност влошава положението за останалите. „По различни причини автопроизводителите не обичат да предлагат автомобили, които звучат добре само на една от седалките“, казва Уорд. Той цитира германски производител на луксозни автомобили, който има правило, че аудио системите им не могат да се настройват по различен начин за пазарите с ляв и десен волан. „Те предпочитат да направят някои промени в звука, които го правят по-малко лош, но симетричен, отколкото да направят системата страхотна на едно място и лоша на другото“, добавя той.

Производителите търсят евтини и най-вече леки решения

Така че тоналността и пространството са важни, но те засягат до известна степен всички автомобили, дори и скъпите. Филиола посочва Porsche 911 като особено трудна среда. „Те имат високоговорители, плътно притиснати между таблото и предното стъкло, като стъклото е само на няколко сантиметра над високоговорителя, а високоговорителят е насочен точно към него“, подчертава той. „Това е аудио кошмар, защото високоговорителят е насочен нагоре директно към стъклото и като шофьор чувате отражението на звука от високоговорителя.“
 
  
porsche 911 интериор  
  
  
Ако тези два елемента не обясняват напълно недостатъците на аудио системите в серийните автомобили, тогава какво ги обяснява? На първо място – спестяването на мощност и хардуер. „Големият проблем е, че при по-бюджетните марки се търси вграждането на евтини и най-вече леки системи. Те оказват огромен натиск върху доставчиците да проектират такива системи“, казва Филиола. „Така че теглото е много важно“.

Защо повишаването на мощността често е невъзможно?

По наблюдения на Филиола стандартните говорители в типичния масов автомобил са "твърде слаби", именно за да спестят тегло (и оттам - гориво и емисии). „В повечето случаи те са пластмасови. Често не притежават качествата на наистина добри високоговорители. Начинът на повечето производители да компенсират това е да добавят много DSP - цифрова обработка на сигнала". Филиола обяснява ролята на DSP по следния начин: „Ако разделите аудиото на съставните му части – честота, амплитуда и време – инженерът по същество е дигитализирал музиката и манипулира тези три основни части на аудиото. Ако погледнете, да речем, басовия говорител, който се намира във вратата ви, инженерът казва: „Добре, ето какво се случва, когато амплитудата е много висока – тоест когато силата на звука е много висока. Тези конкретни басови честоти се изкривяват или деформират. Нека ги намалим, така че когато достигнете това ниво на амплитуда, това да не се случва.“ Така те анализират пределната точка на всеки високоговорител в колата и казват: „Добре, ако направим това със сигнала, този нежелан ефект вече няма да се случва толкова често или изобщо.“

Причината базовата Honda Civic например звучи толкова по-добре днес, отколкото преди 30 години, е основно в напредъка на DSP. Но възможностите на този софтуер също си имат граници. 
 
  
 Honda Civic интериор 
 
  
Ако имате фабрична аудио система и смятате, че не звучи достатъчно силно, ще ви е необходима повече мощност. „Ако е базова аудио система, може да са ви необходими още високоговорители; ако е аудио система JBL, Harman/Kardon или Bose, може да имате достатъчно високоговорители, но ще ви е нужна повече мощност. За да се развие повече мощност обаче, е необходимо да се разсее повече топлина, което изисква по-голям радиатор, и също да се изразходи повече ток от акумулатора, което означава по-мощен захранващ кабел. И точно тези две неща ви пречат в оригиналната вградена аудиосистема“, казва Уорд.

Как да го поправим

Предвид сложността и технологичната затвореност на съвременните автомобили, стана ли по-трудно да се коригира тези недостатъци на серийните модели? "Оптимизирането на аудиосистемата често е по-лесно при по-малко сложни автомобили“, казва Уорд. „Но възможностите за това намаляват с всеки изминал ден.“ Уорд дава за пример Chevy Silverado, който получи фалшив звук на изпускателната уредба за модела от 2025 година. „Не знам как да изключа фалшивата изпускателна система в този автомобил“, казва той, което е проблем, защото един субуфер, който е сложен допълнително, може да направи този изкуствен звук непоносимо силен.

Решение ли са предусилвателите?

