Европейският автомобилен пазар ще се сблъска с огромни трудности в близко бъдеще. Това заяви на пресконференция при откриването на автомобилно изложение в Мюнхен ръководителят на Stellantis в Европа Жан-Филип Импарато. И без да пести думи, той постави под въпрос Европейския съюз, който засега не е в състояние да даде конкретен принос за възстановяването на сектора.

Според Импарато властите в Брюксел трябва да стимулиран замяната на европейския флот от автомобили, който е на средна възраст12 години, с конкретни и здрави политики за субсидиране. Решението, според френския мениджър от италиански произход, е да се проучи бонус стратегия за закупуване на всички нови автомобили, а не само тази на електрическите модели, които все още са твърде скъпи за повечето шофьори. Това се отнася особено в страни като Италия или, още по-лошо, Гърция, където автомобилите са средно на 17 години.
Според Импарато, стимулите не са единственият лост, върху който да се действа, за да се деблокира ситуацията и да се даде глътка свеж въздух на автомобилната индустрия. Също толкова важни са така наречените въглеродни кредити, т.е. онези конкретни "сертификати", съответстващи на един тон CO2, който не е отделен или погълнат, които производителите на автомобили могат да закупят, за да помогнат за изпълнението на компенсиращи проекти за опазване на околната среда.
Предложението на Импарато е да се промени логиката на разпределението на тези кредити, като същевременно се разхлаби хватката на глобите, налагани на производителите за замърсяващи емисии. Как така? Например, в случай на продажба на нов автомобил с бракуване на стария, възнаграждаване на производител със същия брой кредити, независимо от вида на доставката на гориво на продадения автомобил.
Накрая Импарато повдигна въпроса за увеличението на цените на новите автомобили, което в случая с малките автомобили достигна невиждани досега нива. Причината за скока в ценовите листи би било увеличението на производствените разходи (дори удвоени, според мениджъра) поради все по-строгите критерии, които производителите са принудени да спазват, за да хомологират нови двигатели и нови устройства за безопасност.
Увеличение на разходите, което автоматично тежи върху джобовете на шофьорите, които не сменят колите по избор, а защото не могат да си го позволят. И ако нещата не се променят бързо, ръководителят на Stellantis в Европа е убеден, че резултатът ще бъде бърз и неконтролиран ръст на пазара на употребявани стоки и намаляване на работните места във фабриките.


0