IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Какво е One-pedal driving и защо е забранено в Китай

Тази технология може да бъде много полезна, ако свикнете с нея

Шофирането с един педал или One-pedal driving е технология, използвана в някои електромобили и plug-in хибриди, така че вместо да използва спирачния педал за спиране, шофьорът трябва само да отпусне педала на газта и системата за регенеративно спиране ще спре автомобила. В зависимост от марката и модела на вашия електромобил, може да имате възможност да регулирате силата на спирачното усилие по време на шофиране с един педал, ако предпочитате по-плавно или по-агресивно реагиране. 

 
 Педали 
 

Не всички са почитатели на тази иновация. Всъщност някои автомобилни ентусиасти са отблъснати от тази концепция. И макар идеята за използване на само един педал за шофиране да звучи обещаващо, властите в Китай не са съгласни с тази технология.

Макар че актуализираните китайски стандарти за шофиране не стигат дотам, че да забранят изцяло шофирането с един педал, властите няма да позволят на превозните средства да преминават автоматично в този режим. Това е така, защото властите се притесняват как това може да повлияе на реакционното време, ако се наложи да се използва традиционната спирачна система. Освен това в Китай са регистрирани няколко тежки инцидента, особено при шофьори, които карат от десетки години, при които се объркват и натискат педала на газта вместо на спирачката.

Как работи регенеративното спиране

Едно от интересните предимства на електрическите автомобили и plug-in хибридите е използването на регенеративно спиране. Повечето други автомобили имат дискови спирачки, така че когато водачът натисне педала на спирачката, се създава хидравлично налягане, което принуждава спирачните апарати да се затворят около диска. Това прилага триене, генерирано от накладките, за да забави автомобила до спиране. Макар този метод да е ефективен, значително количество енергия се губи под формата на топлина, която се разсейва във въздуха.

В зависимост от автомобила, регенеративното спиране се активира, когато водачът отпусне педала на газта или е вградено в спирачната система, която използва комбинация от регенеративно и традиционно спиране. С тази технология автомобилът използва присъщото съпротивление на въртенето на двигателя, за да намали скоростта на автомобила. Това създава кинетична енергия, която след това се връща в акумулатора, превръщайки двигателя в генератор.

Това може да увеличи общата пробег на електромобила с до 20%. Разбира се, по всяко време можете да натиснете агресивно педала на спирачката, за да спрете колата рязко в спешни ситуации.

 
Tesla Cybertruck  

  
Тази технология също така може да намали износването на традиционните части на спирачната система, като накладките, които се износват с времето. Илон Мъск е изчислил, че накладките на Tesla Cybertruck „буквално ще издържат вечно“.

Нови навици за шофиране

Много ентусиасти на електромобилите напълно се наслаждават на шофирането с един педал, въпреки че в началото може да е малко странно. Овладяването на управлението на автомобила с един педал е само първата стъпка, тъй като начинът, по който шофирате, също може да се наложи да бъде коригиран, за да постигнете оптимална ефективност. Всъщност, някои експерти препоръчват да си представите, че между крака ви и педала има яйце, което означава, че плавното и премерено управление ще ви осигури по-голям пробег, докато агресивните действия ще имат обратния ефект.

Един от най-добрите начини да възстановите максимално енергията при шофиране с един педал е да започнете да забавяте доста преди спирането, като оставите регенеративната спирачна система да спре напълно автомобила.
  
 
  