Уорд споменава външните предусилватели като популярен начин за подобряване на аудиото, отчасти защото дните на заменяемите комплектовани устройства са отдавна отминали. „В повечето автомобили има цифрова мрежа, независимо дали е Ethernet или друг вид мрежа, която свързва усилвателя с инфоразвлекателната система. В нашата индустрия имаме няколко доставчици, които произвеждат устройства, съвместими с тази мрежа, за да осигуряват чист звук. Така можете да добавите всичко, което искате, все едно имате стара Toyota от 90-те години с допълнително радио.“

Проблемът е, че винаги има закъснение между пускането на пазара на даден автомобил и появата на такива решения, и не всеки автомобил ще може да се възползва от тях. „Например, ако имате Ford F-150 с аудио система Bang & Olufsen, имате и усъвършенствана аудио връзка, която свързва радиото и усилвателя. Ако имате F-150 със стандартна аудио система, нямате такава връзка. Не можете да добавите предусилвател.“
 
  
аудиосистема  
 
  
Компаниите за аудиооборудване наваксват

Филиола споделя, че днес пазарът на аудиокомпоненти е много по-добре подготвен да се справи със сложността на съвременните автомобилни системи в сравнение с началото на века, когато малките и енергийно ефективни усилватели от клас D с DSP станаха обичайни компоненти. „По онова време беше много трудно да се работи с тези системи. Те бяха толкова специфични, че просто трябваше да се откажем от аудио ъпгрейди в много от тях, защото пазарът за аудио оборудване за автомобили все още не беше достигнал това ниво. Но днес ситуацията е точно обратната. Използването и запазването на фабричното радио е нещо обичайно.“

Автомобилните производители са намерили начин да извлекат максимума от евтините устройства в днешните автомобили чрез сафтуер и е впечатляващо това, което са постигнали. Но, както Уорд елегантно обобщава, „никой не е отменил законите на физиката.“


0 от 500
  • #15
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Няма как в кола да има добра аудиосистема защото винаги има шум колкото и да е шумоизолиран автомобила, освен това не съм съгласен, в повечето нови коли стандартните системи все още са на добро ниво, т.нар. ъпгрейд не е чак толкова невероятен, повече тонколони и съраунд но са прилични повечето с добър бас и звук.
  • #14
    3 rate up comment 1 rate down comment
    до 13 ( преди 1 месец )
    На някои хора и звукът от телефона им харесва. Други хора смятат Тейлър Суифт или Тони Стораро за музика. Пъстър свят, недостатъци всякакви
  • #13
    0 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Mercedes GLB , стандартната удиостистема . Звукът е просто перфектен никакви оплаквания
  • #12
    0 rate up comment 1 rate down comment
    raiders ( преди 1 месец )
    Вярно, старата ми колата.2008г., имаше по-добър звук от новата 2024. Но, всичко е въпрос на пари или желание. Имал съм 12" туба в багажника, аз.си я правих и 2х8" на ръчна *** и як усилвател. Между другото още го пазя в мазето, сигурно ще работи...
  • #11
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 1 месец )
    Качествено озвучаване се прави с дървени кутии, керамични говорители и много изолация. Неща, които масовката не обича...
  • #10
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Аман бе! ( преди 1 месец )
    От глухи архитекти и кьорави акустици!
  • #9
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Гошо ( преди 1 месец )
    Най-добрата (фабрична) аудио система, която съм чувал беше на Марк Левинсън в Лексус модел от 2008-*** година. Прав е колегата - тези говорители в средата на таблото които ги слагат сега да имитират соундбари убиват стерео ефекта, а той е изключително важен за възпритието на музиката.Като цяло с изключение на малко хай-енд системи слагани в скъпи лимузини, всичко вече звучи еднакво дървено. Да, по-добре от масовката преди 30 години но все още дървено.
  • #8
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    аудио инженери проектират озвучителните тела във вратите гениално хоризонтални високочестотни вкопани в таблото още по умно бас в багажника трябва да си професор за да го измислиш някакви академици се сетили да монтират цял саунд бар под предното стъкло като добавиш и 87 инчов дисплей и си казваш по добре две тапички в ушите вместо идиотизъм
  • #7
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Масово започнаха да слагат по един говорител в средата, и по някакви нискочестотни във вратите - стерео ефект практически НЯМА, а звука е като от евтин смартфон. Корекциите правят звука между много лош, писклив и неприятен, и само лош, неприятен, и не толкова писклив. Избирай. На спринтерите са така, новите. Също и на актросите. Трагедия.
  • #6
    1 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Най-добрата аудио-система за кола, е тази, която сам си направиш, със фабричен хардуер, и собствен софтуер, и процесор. Фабричен хардуер, защото обикновено нещата са добре премислени по захранване, стъпала и т.н., а собствен софуер, защото масово слагат много лоши настройки на предусилвателите, и масово орязват много полезни функции на същите. Един бас на 80 херца, с кю-фактор 1.5 звучи изключително меко и приятно, отколкото същата схема, с набити заводски 100 херца, без кю-фактор.