Toyota Prius е един от най-разпознаваемите хибридни автомобили в света, прославен със своята икономичност и екологичност. Милиони хора по света разчитат на него за ежедневното си придвижване, но има една особеност, която често озадачава собствениците и пътниците – специфичното "скърцане" или странен звук, който понякога се чува от спирачките, особено при ниска скорост или при леко натискане на педала.

Това не е признак за проблем със спирачките, които се нуждаят от смяна, нито е дефект в дизайна на автомобила. Напротив, това е нормална, макар и малко необичайна, характеристика на регенеративната спирачна система на Prius. За разлика от конвенционалните автомобили, Prius използва комбинация от два вида спиране: стандартни фрикционни спирачки (като на всеки друг автомобил) и електрическа регенеративна спирачка.
Когато натиснете спирачния педал в Prius, в повечето случаи, особено при леко и плавно спиране, автомобилът първоначално използва електродвигателите си като генератори. Това означава, че кинетичната енергия на движещия се автомобил се преобразува обратно в електрическа енергия и се съхранява в батерията. Този процес не само намалява скоростта на автомобила, но и повишава ефективността, тъй като енергията не се губи като топлина, както при традиционните спирачки.
Специфичният звук, който някои описват като "скърцане" или "шум на моторен спирач", идва от прехода между регенеративното спиране и активирането на механичните фрикционни спирачки. Електронната система за управление на спирачките постоянно преценява колко сила е необходима и кога да превключи от регенеративно към механично спиране, или да ги комбинира. Този преход, особено при ниски скорости, когато се изисква по-малко сила, може да предизвика този характерен звук.
Тази функция е ключова за високата горивна ефективност на Prius и е част от неговия интелигентен дизайн. Така че, ако чуете това "скърцане" от вашия Prius, не се притеснявайте – това не е проблем, а просто звукът на една високоефективна технология, която работи, за да спести гориво и да намали емисиите. Това е едно от онези неща, които правят хибридните автомобили толкова уникални.
Феноменът със "скърцащия" или специфичен звук при спиране, произтичащ от прехода между регенеративно и механично спиране, е характерен за всички поколения на Toyota Prius, тъй като всички те използват система за регенеративно спиране.
Все пак, най-често оплакванията и дискусиите за този звук са най-изразени при второто (XW20, 2004-2009) и третото (XW30, 2010-2015) поколение Prius. При тези поколения преходът между двата типа спиране е по-осезаем и понякога създава усещането за леко неравномерно или шумно спиране, особено при ниски скорости.


0