Автомобилите на изгряващото слънце са изградили почти ненадмината репутация по отношение на здравината през последните години. Но откъде идва тази слава?

Винаги на върха на класациите
Когато става въпрос за надеждност, класациите говорят сами за себе си - японските марки доминират. В доклада, публикуван от J.D. Power през юни, Lexus и Nissan са на първите две места. И според скорошни изследвания моделите, които е най-вероятно да достигнат 400 000 км, са почти всички японски, което показва огромно и недвусмислено превъзходство. Но защо азиатската страна продължава да се отличава от години?
Уникална индустриална култура
В основата на японската автомобилна индустрия е кайдзен - философията на непрекъснатото усъвършенстване. Всеки етап от производството - от проектирането до готовия автомобил, е подложен на строг контрол - не само за намаляване на дефектите, но и за елиминиране на отпадъците и оптимизиране на процесите.
Доказани технологии
"Само това, което не е там, не се чупи", е казал Хенри Форд. Поради тази причина много японски производители предпочитат прости и стабилни технически решения, като често се отказват от по-сложни, но по-малко надеждни иновации. Mazda, например, все още разчита на атмосферни двигатели, а CVT безстепенната автоматична скоростна кутия, по-малко сложна от роботизираната трансмисия с двоен съединител, но и по-малко податлива на счупване, е много популярна сред автомобилите, носещи марката "произведено в Япония".
Репутацията като актив
За марки като Toyota, Nissan, Suzuki или Mazda надеждността е не само техническа стойност, но и търговски капитал. На конкурентни пазари като Европа или Америка през годините доверието на клиентите се изгражда именно върху обещанието за "автомобили, които никога не ви оставят блокирани". Загубата на тази сила за тях би означавала тези компании да компрометират десетилетия работа.
Не всичко, което блести, е злато
Надеждността остава запазена марка на японските автомобили, но това не означава, че те нямат дефекти. Някои дизелови двигатели на Subaru и Mazda, например, се оказаха нетрайни, а Toyota Proace City Verso, която резултат от споразумение със Stellantis, също помещава под капака противоречивия 1.2 турбо трицилиндров бензинов двигател с ремък с маслена баня, подложен на преждевременно износване.
Toyota Yaris Hybrid също не е имунизиран срещу критики, докато няколко модела на Nissan споделят компоненти с партньорската марка Renault. В някои случаи, както в случая с "близнаците" съответно на Mitsubishi Colt и ASX на Clio и Captur, това са френски автомобили с японска марка на капака.
Дори легендарната Toyota Land Cruiser 200 си има някои слабости, типични за модела - течове от кормилната рейка, проблеми със скоростната кутия, повреда на сензорите за паркиране, шум от алтернатора. Заради репутацията на марката, а и на японските коли като цяло обаче, собствениците обикновено са по-склонни да простят тези проблеми.


2