IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

„Механичен нокаут“ – как едно движение убива двигателя

Грешка при смяна на предавките може да нанесе огромни щети

Шофьорите на коли с механични скорости имат страх, за който често избягват да говорят. Това е така наречената „прехвърляне на парите“ (аналогия с бизнес, който се срива след спад на акциите) и представлява грешка, която може да убие двигателя на автомобила за секунда.


смяна на скорости


Колегите ни от SlashGear определят като „механичен нокаут“, тъй като всичко се случва за секунда. Шофьорът иска да превключи на четвърта скорост, но ръката му се плъзва на втора. Колата се движи бързо, а оборотите изведнъж влизат в червената зона и в този момент електронната защита на се задейства. Колелата буквално избутват двигателя напред, а валът започва да се върти с главоломна скорост. След това има само едно почукване и силна миризма на масло.

Двигателят не прощава такова претоварване. Според законите на механиката последствията включват огънати клапани, счупени свързващи пръти, пукнатини в коляновия вал. Често след това се изисква пълна подмяна на „сърцето“ на автомобила, което означава огромни разходи. И в тях не са включени повредите по скоростната кутия или съединителя.

По-лошото е, че вината почти винаги е на водача. Така че това не е повреда, а грешка, причинена от бързане, още повече, когато става въпрос за управление на по-стар автомобил с разхлабена скоростна кутия. При тях всяка смяна на предавките е лотария, особено, ако съединителят е в лошо състояние и реагира със закъснение.

Как да избегнем? Много е просто - по-малко нерви и повече внимание. Не стискайте силно лоста за скорости и не бързайте. Уверете се, че ръката е в правилната позиция и се опитайте да „усетите“ трансмисията.


0 от 500
  • #6
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Лудия Макс ( преди 3 месеца )
    Веднъж бях правил подобна глупост от 4 със 100км вместо 5та влезе 3та нямаше последствия дизел беше колата
  • #5
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Принципно съм виждал такова нещо преди около 30 години с едно Рено Фуего, обаче там работата беше насила. Иначе съединителят следва да поеме голяма част от въртенето на колелата и да не допусне двигателят да се завърти с 25 000 оборота
  • #4
    2 rate up comment 3 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 месеца )
    Каза някой си, който явно не може да си уцели даже и скоростите :D :D :D
  • #3
    2 rate up comment 7 rate down comment
    До Тинтири ( преди 3 месеца )
    Този твой коментар показва какви задълбочени знания имаш за колите и шофирането. Нищо чудно, че всеки ден ръсиш мъдрост след мъдрост.
  • #2
    16 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    От трета на втора или от четвърта на трета трудно може да се уби двигател освен ако не сменяш предавката чак в червената зона. Ако караш нормално и сменяш на средни обороти дори да вкараш грешна скорост двигателя има достатъчно свободен диапазон от обороти до червената зона така че да няма механична повреда. Проблемна може да е само първа предавка защото тя е много къса. Ако вместо трета лоста отиде на първа. Но при повечето коли е трудно да се включи от втора на първа ако се движиш над 20км/ч
  • #1
    3 rate up comment 10 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 3 месеца )
    Те такава дивотия не бЕх чел... първо, как ти се "изпъзва ръката като втора е назад и наляво, за да я включиш трябва да направиш изрично усилие, да придърпаш лоста - за коли с десен волан даже още по-трудно, там си изкривяваш ръката да вкараш 2ра. Освен това: 2ра на повечето автомобили стига до 80+ км/ч. Ако търсиш 4та (освен ако не караш спортно) вероятно си около 70 км/ч - на ръба на червеното на оборотомера, но далеч от убиване... Но най-вече как вкарваш грешна втора :)