Съвременните превозни средства с ръчни скорости имат вграден индикатор, който ви съветва кога да смените предавките, дали да превключите нагоре или надолу. На таблото се появява икона, която ви предупреждава кога трябва да превключите нагоре или надолу, като излиза число с правилната предавка за всеки момент. Тези, които са се опитвали да следват тези препоръки, най-вероятно са усетили, че нещо не е наред.

За какво трябва да се използва индикатора и за какво всъщност служи?
На теория индикаторът за превключване на предавките на вашия автомобил ви помага винаги да имате правилното предавателно число въз основа на скоростта и налягането, което упражнявате върху педала на газта.
За да постигне тази цел, ECU трябва да вземе предвид разхода на гориво, реакцията на газта, както и дългосрочната грижа за двигателя. За съжаление производителите искат само едно - да ви изпратят посланието, че трябва да консумирате по-малко гориво и замърсявате възможно най-малко.
За да постигнете това, индикаторът за превключване на предавките на вашия автомобил - и този на всички останали, ви съветва да превключите на абсурдно ниски обороти на двигателя. И това има последствия, повечето от които негативни за вас, тъй като в крайна сметка сте този, който е купил колата и се нуждаете тя да издържи много години.
Защо смяната на предавките при ниски обороти е огромна грешка?
Производителите са се превърнали в истински факири заради регулациите. За да премине тестовете за емисии и консумация, софтуерът, който управлява тази малка икона на таблото, е програмиран с една цел - да намали средните разходи в цикъла на хомологация, а не да се грижи за вашия двигателя на автомобила.
Ето защо предупредителната лампа ви казва да превключите предавките, когато двигателят едва надвишава 1500 оборота в минута. В лабораторни условия това работи чудесно, но в реалния живот не са е неефективно, но в дългосрочен план щетите по мотора ще бъдат гарантирани.
Вибрации, въглерод и други призраци, които системата не взима предвид
Двигател, работещ под оптималните си обороти, се бори да осигури силата, която шофьорът изисква чрез педала на газта. При постоянна скорост това не е проблем, но когато колата трябва да ускори при изкачване или изпреварване, се произвеждат микровибрации, които в крайна сметка се предават на втулките, стойките и самия колянов вал.
Не само това, но изгарянето не е пълно и това генерира въглерод, който се натрупва в буталата, EGR клапана и филтъра за твърди частици. Сред останалите неприятности са това, че алтернаторът се зарежда по-малко и акумулаторът остарява по-рано.

Нищо от това не се взема предвид от производителя, който поставя толкова голям акцент върху това, че трябва следвате ръководството за поддръжка докрай. Нищо, че разходите ще бъдат за ваша сметка, защото всеки опитен механик ще потвърди - автомобилите, които са буквално задавени от ниски обороти, се озовават в сервиза преждевременно.
Ухото на шофьора е най-важно в случая
Инженерите от миналото знаеха, че внимателният шофьор е най-добрият сензор. Ако двигателят реагира мързеливо, вибрира или звучи като оплакване, се минава на по-ниска предавка, дори ако зелената икона казва друго. Като обща препоръка, двигателят на вашия автомобил винаги трябва да работи със следните обороти:
Бензин: между 2000 и 4000 об / мин, където въздушно-горивната смес гори чисто.
Дизел: между 1700 и 2500 об/мин, където има достатъчен въртящ момент.
По-важното е, че правилната предавка е тази, която ви позволява да ускорявате, без да се налага педалът да потъне докрай. Това е реалната икономия на гориво.
Пример от реалния живот
Представете си кръгово кръстовище, в което влизате на четвърта предавка. Тръгвате да излизате, натискате педала на газта, но скоростта е по-ниска и колата реагира с вибрации. Тя иска да преминете на трета скорост, но индикаторът на таблото може да не реагира. Пренебрегването на тази молба днес излиза евтино заради по-ниския разход на гориво, но утре ще се окаже болезнено скъпо заради щетите по-двигателя.
Най-доброто нещо, което можете да направите, е научите диапазона на оборотите, от които се нуждае вашият двигател, въз основа на това дали е бензинов или дизелов. И оттам нататък свикнете да чувате и да усещате двигателя си. При движение той трябва да бъде пъргав и енергичен, а не мързелив или задушен. В крайна сметка това идва естествено и няма да имате нужда от повече от интуиция, за да превключвате предавките.
Таблото за управление ви дава част от информацията, но вашият опит решава дали е време да преминете нагоре или надолу (също в зависимост от нуждите на пътя в момента). По този начин спестяванията ще бъдат не само на бензиностанцията, но и в сервиза.


1