IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

"Heel-and-Toe" - изкуството да сменяш скорости

Превключването на предавките е важжно не само в автомобилните спортове, но и във всекидневието

В света на автомобилните ентусиасти и спортното шофиране съществуват редица техники, които отличават майсторите от обикновените водачи. Една такава емблематична техника е "Heel-and-Toe" (пета и пръсти), използвана предимно при автомобили с механични скоростни кутии. 


Heel-and-Toe


Макар и да изглежда сложна на пръв поглед, тя позволява на водача да превключва на по-ниска предавка по време на спиране, като същевременно поддържа оборотите на двигателя синхронизирани с тези на скоростната кутия. Този трик не е просто показно умение, а функционален начин за подобряване на контрола, стабилността и ефективността на спирането при агресивно шофиране, особено на писта.

Основната цел на "Heel-and-Toe" е да се избегне рязкото зацепване на съединителя при превключване на по-ниска предавка по време на спиране. Без тази техника, когато водачът пусне съединителя след смяна на предавка надолу, оборотите на двигателя са значително по-ниски от тези, необходими за новата предавка. Това води до рязко забавяне на автомобила (т.нар. "engine braking" или спиране с двигател), което може да наруши баланса, да предизвика нестабилност и дори блокиране на задвижващите колела, особено при висока скорост или в завой. "Heel-and-Toe" се стреми да изравни тези обороти.

Как работи? Техниката изисква координация на три движения с десния крак и ляв крак едновременно: спиране, натискане на съединителя и подаване на междинна газ. Докато десният крак натиска спирачния педал с предната част на стъпалото (пръстите), петата или страничната част на същия крак се завърта, за да натисне педала на газта, подавайки кратък импулс. 

По същото време левият крак натиска съединителя, за да позволи смяна на предавката. Този кратък "близване" на газта увеличава оборотите на двигателя, като ги доближава до тези, които ще са необходими за новата, по-ниска предавка, точно преди съединителят да зацепи.

Резултатът от правилното изпълнение на "Heel-and-Toe" е изключително плавно и контролирано превключване надолу. Това не само предпазва трансмисията от излишни натоварвания, но и позволява на водача да поддържа оптимален контрол върху автомобила, което е от решаващо значение при влизане в завой на писта или при динамично шофиране по планински път. Автомобилът остава стабилен, сцеплението на гумите е максимално, а мощността е налична веднага след превключването, за да се ускори отново.

Макар и да е техника, асоциирана предимно със спортни и състезателни автомобили, "Heel-and-Toe" може да бъде полезна и в ежедневието, особено при спускане по дълги наклони, където позволява по-добър контрол върху скоростта и по-ефективно използване на спирачките. Тя е истинско изкуство, което изисква практика и усет, но веднъж усвоена, тя превръща превключването на скорости в плавен и интуитивен процес, подобрявайки изживяването зад волана и демонстрирайки майсторство на контрол над автомобила.


0 от 500
  • #4
    2 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Техниката се използва много ефективно и днес,както каза колегата под първия коментар,но не е за всеки.А тази техника няма нищо общо с тази прилагана при камионите. Не я използвайте,просто трябва доста тренинг и координация.
  • #3
    5 rate up comment 1 rate down comment
    apollo11 ( преди 1 седмица )
    То така се учех навремето на газката - там дриг начин на превключване нямаше Опция беше да държиш с една ръка и скоростния лост,оти 3-тата изключваше под товар
  • #2
    1 rate up comment 7 rate down comment
    Шофьорски ( преди 1 седмица )
    Подходящо за коли от началото на миналия век без синхронизатори и по скоро за камиони, а и има значение дали се спускаш или изкачваш тогава сваляш по 2 предавки наведнъж и пак би било по добре от споменатата "техника" която бих нарекъл глупост
  • #1
    9 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Това не става на всяка кола и не е за всеки. Страхотна техника е, но си изисква тренировки преди да се прилага. Не бих посъветвал да си експериментирате в ежедневието, ако не го владеете. Има и други приложения тази техника, но.. само тези които разбират знаят.