Батериите на plug-in хибридните електрически превозни средства (PHEV) губят производителност с течение на живота си. ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, клубът на германските автомобилисти), проучи степента на този ефект. Заедно с доставчика на тестове за батерии Aviloo, клубът анализира приблизително 28 500 измервания на състоянието на батериите (здравословното състояние, SoH) на автомобили от шест различни производители.

SoH показва какъв процент от оригиналния капацитет на батерията е все още налична. Според данните на ADAC и Aviloo, стареенето на батерията варира значително в зависимост от производителя и колко време автомобилът се движи само на ток. Следователно, като цяло може да се предположи, че батерията в по-голямата част от анализираните модели ще издържи средния живот на превозното средство. По-високият дял на електрическото шофиране обаче обикновено означава повече цикли на зареждане и така средно води до по-голямо износване на батерията.
Когато моделите се групират по производител, се получава следната картина. Автомобилите Mercedes-Benz, средно, показват само леко стареене на батерията. При тези на Volkswagen Group стареенето обикновено протича в постоянен диапазон, като само няколко отклонения показват значително влошаване.Моделите на BMW Group също показват очакваното ниво на влошаване, но броят на отклоненията със значително по-нисък живот на батерията е забележим.
Plug-in хибридите на Ford показват по-изразено стареене на батерията в началото на жизнения си цикъл, което след това се стабилизира. Данните за автомобили с по-голям пробег обаче все още са ограничени за Ford, което затруднява оценката на по-нататъшния ход на влошаване на състоянието. Данните от Mitsubishi са поразителни - много автомобили в проучването показват значително стареене на батерията дори след относително нисък пробег, което след това се стабилизира донякъде с течение на времето.

Широкият диапазон от резултати в проучването подчертава важността на проверката на батерията преди закупуване на употребяван plug-in хибриден автомобил. Въз основа на опита си, експертите на ADAC препоръчват следните стойности за състояние на батерията (SoH): поне 92% на 50 000 км, поне 88% на 100 000 км, поне 84% на 150 000 км, поне 80% на 200 000 км.
Ако стойността е значително по-ниска, това може да показва прекомерно старееща батерия или дефектни акумулаторни клетки. Подмяната на дефектна батерия за plug-in хибрид в употребяван автомобил може в най-лошия случай да доведе до пълна загуба на средствата за закупуването на автомобила, обяснява ADAC. Поради това клубът изисква производителите да гарантират, че батерията на plug-in хибридите издържа поне 200 000 км, дори при висок дял на електрическо шофиране.
Шофьорите на plug-in хибриди могат активно да допринесат за живота на батерията, като не винаги я зареждат до 100%, съветва ADAC. Зареждането между 20 и 80 процента се счита за особено щадящо за батерията. За тези, които знаят преди покупката на автомобил, че смятат да изминават колкото се може повече километра само на ток, електромобил може да е по-добър вариант. Опитът от дългосрочните тестове на ADAC показва, че много съвременни електромобили са напълно подходящи за ежедневна употреба. По-големите им батерии изискват по-малко цикли на зареждане, което означава, че те като цяло могат надеждно да се справят с голям пробег.


0