IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

VC-Turbo - технологията, която преобрази ДВГ

Първият сериен мотор в света с променлива компресия комбинира мощност и икономия на гориво

Докато повечето от нас свързват иновациите с електрическите автомобили, една друга, по-неизвестна технология тихомълком преобразява двигателя с вътрешно горене. Става въпрос за технологията за променлива компресия, която позволява на двигателя да променя съотношението на компресия в движение. Това звучи сложно, но на практика е гениално просто и вече се интегрира в един от най-популярните автомобили в света.


VC-Turbo


В основата на тази иновация е способността на двигателя да се адаптира към различни условия на шофиране. При ниско натоварване, като например при спокойно градско каране, двигателят работи с високо съотношение на компресия, което оптимизира разхода на гориво. Обратно, при високо натоварване, например при силно ускорение на магистрала, съотношението на компресия се понижава, за да се избегнат детонации и да се извлече максимална мощност от двигателя. Тази гъвкавост, която доскоро беше невъзможна, вече се превръща в реалност.

Една от компаниите, които първи интегрираха успешно тази технология, е Infiniti, луксозното подразделение на Nissan. Техният двигател VC-Turbo (Variable Compression Turbo) е първият в света серийно произвеждан мотор с променлива компресия. Тази иновация е толкова значима, че мнозина я сравняват с революцията, която донесе турбокомпресорът. Тя позволява на един-единствен двигател да се държи едновременно като икономичен и мощен, без да прави компромис с нито едно от двете.

Въпреки сложната си механика, системата на VC-Turbo работи напълно автоматично. Тя използва многозвенна връзка, която променя хода на буталото, като по този начин регулира обема на горивната камера. Шофьорът не трябва да прави нищо, освен да кара. Двигателят сам решава кога да бъде по-ефективен и кога да бъде по-мощен, като взема предвид натиска върху педала на газта.

Най-голямото предимство на тази технология е, че подобрява значително ефективността и производителността на двигателя, без да се налага преминаване към по-сложни и скъпи хибридни системи. VC-Turbo успява да комбинира мощността на 6-цилиндров двигател с икономията на 4-цилиндров. Това е особено важно в ерата, когато производителите са под натиск да намаляват емисиите, без да жертват мощността.

Тази иновация вече се прилага в модели като Infiniti QX50 и Nissan Rogue, които са едни от най-популярните кросоувъри в света. Интегрирането на такава напредничава технология в масови автомобили показва, че бъдещето на двигателя с вътрешно горене все още не е отминало. Вместо да бъде напълно заменен, той се трансформира и се адаптира към новите изисквания на пазара, доказвайки, че иновацията може да бъде тиха, но с голямо въздействие.

0 от 500
  • #21
    0 rate up comment 1 rate down comment
    Иванчо Мераклията ( преди 3 месеца )
    Сигурно има неправилен превод.Изменянето на хода на буталото е невъзможен тъй като е свързан с хода на коляновия вал.Излиза,че на коляновия вал където лагеруват шийката на мотоциклета е поставено някакво устройство което променя разстоянието .Така излиза от написаното за изменение на хода на буталото.
  • #20
    4 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 месеца )
    И на практика нито е икономичен, нито е мощен, пълен провал. Нисан го слагаха 2 години и го махнаха, тъй като никой не го купуваше. Това е много стара новина, забравена история! Излагате се, 2025 година сме за протокола!
  • #19
    3 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    При електродвигателите се получава. Ползваш един и същ двигател за леки автомобили и камиони без проблеми. Ако ти трябва повече въртящ момент, повече мощност или повече задвижващия си, просто увеличаваш броя на двигателите. Или можеш да ги комбинираш - един за повече обороти при високи скорости и един за въртящ момент. Така все едно имаш скоростна кутия като използваш подходящия двигател за случая, Но за разлика от скоростна кутия можеш да използваш първа и втора предавка едновременно при нужда
  • #18
    3 rate up comment 1 rate down comment
    Пропов ( преди 3 месеца )
    Преди няколко години Волво изкараха нещо подобно. Един 2 литров мотор, който смятаха да използват на мястото на всички други - от 1.6 до 3 литра. Защото с тази променлива компресия може да се държи и като малък и като голям двигател. Щяха да спестят много, като отпадне разработка на различни по обеми двигатели, оттам производство, ремонти, обслужване и обучение на персонал, оборудване на фирмените сервизи... всичко само за един двигател. Гениално, но не се случи.
  • #17
    2 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    Забравих за еластичния колянов вал. Във вашата реалност пластични ли са? Че в нашата ги правят от материали които притежават еластични свойства т.е. те могат да се деформират при натоварване и след това да се върнат в първоначалната си форма, когато натоварването се премахне.
  • #16
    4 rate up comment 3 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    Пък и провери кога е влязъл в употреба DVD. Във вашата реалност видеотеката от която са ти плащали наем до 1999 затворили след фалита на отдаването на dvd-та под наем , реално е протекла преди нашата реалност в която dvd-тата се появиха след 2000 година . Чак се чудя след като сте толкова напред с материала и в годините, Как пък още няма нито един електромобил, фотоволтаик, батерия или термопомпа за да чуеш, че съществуват такива неща? За да не се възмущаваш, когато ти говоря за тях?
  • #15
    2 rate up comment 4 rate down comment
    . ( преди 3 месеца )
    Димов благодаря за комплимента, че съм изобретил електромобилите, както итермопомпите които се захранват с фотоволтаици и самите фотоволтаици разбира се. Но къде забравих най-голямото ми изобретение батериите които се зареждат от фотоволтаиците след трансформаторите. Все фантазии които някой ден ще бъдат произведени ама според тебе не в нашия живот. Не съм толкова умен бе Димов, колкото ме мислиш. Просто ти разказвам за реалността която ти смяташ за фантазия. Вярвай в метана и етанола!
  • #14
    2 rate up comment 2 rate down comment
    Димов ( преди 3 месеца )
    Аз съм се возил на метан и не ти го препоръчвам. Бих ти препоръчал етанол.
  • #13
    4 rate up comment 3 rate down comment
    Турбо ( преди 3 месеца )
    Двг на метан е 5 лв/100 км.На бърза зарядна колко ще ти излезе?Минимум 12 лв/100 км
  • #12
    5 rate up comment 4 rate down comment
    Димов ( преди 3 месеца )
    И едно Ауди А4 на метан кара с 6 лв/100 км. И струва 2 бона.