В България обичаме задвижването на четирите колела: дали защото приключенският дух е в гените ни, дали и заради изключителните качества на Агенция Пътища и пътностроителните компании. Проблемът е, че предлагането на такива автомобили в Европа става все по-оскъдно от година на година, а цените стават все по-разточителни. През 2019 година в класацията ни имаше 34 различни модела с AWD или 4X4 на цена под 50,000 лева. През 2021 бяха останали само 13, през 2022 - 5, а тази година за 50,000 лева можете да купите само два автомобила с пълно предаване - и от единия ще ви върнат само 10 лева ресто.

Графика: AUTOMEDIA.BG
Какво се случва? Главната причина е в затягащите се екологични стандарти, от една страна, и от намаляващата нужда от 4х4 задвижване на европейците (България и още няколко пазара са изключение, но те са твърде малки, за да диктуват тенденциите). Много производители осъзнаха, че хората търсят в един SUV високата позиция и практичността, а не високата проходимост, и започнаха да правят моделите си само с предно предаване - което, разбира се, увеличава печалбата им. С влизането в сила на глобите за средни емисии на гамата, някои компании директно - и авансово - прехвърлиха тези глоби върху клиентите си. Затова някои модели са поскъпнали с по 8-10 хиляди лева спрямо миналата година без каквито и да било промени по самия автомобил. В други случаи производителите просто се ориентират, че предлагането и конкуренцията са намалели, и се възползват в пълна степен.
В сравнение с миналата година, от класацията ни са отпаднали немалко модели (като Suzuku Jimny, Seat Ateca), някои от които вече не се произвеждат, други не се предлагат повече в ЕС. Не сме включили Mazda CX-5, защото новото поколение още няма цени за България, както и някои модели, които нямат ценови листи на сайтовете си - практика, чиято единствена цел е да обърква клиентите.
Най-евтините коли с 4х4 в България (ГАЛЕРИЯ):
Още един новак на AWD сцената у нас. Най-малката Alfa се прави в Полша и това предизвика такъв скандал в Италия при появата й, че се наложи моделът в движение да бъде прекръстен от Milano на Junior. Версията с пълно предаване на практика ползва технологиите от Jeep Avenger, с 1.2-литров турбомотор в комбинация с хибридна система за общо 145 конски сили.
* Сравненията с предишни години често са за модели от различни поколения, различно задвижване и оборудване. Просто сме посочили най-евтиния вариант с двойно предаване в гамата. Класацията е само на база на официалните ценови листи


1