IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Кой автомобил всъщност ни даде дисковите спирачки?

Оспорвана британско-френска битка се решава в последния момент

Въпросът кой автомобил е оборудван със стандартни дискови спирачки за първи път е доста по-сложен, отколкото си мислите. Докато някои американски производители се включват рано, в крайна сметка две европейски марки ги правят популярни. Това е разказ за иновации, състезания и малко френска екстравагантност.


Дискови спирачки


През 1949 г. Chrysler въвежда уникална система с "двойни дискове", известна като Ausco Lambert, в своя Imperial. Тя е стандартна за лимузината и скъпа опция за други модели на компанията. Тези спирачки са легитимно подобрение, но и прекалено сложни. А и да се каже, че една разтегната бизнес лимузина е първата, която ги е направила стандартни, е малко неискрено.

Същата година Crosley Hot Shot, малък и спортен кабриолет, става първият американски автомобил, оборудван с дискови спирачки на четирите колела като опция. Тези спирачки, първоначално проектирани за самолети, обаче се оказват ненадеждни за автомобилна употреба и в крайна сметка са изтеглени от производство и заменени с традиционни барабанни.

Колкото и иновативни да са тези ранни американски усилия, те в крайна сметка се оказват бележки под линия в историята на дисковите спирачки. За да открием истинския пионер на дисковите спирачки, монтирани стандартно в автомобилите, трябва да погледнем отвъд Океана.

През 50-те години на миналия век европейските автомобилни производители вземат водеща роля в разработването на дискови спирачки, до голяма степен благодарение на света на моторните спортове. През 1953 г. Jaguar C-Type, оборудван с дискови спирачки Dunlop, печели както "24-те часа на Льо Ман", така и "Миле Миля", доказвайки превъзходството на технологията на пистата.



Тези победи, и други подобни, спомагат за популяризирането на дисковите спирачки и ускоряват развитието им за шосейните автомобили. Легендарният пилот Стърлинг Мос изиграва ключова роля в това, както е описано подробно в документалния филм The Racers That Stopped the World (видеото горе), който показва как Мос и тестовият пилот на Jaguar Норман Дюис разработват технологията.

Докато Jaguar доказва силата на дисковите спирачки в състезанията, френският автомобилен производител Citroen се подготвя да ги направи достъпни за масите. През 1955 г. компанията представя революционния DS, модел, толкова изпреварил времето си, че все едно е от друга планета, и в някои отношения все още е. DS е първият автомобил, който включва модерни предни дискови спирачки тип челюст като стандартно оборудване в масово произвеждан автомобил.


Citroen DS


За разлика от херметически затворените, сложни американски системи, спирачките на DS са изложени на въздуха, което позволява по-добро охлаждане и по-постоянна работа - ключова причина, поради която съвременните автомобили са спрели да използват барабанни. Иновативната спирачна система на DS, заедно с футуристичния му стил и хидропневматично окачване, го превръщат в истинска автомобилна икона.

Какво да кажем за Triumph TR3 обаче? Да, този автомобил от моделната 1956 г. е представен горе-долу по същото време като DS, през октомври 1955 г. И да, британската марка експериментира с дискови спирачки в "24-те часа на Льо Ман" през 1955 г. (в TR2). И да, Citroen произвежда само 69 автомобила DS през 1955 г. Първите TR3 с дискови спирачки обаче не излизат от фабриката в Канли (квартал на град Ковънтри) до септември 1956 г. Така че, Citroеn със съвсем малко изпреварва британците, но в историята на серийните автомобили, "съвсем малко" все още се брои.


Triumph TR3


Citroen DS може и да е първият масово произвеждан автомобил със стандартни предни дискови спирачки, но очевидно не е последният или единственият, който оказва влияние. През 1957 г. Jaguar прави дисковите спирачки на четирите колела за XK150 като стандарт, ход, който помага за затвърждаването на технологията. DS обаче остава легенда с това, че изпреварва времето си - това е един от онези автомобили, които правят странното готино.

Комбинацията от състезателни успехи и производствени иновации доказва, че дисковите спирачки са бъдещето. Всичко започва с един необичаен френски седан, който се осмелява да бъде различен. Така че, докато отговорът на въпроса "кой го направи пръв" все още е предмет на дебати, Citroen DS от 1955 г. е най-силният аргумент в полза на дисковите спирачки за ежедневните шофьори - технология, която все още е стандартна близо 70 години по-късно.


0 от 500
  • #3
    1 rate up comment 1 rate down comment
    Лаик ( преди 3 месеца )
    В музеят до родната къща на фамилия Ферари в гр. Модерна има изложена състезателна Алфа от 37-38 година с предни дискови спирачки. Та кой, кога, как.... спорен е въпроса.
  • #2
    4 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    да изложи мотивите на инженерите от формула 1 и ще те направят главен конструктор също може да им предложиш управление посредством жило вместо Brake-by-wire (BBW)
  • #1
    12 rate up comment 10 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    Дисковите стават масови заради простото си устройство, ниската цена, ниското тегло, лесната поддръжка и доброто охлаждане. От друга страна обаче не могат да се сравняват с барабанните спирачки от гледна точка на сила на спиране и здравина. За един и същ диаметър барабанната спирачка може да бъде в пъти силна спрямо дискова. Затова и барабанните спирачки все още се ползват в много видове машини (не автомобили) където трябва да спират стотици тонове тегло. Има и барабани с водно охлаждане.