В последно време предложенията за предотвратяване на срина на автомобилни пазар в Европа са най-различни, но сега те сякаш са на път да се обединят около една основна идея – съживяване на сегмента на най-малките автомобили. Тя не е нещо ново, тъй като през годините има редица примери – Fiat 500, Mini и други, но разликата е, че сега може да бъде приложена спрямо електрически превозни средства.

Целта в случая е постигането на цена, която ще направи тези автомобили достъпни за всички. И Европа гледа към примера на Япония, където местните кей-карс се радват на огромен успех. В Страната на изгряващото слънце това да коли, които отговарят на определени правила по отношение на размери и мощност. Те трябва да са дълги максимум 3,4 метра и широки 1,48 метра, като имат двигател, чиито обем не превишава 600 куб. см, а мощността е не повече от 64 к.с.
Това са автомобили, идеални за градски условия, като превозват до 4 човека заедно с шофьора. В Япония те представляват средно 40 на сто от регистрациите, които през 2024 са били около 4,4 млн. Това означава 1,76 милиона продадени автомобили кей-карс само за миналата година. В Европа такива коли не се продават по различни причини.
Това обаче може да се промени, като инициативата е на Stellantis, чийто президент Джон Елкан още преди няколко месеца призова да се следва японски пример. Сега за същото настоя и Жан-Филип Импарато, ръководител на европейското подразделение на концерна, който предложи съживяване на сегмент А на автомобилите на Стария континент. Това означава пускането на коли за хората, които не могат да си позволят повече от 20 000 евро за ново превозно средство.
Тази идея беше подкрепена и от председателя на Европейската комисия – Урсула фон дер Лайен, която беше категорична, че Европа трябва да има собствен електрически автомобил. Той трябва да екологичен, ефективен и лек, но по-важното – достъпен за всички. И той трябва да се произвежда в Европа, с европейските вериги за доставки, за да попречи на Китай да завладее пазара на континента.

За постигането на това обаче е нужда стратегия и най-вече – обща визия. Големият проблем за Европа в случая е бюрокрацията. В Япония кей-карс се възползват от благоприятен данъчен режим, като държавата предоставя отстъпи от данъка за регистрация на това кола. Освен това малките коли са достъпни за всички, за разлика от „нормалните“ автомобили, които може да се купят, само ако имате гараж или парко място.
В изявлението си Импарато поиска подкрепа за покупката на градски коли, като не е задължително те да бъдат непременно електрически. В крайна сметка една нова малка кола със сигурност харчи по-малко от голяма, да не говорим за стара. Големият проблем в Европа обаче си остава цената. Производителите не са в състояние да произвеждат печеливши, евтини модели, отчасти поради скъпите задължителни системи за безопасност (ADAS), които в крайна сметка се пращат от потребителите.

Затова и експерти решението в създаването на специални правила за нов клас достъпни автомобили. Това предполага изоставяне на някои ADAS системи (например поддържане на лентата), които не са толкова важни за градските автомобили, и въвеждането на ограничител на скоростта до 110 км/ч за намаляване на разходите. С това са съгласни и в Европейската комисия, като предстои да бъде взето крайно решение по въпроса.


0