BMW обяви първите официални подробности за водородния SUV X5, чието пускане на пазара е планирано за 2028 година. След неговата поява бъдещото пето поколение на Х5 ще предлага най-широката гама от задвижващи агрегати в историята: бензинов, дизелов, plug-in хибриден, чист електромобил и водородна горивна клетка.
![]()
И водородната версия ще е iX5
Бъдещата водородна версия вече бе разкрита под формата на прототип, като BMW официално потвърждава, че и тя ще носи същото име iX5 като електрическия вариант с батерия.
„Пускането на X5 в пет конфигурации на задвижването демонстрира нашата решимост да обслужваме различните нужди на клиентите в световен мащаб“, заяви Йоахим Пост, шеф по развойната дейност на BMW.
![]()
Въпреки тежкия камуфлаж, водородният прототип хвърля доста светлина и върху външния вид на следващото Х5 като цяло. То ще възприеме дизайна на новата гама Neue Klasse, вече представен официално с BMW iX3.
Съвместна разработка с Toyota
BMW вече произведе една лимитирана серия от водородни версии на сегашното X5 (можете да видите нашия тест тук). Следващата кола обаче вече ще се произвежда в голяма серия. Тя ще ползва и ново, трето поколение горивни клетки, разработени заедно с Toyota, които са с около 25% по-малки от настоящите, но осигуряват по-голяма мощност и ефективност.

Водородните компоненти ще се правят в Щайр и Ландсхут
Системата интегрира нов блок за управление с високо напрежение, наречен BMW Energy Master. Производството на ключови компоненти е планирано да започне през 2028 г. в заводите на BMW в Щайр, Австрия, и Ландсхут, Германия.
Още не знаем достатъчно детайли за новото поколение на Х5, но се очаква то да е на познатата платформа CLAR, пригодена за всякакви типове задвижване, а не на новата Neue Klasse EV платформа, която се използва от iX3.


0