IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Какво е One-pedal driving и защо е забранено в Китай

Тази технология може да бъде много полезна, ако свикнете с нея

Шофирането с един педал или One-pedal driving е технология, използвана в някои електромобили и plug-in хибриди, така че вместо да използва спирачния педал за спиране, шофьорът трябва само да отпусне педала на газта и системата за регенеративно спиране ще спре автомобила. В зависимост от марката и модела на вашия електромобил, може да имате възможност да регулирате силата на спирачното усилие по време на шофиране с един педал, ако предпочитате по-плавно или по-агресивно реагиране. 

 
 Педали 
 

Не всички са почитатели на тази иновация. Всъщност някои автомобилни ентусиасти са отблъснати от тази концепция. И макар идеята за използване на само един педал за шофиране да звучи обещаващо, властите в Китай не са съгласни с тази технология.

Макар че актуализираните китайски стандарти за шофиране не стигат дотам, че да забранят изцяло шофирането с един педал, властите няма да позволят на превозните средства да преминават автоматично в този режим. Това е така, защото властите се притесняват как това може да повлияе на реакционното време, ако се наложи да се използва традиционната спирачна система. Освен това в Китай са регистрирани няколко тежки инцидента, особено при шофьори, които карат от десетки години, при които се объркват и натискат педала на газта вместо на спирачката.

Как работи регенеративното спиране

Едно от интересните предимства на електрическите автомобили и plug-in хибридите е използването на регенеративно спиране. Повечето други автомобили имат дискови спирачки, така че когато водачът натисне педала на спирачката, се създава хидравлично налягане, което принуждава спирачните апарати да се затворят около диска. Това прилага триене, генерирано от накладките, за да забави автомобила до спиране. Макар този метод да е ефективен, значително количество енергия се губи под формата на топлина, която се разсейва във въздуха.

В зависимост от автомобила, регенеративното спиране се активира, когато водачът отпусне педала на газта или е вградено в спирачната система, която използва комбинация от регенеративно и традиционно спиране. С тази технология автомобилът използва присъщото съпротивление на въртенето на двигателя, за да намали скоростта на автомобила. Това създава кинетична енергия, която след това се връща в акумулатора, превръщайки двигателя в генератор.

Това може да увеличи общата пробег на електромобила с до 20%. Разбира се, по всяко време можете да натиснете агресивно педала на спирачката, за да спрете колата рязко в спешни ситуации.

 
Tesla Cybertruck  

  
Тази технология също така може да намали износването на традиционните части на спирачната система, като накладките, които се износват с времето. Илон Мъск е изчислил, че накладките на Tesla Cybertruck „буквално ще издържат вечно“.

Нови навици за шофиране

Много ентусиасти на електромобилите напълно се наслаждават на шофирането с един педал, въпреки че в началото може да е малко странно. Овладяването на управлението на автомобила с един педал е само първата стъпка, тъй като начинът, по който шофирате, също може да се наложи да бъде коригиран, за да постигнете оптимална ефективност. Всъщност, някои експерти препоръчват да си представите, че между крака ви и педала има яйце, което означава, че плавното и премерено управление ще ви осигури по-голям пробег, докато агресивните действия ще имат обратния ефект.

Един от най-добрите начини да възстановите максимално енергията при шофиране с един педал е да започнете да забавяте доста преди спирането, като оставите регенеративната спирачна система да спре напълно автомобила.
  
 
  

0 от 500
  • #22
    3 rate up comment 1 rate down comment
    popa ot razgrad ( преди 3 седмици )
    най-важния проблем при регенеративното спиране е че задните стоп светлини не се задействат при спиране, което е много опасно за колата зад вас....
  • #21
    2 rate up comment 0 rate down comment
    carpe_diem ( преди 3 седмици )
    #11, #12, така е, само че като натиснеш спирачката, първо си рекуперира и ако натиснеш много силно, чак тогава спира с накладките. Така че реално няма много значение коя опция ползваш - по-скоро която на човек му е удобно. Иначе при рекуперацията има повече загуби, отколкото при карането по инерция, но все пак са някакви много малки проценти от върнатия ток и няма чак толкова значение.
  • #20
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    До 18. От физическа гледна точка функцията е една и съща - ускорение. В единия случай е с положителна стойност, А в другия случай с отрицателна стойност, които пък зависят от положението на звездички (не мога да напиша думата, въпреки че е автомобилен сайт) на газта. За екстремни случаи си имаш и истински спирачки, които трябва да се ползват по предназначение поне веднъж месечно за да не ръждясват и да са работоспособни при нужда. А също така за да е възможно да минеш преглед.
  • #19
    4 rate up comment 1 rate down comment
    Станю Глигана ( преди 3 седмици )
    Не ме засяга спорът 1/2 п.едала. винаги съм предпочитал 3. Лично мнение.
  • #18
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 3 седмици )
    Абсолютна тъпня е използването на един и същ елемент за две противоположни функции.
  • #17
    0 rate up comment 0 rate down comment
    До Антитрол ( преди 3 седмици )
    Точно за дълъг път говорех в първото изречение. Разходът е горе-долу един и същ и при най-силната и при най-слабата рекуперация.
  • #16
    3 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    Пробвай обаче на дълго? Вече и сам си го описал - колкото повече спираш и тръгваш, толкова повече ти се вдига разхода въпреки че си на рекуперация. Разбира се ако си на автопилот и круиз контрол, разликата ще е никаква независимо дали е включена рекуперацията или не. Но примерно при леко спускане, ако изключиш рекуперацията и спускаш по инерция без да натискаш спирачки разхода ще е по-нисък.
  • #15
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Антитрол ( преди 3 седмици )
    До 14. Първо да уточним какво говориш? Ако говориш само за градско шофиране, единствената разлика между по-силна и по-слаба рекуперация е агресивността на спиране след като отпуснеш рязко газта. На практика с включена силна рекуперация, ако си познаваш добре автомобила, той може да се държи точно като да си включил по-малката рекуперация, като просто отпускаш по-бавно прецизно газта. Тоест няма откъде да дойде разликата. Ще има разлика ако изключиш напълно рекуперацията и ползваш спирачките
  • #14
    1 rate up comment 0 rate down comment
    До Антитрол ( преди 3 седмици )
    Не е точно така. Разходът на моята кола е горе-долу един и същ и при най-силната рекуперация, и при най-слабата. Никаква енергия не се губи, защото има ситуации, при които трябва да намалиш и по-добре да бъде възстановена част от нея, отколкото да се изгуби. За градското има един мит. То е по-икономично, само ако движението е слабо. В натоварено движение харчи повече от извънградско, а в сериозни задръствания разходът е като на магистрала.
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 седмици )
    Имам Suzuki Vitara 1.4T автоматик. То на градско се кара с един *** ама със спирачката. Газ трябва да му даваш ако е баир нагоре или ще караш над 60 км/ч. Един вид анти-рекуперация. Разхода му е 10-12 л. /100 км. градско.