IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Диференциал с ограничено приплъзване - за какво служи и как е устроен

Това устройство се използва основно за спортни коли, като има плюсове и минуси

При преминаване през завоите външните колела трябва да могат да се въртят по-бързо от вътрешните, тъй като те се движат по по-широка траектория. Ето защо на всеки задвижващ мост има устройство, което позволява на колелата да поемат различна скорост на въртене и в същото време да поддържат мощността.


Диференциал с ограничено приплъзване


Това е диференциал, разположен след скоростната кутия и съставен от поредица от зъбни колела. Той работи добре, с изключение на един случай - ако едното от двете колела няма достатъчно сцепление, въртящият момент се прехвърля на това, което се плъзга по земята, докато до другото не достига мощност. И съответно колата намалява скоростта и почти спира.

Съвременните автомобили имат електронен контрол на сцеплението, който намалява конските сили: поднасянето са избягва, но колата забавя. За предаване на максимално възможната мощност на земята се използват диференциали, които в тези ситуации се "заключват", карайки колелото да се върти с по-малко сцепление при същата скорост като другото (или почти същото). Те се активират ръчно, като тези, използвани в някои офроуд превозни средства, или автоматично. Последните се наричат „самозаключващи“ се, тъй като операцията се извършва по време на шофиране, когато е необходимо, без намесата на водача.

При по-малко тегло плъзгането се увеличава


Диференциал с ограничено приплъзване


Самоблокиращите се спирачки са често срещани при спортни автомобили като Mazda MX-5 (на снимката по-горе), както защото производителността е важна, така и защото, с толкова много съотношения конски сили и тегло, подхлъзването е лесно.

Намесва се при различни скорости

Диференциалът усеща разликата в скоростта на въртене на двете колела; Ако едното започне да се върти по-бързо от другото, самозаключващото се устройство се активира, за да балансира ситуацията.


Диференциал с ограничено приплъзване


Сред най-новите устройства е това на GKN (снимка по-горе), използвано в MX-5 от началото на хилядолетието, с два пресечени конуса вместо съединители - той е здрав и надежден при експлоатация. Поставянето на мощността на земята с външното колело кара колата да се движи по-бързо, но също така водачът трябва да завърти волана, за да не излезе от пътя.

В многопластовата заключваща система, разликата в скоростта на въртене на колелата е причината за прогресивното затваряне на съединителите (снимката долу), разположени по оста на диференциала. В най-модерната си форма, електронно контролирана помпа решава дали и колко да ги затегне: всички Volkswagen Golf GTI (и производни, като например Cupra Leon) използват тази технология от 2013 насам.


Диференциал с ограничено приплъзване


Системата на Фъргюсън (или вискозна става), с течност, която постепенно става по-гъста вместо съединители, не е много често срещана. От друга страна, спиралното самозаключващо се устройство, което използва зъбни колела, е. Почти не се нуждае от поддръжка, но не можете лесно да промените процента на заключване (зависи от формата на зъбните колела, докато при фрикционните зъбни колела е достатъчно да смените дисковете) и, ако колелото напълно загуби сцепление (както в случай на повдигане от земята), не работи.

Най-известният диференциал от този тип е TorSen, монтиран на голям брой модели от различни марки. Всички модификации работят и при освобождаване - спиране на външното задвижващо колело, като помага да се избегне поднасяне при влизане в завои. Тези устройства могат да се използват и в 4x4, за разпределяне на мощността между предния и задния мост.


Диференциал с ограничено приплъзване


Не само предимства

Самозаключващото се устройство не е евтино: ето защо се среща само в спортни или скъпи автомобили. Има и "икономична" версия, базирана на електрониката: чрез ABS веригата спира колелото с по-малко сцепление, като прехвърля движение на другото (такъв е случаят със системите XDS, присъстващи в почти всички автомобили от групата Volkswagen).

Всичко това обаче натоварва много дисковете и подложките, а прехвърлената мощност е ограничена. "Истинските" самозаключващи диференциални се обаче имат и други недостатъци: при решетъчните, например, съединителите се износват в дългосрочен план. Освен това, когато са активирани (особено тези без електронно управление), те могат да бъдат източник на шумове или "придърпвания", очевидни при кормилното управление на автомобили с предно предаване.


0 от 500
  • #3
    17 rate up comment 0 rate down comment
    Аман от философи ( преди 2 седмици )
    Отчйващ превод на статия с техническа тематика и лексика. "Вискозната става" на Пепи Шугърчето ръси мозък в изобилие.
  • #2
    6 rate up comment 7 rate down comment
    q ( преди 2 седмици )
    То хубаво ама става въпрос за електрообил. И тука петролните глави не дават да се издума тая дума. Затова производител на телефони и битова техника ги навря в историята с първото си автомобилче. Тръгне ли света да си събува потурите, нещата са ясни. По бързо или по-бавно - историята е с предизвестен край.
  • #1
    11 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 2 седмици )
    Два двигателя на задната ос решават напълно тези проблеми