IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Могат ли кей-карс наистина да спасят автомобила в Европа?

Производители и властите в Брюксел се обединяват за връщане на най-малките градски коли

В последно време предложенията за предотвратяване на срина на автомобилни пазар в Европа са най-различни, но сега те сякаш са на път да се обединят около една основна идея – съживяване на сегмента на най-малките автомобили. Тя не е нещо ново, тъй като през годините има редица примери – Fiat 500, Mini и други, но разликата е, че сега може да бъде приложена спрямо електрически превозни средства.


кей-карс


Целта в случая е постигането на цена, която ще направи тези автомобили достъпни за всички. И Европа гледа към примера на Япония, където местните кей-карс се радват на огромен успех. В Страната на изгряващото слънце това да коли, които отговарят на определени правила по отношение на размери и мощност. Те трябва да са дълги максимум 3,4 метра и широки 1,48 метра, като имат двигател, чиито обем не превишава 600 куб. см, а мощността е не повече от 64 к.с.

Това са автомобили, идеални за градски условия, като превозват до 4 човека заедно с шофьора. В Япония те представляват средно 40 на сто от регистрациите, които през 2024 са били около 4,4 млн. Това означава 1,76 милиона продадени автомобили кей-карс само за миналата година. В Европа такива коли не се продават по различни причини.


кей-карс


Това обаче може да се промени, като инициативата е на Stellantis, чийто президент Джон Елкан още преди няколко месеца призова да се следва японски пример. Сега за същото настоя и Жан-Филип Импарато, ръководител на европейското подразделение на концерна, който предложи съживяване на сегмент А на автомобилите на Стария континент. Това означава пускането на коли за хората, които не могат да си позволят повече от 20 000 евро за ново превозно средство.

Тази идея беше подкрепена и от председателя на Европейската комисия – Урсула фон дер Лайен, която беше категорична, че Европа трябва да има собствен електрически автомобил. Той трябва да екологичен, ефективен и лек, но по-важното – достъпен за всички. И той трябва да се произвежда в Европа, с европейските вериги за доставки, за да попречи на Китай да завладее пазара на континента.


кей-карс


За постигането на това обаче е нужда стратегия и най-вече – обща визия. Големият проблем за Европа в случая е бюрокрацията. В Япония кей-карс се възползват от благоприятен данъчен режим, като държавата предоставя отстъпи от данъка за регистрация на това кола. Освен това малките коли са достъпни за всички, за разлика от „нормалните“ автомобили, които може да се купят, само ако имате гараж или парко място.

В изявлението си Импарато поиска подкрепа за покупката на градски коли, като не е задължително те да бъдат непременно електрически. В крайна сметка една нова малка кола със сигурност харчи по-малко от голяма, да не говорим за стара. Големият проблем в Европа обаче си остава цената. Производителите не са в състояние да произвеждат печеливши, евтини модели, отчасти поради скъпите задължителни системи за безопасност (ADAS), които в крайна сметка се пращат от потребителите.


кей-карс


Затова и експерти решението в създаването на специални правила за нов клас достъпни автомобили. Това предполага изоставяне на някои ADAS системи (например поддържане на лентата), които не са толкова важни за градските автомобили, и въвеждането на ограничител на скоростта до 110 км/ч за намаляване на разходите. С това са съгласни и в Европейската комисия, като предстои да бъде взето крайно решение по въпроса.


