Двете основни предимства на японските автомобили са качество и надеждност. За това на първо място те се оценяват на вторичния пазар, което се отразява и на исканите цени. Японските коли са по-скъпи, като това се отнася и за тези с голям пробег. А най-важното правило при избора на автомобил втора ръка, произведен в Страната на изгряващото слънце, е насочване към най-масово произвеждания. Най-малкото, защото е добре познат на сервиза и поддръжката му е по-лесно.
В същото време е много трудно да се намери наистина проблемен модел, особено, когато става въпрос за японски кросоувър. Качеството и надеждността обикновено са придружени от приятно шофиране, комфорт, устойчивост на корозия и други предимства. Всеки модел обаче има определени недостатъци. И при избора на употребявани кросоувъри е полезно да се вземат предвид различни нюанси, категорични са експерти от изданието ZR.
Скоростни кутии на японските кросоувъри
Голяма част от предложенията на пазара ръка са оборудвани с безстепенните трансмисии (CVT), за които е казано и изписано много. Основният проблем на вариаторите е по-малкият им ресурс спрямо класическата хидравлична автоматика. И още по-тъжно, експлоатационният живот преди основен ремонт (или пълна повреда) е непредсказуем. Няма как да бъдете сигурни дори за 100 000 км пробег, тъй като устройството може да се разпадне по-рано. Но CVT може да издържи 200 000 км, което е невъзможно да се предвиди предварително.
Toyota RAV4, например, е сочен като отличен пример за надеждност и издръжливост. От 2010 обаче основният двигател 2.0 се комбинира само с CVT от серията K111/K112, като това са 2/3 от употребяваните RAV4. Вариаторът е добър, но на 100 000 км лагерите често се отказват.
Проблем може за CVT може да бъде и по-големият двигател. При Nissan Murano вариаторът Jatco JF017E се използва в комбинация с двигателя V6 3.5, което се отразява на ресурса. И ако един автоматик изкарва 250 000 км, то за CVT това е почти невъзможно. В същото време голяма част от употребявани Qashqai и X-Trail са на повече от 150 000 км и са с вариатор, което ги прави рискова покупка.
Затова е по-добре изобщо да не се забърквате с CVT, а да заложите на хидравличен автоматик. Производители като Mazda и Suzuki все още са лоялни към автоматичните трансмисии. Някои версии на Toyota RAV4 и Mitsubishi Outlander, дизелови X-Trail, като и Honda CR-V са с такива кутии. Може би е по-практично да вземете по-стар "японец", но с автоматична скоростна кутия, отколкото по-млад, но с CVT.
Двигатели на японски кросоувъри
Японските компании, за разлика от европейските, не занимават ударно с намаляване на размера и по-рядко оборудваха масови кросоувъри с турбо двигатели с малък обем. Разбира се, има и изключения. Mitsubishi Eclipse Cross (продава се от 2018), например, има базов двигател - турбо 1.5 (150 к.с.), но той по-скоро е изключение. Комбинира се само с CVT.
Nissan Qashqai също има добра репутация като цяло, но 1,2-литровият му двигател е доста проблемен. Освен това той е комбиниран със CVT скоростна кутия, за която вече стана дума, така че този вариант изобщо не е препоръчителен, особено при екземпляри с по-голям пробег.
Сред двигателите е трудно да се откроят някои по-малко надеждни - можем да се посочат само отделни слабости на всеки от двигателите. Бензиновите мотори на Toyota, например, нямат най-трайните водни помпи. Много модерни двигатели също така имат висок разход на масло рано. Но като цяло всичко е наред - както по отношение на надеждността, така и по отношение на ресурса. Почти всеки японски двигател изкарва 250 000-300 000 км.
Но има важни малки неща. Гамата атмосферни двигатели Skyactiv Mazda първоначално е проектирана за бензин A-98 и е нежелателно да се използва А-95 на автомобили, оборудвани с тях. В такива случаи горивната система се запушва, тъй като впръскването им е директно.
Атмосферните двигатели 2.0 и 2.5 на Subaru също са с директно впръскване, като при тях се среща повишен разход на масло още при малък пробег. Понякога се стига до "маслен" глад, което означава ремонт на мотора. Затова, когато купувате "петия" Forester, трябва да помислите много внимателно.
Окачване на японските кросоувъри
Липсват директни сравнения за броя на повредите на окачването с пробег до 200 000 км, но като цяло японските кросоувъри нямат слаби елементи в тази част на автомобила. И все пак е възможно да се разграничат средно, повече и по-малко издръжливи. При повечето RAV4, Honda CR-V и Mazda CX-5, например, шасито се счита за много и изкарва без ремонти до 150 000 и повече километри.
Като цяло здравината на окачването зависи от това къде и как да шофирате. Износването на лагери и безшумни блокове, подпори и втулки се ускорява ясно, ако колата се използва често по лоши пътища или тежки терени. Това се отнася особено за модели като Nissan Qashqai и Juke, при които при сериозни натоварвания някои отделни елементи може да излязат от строя преди 100 000 км.
Боя на японските кросоувъри
Често срещана слабост на повечето японски модели е боята, която е склонна към начупване. Най-горният слой лак обикновено е мек - лесно се надрасква. Погрешно е да се счита това за болест - просто такива да съвременните технологии със специални изисквания към околната среда. Има много начини да предпазите каросерията от леки повреди от пътни отломки и те не трябва да се пренебрегват.
Що се отнася до скоростта на развитие на корозията, тя не се различава по модели, а по-скоро по марки. Най-устойчивите на корозия каросерии са тези на Toyota и Honda, а най-малко - Nissan и Mitsubishi. Всички останали са приблизително в средата.
Отделна тема са предните стъкла. В този смисъл има повече оплаквания от японските кросоувъри, отколкото от корейските и европейските - те са твърде меки и лесно се увреждат. Suzuki Vitara е може би най-добрият вариант сред компактните кросоувъри по отношение на надеждност и цялостна жизненост.
И все пак - коя марка да изберем
Интернет е пълен с полезни съвети и многобройни рейтинги за надеждност, съставени както в Европа, така и в САЩ. От тях става ясно, че изборът зависи основно от поколението на даден модел, двигателя и скоростната кутия. Към някои автомобили трябва да се подхожда по-внимателно. И не бива да се пропуска факта, че в Европа и Америка често се продават малко по-различни Toyota и Nissan - с различни двигатели, трансмисии и окачвания.
По отношение на потенциалните разходи за поддръжка е разумно да се помисли за кросоувър с атмосферен двигател с не повече от 2,5 литра и хидравличен автоматик. Ако говорим за автомобили на възраст 8-10 години, тогава най-добрите варианти са: Honda CR-V, Toyota RAV4 (с двигател 2.5), Suzuki Vitara и Grand Vitara, Mazda CX-5 (и двете поколения).
Това обаче в никакъв случай не означава, че останалите предложения трябва да бъдат пропускани. В крайна сметка всичко зависи от реалното състояние на конкретния екземпляр.