Навлизането на все повече електрически автомобили в Европа прави така, че дните на plug-in хибридите да изглеждат преброени. Новите коли, задвижвани изцяло на ток, вече предлагат достатъчно автономност, но това е само една от причините, поради който PHEV изглеждат безполезни.

Вината за провала на plug-in хибридните автомобили се дължи не само на самите производители, но и на властите в ЕС, които никога не са залагали на тях, както правеха с електромоболите. На всичко отгоре, в реални условия стойностите на вредни емисии при PHEV се оказват в пъти по-високи от обявените. И за да съответстват на посочените официалните данни, тези хибриди трябва да предлагат поне 3 пъти по-голям електрически пробег.
Според новия коефициент на полезност, всички нови PHEV, регистрирани от 1 януари 2026, трябва да имат 2 пъти по-висок пробег само на ток. А това е невъзможно да се постигне в реални условия, тъй като ще доведе до значително увеличение на вредните емисии.
Бъдещето на plug-in хибридите е застрашено и от новата вълна електрически автомобили, който започват да предлагат впечатляваща автономност. При новия Mercedes-Benz CLA, например, тя е около 800 км, като съчетанието с изключително бързо зареждане прави този модел много интересен вариант за тези, които мислят за PHEV.
Защото, за да е вярна ефективността на PHEV, той трябва да спира, за да презарежда батерията всеки път, когато тя се разреди. При електромобил с пробег 600-800 км спирания за зареждане няма да са нужни, или ще има най-много едно при по-дълги пътувания. А като се добави към това и факта, че цените на батериите непрекъснато падат, ясно се вижда, че PHEV вече нямат смисъл от икономическа гледна точка.
Но това не е единственият проблем, който имат plug-in хибридите, въпреки факта, че все повече производители залагат на тях и през следващите години ще пристигнат нови модели, които ще трябва да се изправят срещу китайските предложения (BYD, например предлага 1500 км без презареждане). В повечето отношения те отстъпват и технически на електромобила.
PHEV са шумни и бавни, когато работят в режим на горене, двигателят с вътрешно горене се забелязва при ускоряване и увеличаване на оборотите. Въпреки това те може да имат по-енергична тяга, но не могат да се сравняват с електрическите автомобили, чиято енергия и мощност са на разположение на водача незабавно. А това е недостатък, който се отразява негативно на комфорта на пътниците в plug-in хибрида, в сравнение с електрическия.
Най-вероятно Европа няма да бърза с незабавна раздяла с PHEV през следващите години. Новите, по-строги екологични стандартни обаче са повече от достатъчни, за да задушат тази технология, тъй като марките са задължени да продължат да произвеждат електрически автомобили. А ако емисиите се увеличат, производителите ще плащат повече глоби за излишъка и така PHEV стават нерентабилни.


6