0 от 500
  • #30
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Пешоо, Пешо... не се научи да си проверяваш драсканиците преди публикация и това си е... а това ти е хляба...
  • #29
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Те таман се качиха на СУВ, са пък кей-кар :)
  • #28
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Гейкарс ( преди 2 месеца )
    Редакторе митбъстъре ти дет си оня с тъ пите цайси от тестовете много си т ъп. В Европа отдавна има кей карс за Лижие или Екзам не си ли чувал. Ако бяха толкова търсенинтия фирми щяха да са по големи от Фау ве а дори не си ги чувал редакторче про сто.Мисля че моя коментар отговори на *** умните ти въпроси.
  • #27
    1 rate up comment 0 rate down comment
    1718 ( преди 2 месеца )
    Проблемът на тези коли не е размера, а твърде малкия двигател. В Япония публичния междуградски транспорт е много развит и често няма такава нужда от по-голям автомобил. В Европа понякога се налага и излизане по магистрала и двигател 0.6 е прекалено малък. Поради тази причина същинските key cars не са се наложили тук през XXв, макар че е имало опити. Просто един автомобил с дължина 3.70-3.90м и двигател 1-1.4l е многократно по-мултифункционален и практичен. Примери: Тойота Ярис, Рено Клио и т.н.
  • #26
    3 rate up comment 0 rate down comment
    1718 ( преди 2 месеца )
    Проблемът на тези коли не е размера, а твърде малкия двигател. В Япония публичния междуградски транспорт е много развит и често няма такава нужда от по-голям автомобил. В Европа понякога се налага и излизане по магистрала и двигател 0.6 е прекалено малък. Поради тази причина същинските key cars не са се наложили тук през XXв, макар че е имало опити. Просто един автомобил с дължина 3.70-3.90м и двигател 1-1.4l е многократно по-мултифункционален и практичен. Примери: Тойота Ярис, Рено Клио и т.н.
  • #25
    5 rate up comment 1 rate down comment
    анонимен ( преди 2 месеца )
    Така е , трябва да има и евтини коли . Нужни са на икономиката , на малкия бизнес , на младите семейства. Дачиите станаха по 30 бона минимум, китайските еднодневки се оказа че хич няма да са евтини както си мислехме .. понеже китаеца не иска да се съревновава с дачия а направо му се иска се мери с мерцедес. Нищо че онзи ден открадна технологията и едва вчера започна да прави коли за които никой не може да каже ще доживеят ли до следващия преглед.
  • #24
    2 rate up comment 0 rate down comment
    Хм... ( преди 2 месеца )
    Малки коли има достатъчно на пазара. Освен това, ако има търсене, ще има и предлагане. За да се създаде търсене обаче, може да се приеме подхода на Франция - еднократен данък при регистрация на МПС, който се определя от въглеродните емисии и теглото на колата. Голям СУВ с 3-литров мотор например, може да ви струва допълнителни 20-30 хил. евро, над цената за покупка.
  • #23
    6 rate up comment 2 rate down comment
    РУК ( преди 2 месеца )
    Много ми мирише на поредния "евро проект" спуснат от високо с безконтролно финансиране на няколко избрани производителя, да създадат политически коректна кола, която ще погълне милиарди за разработване и накрая ако изобщо излезе на пазара, дори брюкселските бюрократи няма да си купят. Щото малка кола малка, ама най-малката от която съм видял да слиза брюкселски чиновник е служебна Е класа.
  • #22
    9 rate up comment 4 rate down comment
    РУК ( преди 2 месеца )
    Фиат 500, Мини, Бийтъл и....други няма станаха и останаха популярни защото се превърнаха в моден аксесоар. Голф, Къдет, Астра, Ескорт, Корола, счупиха рекордите по продажби защото бяха достаъчно малки за града, достатъчно голями за цяло семейство,достатъчно практични да са единствен автомобил,достатчно достъпни да си ги позволят много хора.Тя формулата я има.Амам другарката Урсула е тръгнала по пътеката на другаря Сталин и скоро освен "европейска колица" очаквам и "задължителна евро униформа"
  • #21
    5 rate up comment 1 rate down comment
    Пропов ( преди 2 месеца )
    Абе то е добре в градска среда да се ползват малки автомобили. Но и Европа е пълна с комплексари дето искат с 3 тона жипка да паркират директно във входа, в кафенето или в магазина , ама не влиза. И затова ги натикват някакси и заемат място като за 3 нормални коли. Ей тая ако се изкарат от тесните централни квартали, направо ще се преродим. Това е по важно - не да натикаш човека като мишка в кутийка, а да изкараш свинете от уравнението и задачата с пространството ще се реши от само себе си.