IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо всички се страхуват от CVT, но не и Toyota?

Вариаторът на японския производител се отличава с технология, която го прави много по-надежден от този на конкурентите

За много собственици на автомобили CVT са синоним на проблеми - скъпи ремонти, кратък експлоатационен живот и вечни съмнения при закупуване на употребяван автомобил. Във форумите тези скоростни кутии са обект на постоянна критика и много шофьори опитват да избягват работата с тях.


CVT


Защо всички толкова се страхуват от вариатора? Въпросът е в неговата конструкция, която включва два конуса с ремък или верига, минаващи между тях. Чрез промяна на разстоянието между конусите, системата плавно регулира предавателното отношение. Това изглежда страхотно - двигателят винаги работи в оптимален режим, спестявайки гориво, а возенето става плавно, без придърпвания. Освен това самият агрегат е по-евтин за производство от класическия „автоматик“.

Именно тук се крие уловката. Основното натоварване пада върху ремъка. Особено при стартиране от място, когато колата потегля, той изпитва огромни натоварвания. Ако водачът по-резки стартове или колата е по-тежка, ремъкът може да получи микроповреди и експлоатационният живот на CVT бързо се намалява.

Къде се провали вариаторът и къде успя да се наложи?

Ярък пример са вариаторите от Jatco, които бяха инсталирани на модели на Nissan, Renault, Mitsubishi и дори Chrysler. Страхотна идея, но лошо изпълнение - производителите спестяват от топлообменници. В горещо време маслото прегря и скоростната кутия бързо се поврежда. Китайските производители се опитаха да надградят използваните вариатори и с някои подобрения успяха да го сторят.

Toyota: друга планета от вариатори

В същото време Toyota избра различен подход. Ако други компании въведоха CVT в името на спестяването на разходите, тогава инженерите на японския гигант подходиха към въпроса от другата страна. Те не просто инсталираха вариатор, а го преосмислиха напълно, идентифицирайки и елиминирайки всички слабости.

Тайната на Toyota се крие в технологията Direct Shift-CVT. При нови модели като Corolla, Camry и RAV4 стартирането от място не се извършва с помощта на CVT, а с помощта на обичайната първа ръчна предавка. Едва след набиране на определена скорост самият вариатор влиза в експлоатация. Това гениално решение напълно освободи ремъка от разрушителни стартови натоварвания.

Освен това съвременните вариатори на компанията са оборудвани с класически преобразувател на въртящия момент. Той изглажда ударите, намалява ударните натоварвания, като прави работата на скоростната кутия още по-мека и удължава живота й. Освен това автомобилите имат по-големи и по-мощни радиатори и топлообменници, които вършат отлична работа за отстраняване на топлината, предпазвайки скоростната кутия от прегряване.

Затова, ако CVT на конкурентите често „умират“ след изминаването на 100 000-150 000 км, вариаторите на Toyota обикновено изминават 300 000 км или повече без сериозни проблеми.


0 от 500