IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо индикаторът за смяна на скоростите убива двигателя

Устройството трябва да помага на шофьора да пести гориво, но всъщност вреди

Съвременните превозни средства с ръчни скорости имат вграден индикатор, който ви съветва кога да смените предавките, дали да превключите нагоре или надолу. На таблото се появява икона, която ви предупреждава кога трябва да превключите нагоре или надолу, като излиза число с правилната предавка за всеки момент. Тези, които са се опитвали да следват тези препоръки, най-вероятно са усетили, че нещо не е наред.


смяна на скорости


За какво трябва да се използва индикатора и за какво всъщност служи?

На теория индикаторът за превключване на предавките на вашия автомобил ви помага винаги да имате правилното предавателно число въз основа на скоростта и налягането, което упражнявате върху педала на газта.

За да постигне тази цел, ECU трябва да вземе предвид разхода на гориво, реакцията на газта, както и дългосрочната грижа за двигателя. За съжаление производителите искат само едно - да ви изпратят посланието, че трябва да консумирате по-малко гориво и замърсявате възможно най-малко.

За да постигнете това, индикаторът за превключване на предавките на вашия автомобил - и този на всички останали, ви съветва да превключите на абсурдно ниски обороти на двигателя. И това има последствия, повечето от които негативни за вас, тъй като в крайна сметка сте този, който е купил колата и се нуждаете тя да издържи много години.

Защо смяната на предавките при ниски обороти е огромна грешка?

Производителите са се превърнали в истински факири заради регулациите. За да премине тестовете за емисии и консумация, софтуерът, който управлява тази малка икона на таблото, е програмиран с една цел - да намали средните разходи в цикъла на хомологация, а не да се грижи за вашия двигателя на автомобила.

Ето защо предупредителната лампа ви казва да превключите предавките, когато двигателят едва надвишава 1500 оборота в минута. В лабораторни условия това работи чудесно, но в реалния живот не са е неефективно, но в дългосрочен план щетите по мотора ще бъдат гарантирани.

Вибрации, въглерод и други призраци, които системата не взима предвид

Двигател, работещ под оптималните си обороти, се бори да осигури силата, която шофьорът изисква чрез педала на газта. При постоянна скорост това не е проблем, но когато колата трябва да ускори при изкачване или изпреварване, се произвеждат микровибрации, които в крайна сметка се предават на втулките, стойките и самия колянов вал.

Не само това, но изгарянето не е пълно и това генерира въглерод, който се натрупва в буталата, EGR клапана и филтъра за твърди частици. Сред останалите неприятности са това, че алтернаторът се зарежда по-малко и акумулаторът остарява по-рано.


смяна на скорости


Нищо от това не се взема предвид от производителя, който поставя толкова голям акцент върху това, че трябва следвате ръководството за поддръжка докрай. Нищо, че разходите ще бъдат за ваша сметка, защото всеки опитен механик ще потвърди - автомобилите, които са буквално задавени от ниски обороти, се озовават в сервиза преждевременно.

Ухото на шофьора е най-важно в случая

Инженерите от миналото знаеха, че внимателният шофьор е най-добрият сензор. Ако двигателят реагира мързеливо, вибрира или звучи като оплакване, се минава на по-ниска предавка, дори ако зелената икона казва друго. Като обща препоръка, двигателят на вашия автомобил винаги трябва да работи със следните обороти:

Бензин: между 2000 и 4000 об / мин, където въздушно-горивната смес гори чисто.

Дизел: между 1700 и 2500 об/мин, където има достатъчен въртящ момент.

По-важното е, че правилната предавка е тази, която ви позволява да ускорявате, без да се налага педалът да потъне докрай. Това е реалната икономия на гориво.