0 от 500
  • #12
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Но при градско шофиране е точно обратното - там често използваш спирачки, а всяко ползване на спирачките е пълна загуба на енергия. Дори малка част от нея да се връща и да не износваш спирачките, все е нещо. Все пак става въпрос за няколко реда код, а не е свързано с допълнителен хардуер. Като искаш го ползваш. Ето в Китай дори са забранили да се включва ВСЕКИ ПЪТ АВТОМАТИЧНО, както правят старт стоп системите в Европа ПАК ПО ЗАКОН. Кое е по-доброто РЕШЕНИЕ - всеки сам да си прецени!
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    До 10. Има си нюанси. При извънградско и магистрално шофиране, много по-икономично е да изключиш рекуперацията и да се движиш по инерция, което усвоява напълно кинетичната енергия, защото както казаха по-долу - всяка рекуперация и след това ускорение с тази енергия, води до загуби..
  • #10
    2 rate up comment 1 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 седмици )
    Не съм привърженик на този вид шофиране. Едната ни електричка въобще няма тази опция - рекуперира сама, като си вдигнеш крака от пeд***лa на тока, между 2 и 7 kW - все едно си на 4-а скорост на бензинка примерно. Другата има 3 опции - изключено, леко и нормално. Много фино е пецизирано всичко и е изпипано, но просто не ми харесва. Супер много ме кефи как се движи леко по инерция, много приятно усещане. С ДВГ по инерция - никога, смятам, че даже е опасно, но с електричка е супер.
  • #9
    1 rate up comment 3 rate down comment
    До Тойоткаджията ( преди 3 седмици )
    Мале колко мъка има по тоя свят. Шофирането с един *** е едно от най-хубавите неща. А това за ефективността няма да обсъждам въобще. Даже ти сложили и четири плюса. Единият сигурно е твой.
  • #8
    8 rate up comment 2 rate down comment
    Тойотаджия ( преди 3 седмици )
    Тая глупост я измислиха Тесла, защото са некадърни да направят плавен преход от регенеративно спиране към фрикционно, нещо което Тойота направиха още в първия Приус. На всичкото отгоре, ефективността пада, защото всяка безсмислена трансформация на кинетична енергия в електрическа и обратно води до допълнителни загуби.
  • #7
    2 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Много интересно когато Toyota изкарат твърдотелните батерии и започна да ги хваля какви ще ги говориш? Ще стана защитник на абсолютно всички режими по света и всички държави и ще стоя на амбразурата да ги защитавам. Точно както защитавам този сайт и авторите. Хайде изпиши си останалите 100 коментара които си решил да напишеш, без дори да четеш какво точно ти говоря. Давай бременните тротинетки, минимум различни обиди. За физичните процеси при рекуперация дори не смятам да започвам - няма смисъл.
  • #6
    0 rate up comment 4 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Разбира се че защитавам комунизма в Тесла и разбира се че шофирането с един звездички, е забранено в Китай, ама не е забранено както пише В статията. Разбира се ако спомена че един беше отнесъл няколко автомобила докато си мисли че натиска спирачката а натискало газта, ще излезе че пак защитавам комунизма в Тесла защото много обичам комунизма и американците. Другия психоатаки имаш ли да прилагаш, които да имат логика последователност и обективност горе-долу колкото В статията?
  • #5
    6 rate up comment 4 rate down comment
    РУК ( преди 3 седмици )
    до психотрола - естествено като нямаш какво да кажеш по статията, поради липса на познания и опит, трябва да се изцвъкаш срещу автора! Като типичен фен на диктаторските режими, споменели се Китай, си на амбразурата да следиш някой да на каже лошо за Партията и веднага да скочиш! Честит 10 Ноември петолъчице, знам, че е един от най-тъжните дати в живота ти. Все пак след тази дата преди 36 години родата спира да краде от ТКЗСто и трябва да работи. Но носталгията избива в преклонение към другаря Си
  • #4
    4 rate up comment 6 rate down comment
    РУК ( преди 3 седмици )
    На Outlander-a свикнах с това за няколко минути. Колата се кара изключително приятно, поне по борд компютър има и добра ефективност. Единственото което е недостатък, че след по-продължително шофиране с оne-*** driving и качване на друга, отново има момент на привикване. Но примерно сравнено с привикване от автоматик към ръчка даже е излишно да се споменава. Както и решенията на китайската компартия относно способностите на крепостниците в Китай също е излишно да се споменават! :-)
  • #3
    6 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    аз карам нормална кола без спирачка повечето време, но като отпусна газта да спира ми се струва прекалено, ами ако има сняг/заледено? не е случайно забранено.