IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Колите се променят, а с тях и позицията на ръцете на волана

Популярното в миналото правило „10 и 10“ вече не е актуално, категорични са експерти

Преди години препоръката за позициониране на ръцете върху волана по време на шофиране беше единодушна – 10:10 часа според стрелките на часовника (или 10 и 2 часа). Технологичният напредък обаче промени това и сега автомобилите са различни. Шофирането обаче продължава да изисква прецизност, за да се осигури контрол и безопасност. И именно начинът на държане на волана играе основна роля за това.


шофиране


Каква е правилната техника на държане на волана?

Когато се учим да шофираме, едно от първите неща, на които ни учи инструкторът, е как да държим волана правилно. Много хора обаче развиват лоши навици с течение на времето, което може да застраши тяхната безопасност. Правилното захващане на волана позволява по-добра маневреност, по-бърза реакция при спешни случаи и по-малко умора при дълги пътувания.

В продължение на десетилетия стандартната препоръка за държане на волана беше да поставите ръцете си на позиция 10:2 на часовника, тоест 10:10. С появата на въздушните възглавници и новите изследвания за безопасност, тази техника се разви. В момента експерти по пътна безопасност и организации за движение като NHTSA (Национална администрация за безопасност на движението по пътищата) препоръчват позиция 9 и 3 (9:15 сутринта).

Каква е причината? Основните предимства са:

По-голям контрол върху автомобила.

По-малко умора в ръцете и раменете.

Намален риск от нараняване от отваряне на въздушната възглавница.

Неизбежно дизайнът на волана влияе върху начина, по който позиционираме ръцете си. Въздушните възглавници могат да се задействат при скорост до 320 км/ч, така че неправилното позициониране на ръцете може да причини сериозни наранявания. Поддържането на ръцете на позиция 9 и 3 намалява този риск.


шофиране


Освен това има друга приета позиция - със стрелките на 8 или 4 (8:20 часа), особено полезна при пътувания на дълги разстояния. Това е така, защото намалява умората, въпреки че намалява контрола по време на аварийни маневри.

Как обаче позицията на ръцете влияе върху безопасността? Лошата връзка с волана може да причини:

Загуба на контрол при остри завои.

Повишен риск от нараняване в случай на удар.

Преждевременна умора при дълги пътувания.

Следователно правилната позиция на ръцете е от съществено значение за безопасното и ефективно шофиране. Освен това трябва да избягвате следните грешки:


шофиране


Използване на само една ръка.

Хващане на вътрешността на волана.

Поставяне на двете ръце в долната част.

Стискане на волана твърде здраво.

Важно е не само как държите волана, но и цялостната ви поза на седене. Ето няколко препоръки за това:

Дръжте гърба си изправен и „залепен за“ облегалката.

Регулирайте седалката така, че краката и ръцете ви да не са напълно изпънати.

Регулирайте височината на волана, за да имате ясен изглед към арматурното табло

Как да въртите волана правилно

В допълнение към правилната опора и стойка е важно да използвате правилната техника, когато въртите волана на завои или на кръстовища. Препоръчително е никога да не кръстосвате ръцете си, а да използвате техниката, наречена „ръка над ръка“ за тесни завои и „плъзгане“ за плавно регулиране на посоката. По този начин винаги, когато трябва да извършите бързи и пъргави маневри или да се справите с непредвидени събития, вие ще имате максимален радиус на завой и мобилност.

0 от 500
  • #9
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Николов ( преди 1 месец )
    Едно време, в края на осемдесетте, карах глоксовете на ЗИЛ. Та при ЗИЛ-а, наистина трябва да го караш с две ръце, но там позицията на водача е седнал като на кухненски стол, а воланът е почти хоризонтален и ако си с по-пълен, ти опира в корема. И тогава 10:10 е нормалната позиция на ръцете, така не се натоварват. Но при съвременните автомобили, с полулегналата позиция на водача и почти вертикален волан, се иска постоянно напрежение в мускулите, за да ги държиш на волана, особено на дълъг преход.
  • #8
    5 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    За другите не знам, но аз вече имам над 1 000 000 км зад волана на различни МПС-та и най-добре се чувствам, когато държа волана с 1 ръка. Другата през това време почива, след което ги разменям и уморената ръка отива на подлакътник, за да си почива. Тази техника в комбинация с любимата музика, темпомат, климатик и най-вече удобни седалки, с лекота може да те кара да изминаваш с удоволствие над 1 000 км дневно с камиона/колата.Да, налагало ми се е да го хващам с 2 ръце, но е по-скоро изключение.
  • #7
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 1 месец )
    Рали автомобил се кара на 9 и 3. Другото са интерпретации....
  • #6
    7 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    До 5, да си чувал, че някои хора ходят пеша?! Животът не е само през предното стъкло на колата ;)
  • #5
    4 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Еми трети ръга втора, кара с 40, стиска геврека с две ръце и каквото още може и това е.Оня с пича, явно има нужда да излее някъде насъбралата се негативна енергия. Пич като държиш волана с 2 ръце, напред ли гледаш? Щото яко гледаш напред как виждаш колко лошо гледат другите. Ако пък ги зяпаш, не шофираш безопасно, нищо че стискаш геврека с 2 ръце.
  • #4
    9 rate up comment 5 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 месец )
    До три? Искаш да кажеш, че като караш в проход със завои, Като влезеш на някоя предавка в прохода, излизаш на същата без да си сменил нито веднъж предавките? Направо понякога ставате смешни със заяжданията когато ми видите ника, каквото и да съм написал. Другия вариант е да не си направил разлика между завой и завои. ПОМИСЛИ?
  • #3
    10 rate up comment 6 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Само да вметна че ,,Като караш ръчка, е повече от очевидно, че в завои" не е добре да сменяш предавки! Но за специалистите може!
  • #2
    16 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 1 месец )
    Пич, ръката НЕ трябва да ти е на скоростния лост 100% от времето, така че ще го държиш с 2 ръце ако искаш да шофираш безопасно, или ти си от гъзарите с ръка на скоростния лост, другата през прозореца, управляваш с коляно, ланеца дрънка, изкривил си стойката и гледаш лошо?!
  • #1
    8 rate up comment 12 rate down comment
    Антитрол ( преди 1 месец )
    Като караш ръчка, е повече от очевидно, че дори в завои трябва да управляваш автомобила с една ръка и статията мигновено става излишна. Изключително важно беше как да държиш волана с две ръце, във времената, когато нямаше "хидравлика" и буквално трябваше да се бориш с него.