Пример от реалния живот

Представете си кръгово кръстовище, в което влизате на четвърта предавка. Тръгвате да излизате, натискате педала на газта, но скоростта е по-ниска и колата реагира с вибрации. Тя иска да преминете на трета скорост, но индикаторът на таблото може да не реагира. Пренебрегването на тази молба днес излиза евтино заради по-ниския разход на гориво, но утре ще се окаже болезнено скъпо заради щетите по-двигателя.

Най-доброто нещо, което можете да направите, е научите диапазона на оборотите, от които се нуждае вашият двигател, въз основа на това дали е бензинов или дизелов. И оттам нататък свикнете да чувате и да усещате двигателя си. При движение той трябва да бъде пъргав и енергичен, а не мързелив или задушен. В крайна сметка това идва естествено и няма да имате нужда от повече от интуиция, за да превключвате предавките.

Таблото за управление ви дава част от информацията, но вашият опит решава дали е време да преминете нагоре или надолу (също в зависимост от нуждите на пътя в момента). По този начин спестяванията ще бъдат не само на бензиностанцията, но и в сервиза.


0 от 500
  • #18
    0 rate up comment 1 rate down comment
    nn ( преди 2 месеца )
    Сменяш на 3000 оборота и си свиркаш
  • #17
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 месеца )
    Абе не е лошо нещо този индикатор. Особено ако рядко караш ръчни скорости като мен. Докато влезна в ритъм по някой път забравям на коя скорост съм и поглеждам. Доста е полезно.
  • #16
    4 rate up comment 1 rate down comment
    българин ( преди 2 месеца )
    Този индикатор е добро нещо, но за нови автомобили. За 10годишни барутници не е добре да се следва, защото част от конете са напуснали вече и трябва повече обороти да се държат. А и в България екологията е *** дума.
  • #15
    4 rate up comment 9 rate down comment
    До 7 ( преди 2 месеца )
    Не е проблем,защото компютъра е изчислил натоварването на двигателя,тоест с колко газ се движиш и е изчислил,че най-ефективно ще се движиш на 6-та и двигателят има мощност да изтегля на 6-та. Ако го настъпиш да изпревариш, ще ти покаже да свалиш предавка или две.
  • #14
    6 rate up comment 3 rate down comment
    До 8 ( преди 2 месеца )
    Наистина при дизелите Фолксваген тоя индикатор задава ниски обороти на превклюване,а техните дизели тресат и вибрират силно на ниски обороти, проблема е в дизела на Фолксваген, както и в индикатора за превклюване на предавките. При дизела на Пежи и Фиат няма такива вибрации.
  • #13
    3 rate up comment 8 rate down comment
    До 10 ( преди 2 месеца )
    Е ти си типичния Бай Ганъо. С теб инженерите не могат да спорят, нищо,че те са ти проектирали колата от първия до последния болт, за да им кажеш ти как се кара това,което те са измислили!
  • #12
    3 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Не е смислена статията,защото ако беше карал кола с индикатор за смяна на предавките щеше да знаеш,че казва да превключиш на ниски обороти само когато даваш леко газ,при положение,че си в ниски обороти и подадеш повече газ индикатора веднага показва да свалиш предавка,а не да качиш. Отчита натоварването на мотора. Това не е написано.
  • #11
    7 rate up comment 3 rate down comment
    112 ( преди 2 месеца )
    Тази статия е смислена защото смяната при ниски обороти много натоварва коляновия вал. Аз такъв индикатор нямам но се старая бензиновия двигател в града да е около 2000 оборота. Щадете си двигателя за да е по-дълголетен.
  • #10
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Бумеранг ( преди 2 месеца )
    Оооооо....кой го гледа! Аз разбрах за какво ми мигат тези цифри, пак след година каране! Само, че те си могат, а аз си карам по интуиция и слух! Да го духат инженерчетата! Кола се кара в оборот! Това е!
  • #9
    7 rate up comment 4 rate down comment
    PPT ( преди 2 месеца )
    А има автомобили, чиито индикатор при изкачване светва при по-високи обороти. Да внимават останалите и да не се доверяват на това изобретение.