IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Защо всички се страхуват от CVT, но не и Toyota?

Вариаторът на японския производител се отличава с технология, която го прави много по-надежден от този на конкурентите

За много собственици на автомобили CVT са синоним на проблеми - скъпи ремонти, кратък експлоатационен живот и вечни съмнения при закупуване на употребяван автомобил. Във форумите тези скоростни кутии са обект на постоянна критика и много шофьори опитват да избягват работата с тях.


CVT


Защо всички толкова се страхуват от вариатора? Въпросът е в неговата конструкция, която включва два конуса с ремък или верига, минаващи между тях. Чрез промяна на разстоянието между конусите, системата плавно регулира предавателното отношение. Това изглежда страхотно - двигателят винаги работи в оптимален режим, спестявайки гориво, а возенето става плавно, без придърпвания. Освен това самият агрегат е по-евтин за производство от класическия „автоматик“.

Именно тук се крие уловката. Основното натоварване пада върху ремъка. Особено при стартиране от място, когато колата потегля, той изпитва огромни натоварвания. Ако водачът по-резки стартове или колата е по-тежка, ремъкът може да получи микроповреди и експлоатационният живот на CVT бързо се намалява.

Къде се провали вариаторът и къде успя да се наложи?

Ярък пример са вариаторите от Jatco, които бяха инсталирани на модели на Nissan, Renault, Mitsubishi и дори Chrysler. Страхотна идея, но лошо изпълнение - производителите спестяват от топлообменници. В горещо време маслото прегря и скоростната кутия бързо се поврежда. Китайските производители се опитаха да надградят използваните вариатори и с някои подобрения успяха да го сторят.

Toyota: друга планета от вариатори

В същото време Toyota избра различен подход. Ако други компании въведоха CVT в името на спестяването на разходите, тогава инженерите на японския гигант подходиха към въпроса от другата страна. Те не просто инсталираха вариатор, а го преосмислиха напълно, идентифицирайки и елиминирайки всички слабости.

Тайната на Toyota се крие в технологията Direct Shift-CVT. При нови модели като Corolla, Camry и RAV4 стартирането от място не се извършва с помощта на CVT, а с помощта на обичайната първа ръчна предавка. Едва след набиране на определена скорост самият вариатор влиза в експлоатация. Това гениално решение напълно освободи ремъка от разрушителни стартови натоварвания.

Освен това съвременните вариатори на компанията са оборудвани с класически преобразувател на въртящия момент. Той изглажда ударите, намалява ударните натоварвания, като прави работата на скоростната кутия още по-мека и удължава живота й. Освен това автомобилите имат по-големи и по-мощни радиатори и топлообменници, които вършат отлична работа за отстраняване на топлината, предпазвайки скоростната кутия от прегряване.

Затова, ако CVT на конкурентите често „умират“ след изминаването на 100 000-150 000 км, вариаторите на Toyota обикновено изминават 300 000 км или повече без сериозни проблеми.


0 от 500
  • #14
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Личен избор, и дано да го задържат като такъв.Тука даже, един вярва, че "хората му предлагали здрав надежден "продукт", който щял да изкара по-евтино, че и безпроблемно.. То балъци фенове на техниката навсякъде, ама как само сами се омайват.. Хахахах
  • #13
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Карах 2018 Nissan Rouge в щатите със Jatco CVT, не съм впечатлен. Nissan Rouge, идва тежичък за този тип трансмисия, и е добре известна с проблематики. До толкова, че не е желателно да се юрка много, или за товар из планина, камо ли off road. Искат на къси интервали масло, и внимание към някой детайли по охлаждането, че прегарят при натоварвания и жеги. Ся лудите фенове на CVT ако искат, да си вдигат автомобила на подемник и да целуват CVT-то, тяхна си работа.
  • #12
    8 rate up comment 0 rate down comment
    Защото ( преди 2 месеца )
    При Тойота е просто абревиатура и няма нищо общо с другите. Всъщност е гениална
  • #11
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    #8, не са съвсем за бюджетния клас. Най-яките Subaru са с такива кутии. Те обаче имат симулатор на предавки (т.е. имат няколко фиксирани съотношения на конусите и могат да застават на тях мигновено) и са живи. А да хвалиш нещо с двоен съединител трябва да не си много наред. Тия хич не са подходящи за движение в задръстване
  • #10
    6 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Я кажи кое им е по-зле, че нещо не мога да се сетя? Купуваш си кола среден клас с която няма да се правиш на състезател, няма да теглиш тежки ремаркета или каравани, а ще я ползваш да си ходиш на работа, почивка и ексглокзии. Кажи кое е по-лошото от другите кутии.
  • #9
    1 rate up comment 7 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Те ако CVT кутиите бяха толкова добри и ефективни колкото ги изкарват в рекламите на големите производители те щяха да ги слагат на камионите.
  • #8
    1 rate up comment 6 rate down comment
    До 7 ( преди 2 месеца )
    Много добре знам за какво става въпрос. Тия кутии са направени за бюджетния клас и освен ниска цена нямат никакви други предимства. По всички параметри са в пъти по зле дори от обикновен автоматик. Да не говорим за ZF кутия или нещо с двоен съединител..
  • #7
    10 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Кой го вълнува, какво харесваш и какво не. Хората са решили проблемите на CVT и ти предлагат здрав и надежден продукт, който ще изкара безпроблемно и много по-евтино от всяка друга автоматична трансмисия. Също така едва ли си карал CVT и изобщо не си наясно как се кара и че има много преимущества. Имаш линейно ускорение и перфекти обороти на двигателя, които го пазят. При някои модели ти слагат симулатор на предавките и можеш да я ползваш кутията с ръчно превключване като нормална.
  • #6
    1 rate up comment 13 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Въобще не ги харесвам тия CVT кутии без значение кой е производителят. Това е поредната технология внедрена с цел оптимизация на печалбата. CVT кутиите са най евтини за производство и това им е единственото преимущество. В момента от масовите производители само немците правят добри кутии. Най вече ZF са царе на автоматиците. Особено популярната ZF 8 Speed. Порше също правят много добри кутии с техните PDK които са същата технология като ZF. Много здрави и бързи кутии.
  • #5
    11 rate up comment 0 rate down comment
    До #1 ( преди 2 месеца )
    Не ти ли писна всеки път да лъжеш, когато се спомене за Тойота. Все нещо измисляш, за да очерниш марката, но всъщност показваш колко си жалък и комплексиран. Омразата ти към Тойота е толкова силна, че е за специалист по ментални проблеми. Лекувай се по-добре, вместо всеки път да ни занимаваш с твоето душевно състояние. Имам усещането, че някой те е насилил много лошо в кола от тази марка и заради това реагираш по този извратен начин. Не обаче колата е виновна, а този, който се е изгаврил с теб.