IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как работи съединителят Haldex

Това устройство се появи в края на миналия век и се използва от много водещи производители

Съвременните превозни средства със задвижване на всички колела разчитат до голяма степен на сложни механизми за прехвърляне на въртящия момент между осите. Едно от най-популярните и технологично напреднали решения в тази област е съединителят Haldex.


Haldex


Устройството се използва в автомобили от марки като Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Volvo, Land Rover, Ford и други, като осигурява адаптивно задвижване на всички колела, което работи само когато е необходимо. Нека разгледаме историята на развитието на съединителя Haldex, неговите конструктивни характеристики и кои трансмисионни течности трябва да се използват за правилната му работа.

История на съединителя Haldex

Haldex AB е компания със седалище в Швеция и е известна със своите разработки в областта на автомобилните трансмисии и спирачни системи. През 1998 година Haldex представя революционно решение - многодисков съединител с контролиран съединител, което позволява преразпределяне на въртящия момент между предния и задния мост в зависимост от условията на шофиране.

Тази система беше отговорът на нуждите на производителите на автомобили от гъвкав механизъм за задвижване на всички колела, който съчетава ефективността на задвижването на предните колела с възможността за автоматично свързване на задния мост. Благодарение на своята ефективност, съединителят Haldex бързо спечели популярност сред европейските производители, като постепенно замени традиционните централни диференциали в системите AWD (All-Wheel Drive). През 2011 година BorgWarner Inc. придоби подразделението за трансмисии Haldex и оттогава тази технология се развива под ръководството на американската корпорация.

Принцип на действие на съединителя Haldex

Съединителят Haldex е електронно управляван многодисков фрикционен механизъм, който работи на принципа на хидравличния съединител. Основните компоненти на съединителя са:

Комплект фрикционни дискове - осигурява предаването на въртящия момент чрез сцеплението на плочите.

Хидравлична помпа - създава необходимото налягане за натискане на дисковете.

Електромагнитен клапан - регулира подаването на налягане за плавни промени на въртящия момент.

Контролер - получава данни от ABS, ESP датчици и други системи на автомобила, като определя необходимото ниво на блокиране на съединителя.

Как работи системата Haldex?

При стандартни условия въртящият момент се предава главно към предните колела (при повечето модели). Когато системата открие приплъзване на предните колела, хидравличната помпа активира натиска на диска на съединителя. В зависимост от интензивността на приплъзването, системата може да прехвърли до 100% от въртящия момент към задната ос.

Когато сцеплението се възстанови, съединителят автоматично намалява или изключва прехвърлянето на въртящия момент обратно, връщайки автомобила в режим на задвижване на предните колела.


Haldex


Предимства на съединителя Haldex:

Мигновено включване на задвижването на всички колела, когато е необходимо.

Висока горивна ефективност (в сравнение с постоянно AWD).

Интеграция с електронни стабилизиращи системи.

Компактен и лек дизайн.

Поколения съединители Haldex: еволюцията на технологията.

По време на своето съществуване са пуснати шест поколения на съединителя Haldex, всяко от които подобрява предишните версии:

Haldex 1 (1998-2002) - механична система с принудително заключване поради сила върху изходящия вал.

Haldex 2 (2002-2006) - добавен е електронен блок за управление, който анализира приплъзването на колелото.

Haldex 3 (2006-2009) - по-бърза реакция при загуба на сцепление, подобрено взаимодействие с ABS.

Haldex 4 (2009-2012) - изоставяне на механичната помпа, използване на електрическа помпа за моментално свързване.

Haldex 5 (2012-2017) - оптимизиран дизайн, още по-бърза реакция, по-нисък разход на гориво.

Haldex 6 (2017-настояще) - максимална ефективност, подобрен контрол на разпределението на въртящия момент.

Защо е важно да използваме качествено масло за съединител Haldex?

Изборът на правилната смазка за вашия съединител Haldex играе ключова роля за неговата издръжливост и стабилна работа. Тази система има сложен механизъм на взаимодействие между фрикционни дискове, електронни клапани и хидравлична помпа, което изисква специално масло с точни параметри на вискозитет, устойчивост на окисление и антифрикционни свойства.

Използването на некачествено или неподходящо масло може да доведе до сериозни проблеми, най-честите от които са:

Залепване на фрикционния диск - поради прекомерно триене или недостатъчно смазване, дисковете може да не се отделят правилно, причинявайки трептене и нестабилна работа на задвижването на всички колела.

Преждевременно износване на частите - ниско качествените масла не осигуряват необходимото ниво на защита, което ускорява износването на триещите елементи, клапаните и помпата.

Бавно или забавено задействане на съединителя - ако маслото е твърде вискозно или свойствата му не отговарят на изискванията, съединителят може да реагира със закъснение, което е критично при условия извън пътя или аварийно маневриране.

Прегряване и разграждане на маслото - евтините аналози или неподходящите течности могат бързо да загубят свойствата си поради високи температури и натоварвания, което води до натрупване на отлагания и намалена ефективност.

Повреда на цялата система Haldex - в най-лошия случай използването на грешно масло може напълно да деактивира хидравличната помпа или електромагнитния клапан, което изисква скъп ремонт или подмяна на целия съединител.

За да избегнете тези проблеми, се препоръчва да използвате само правилните и висококачествени масла, които отговарят на спецификациите на производителя.


0 от 500
  • #6
    1 rate up comment 0 rate down comment
    Анонимен ( преди 2 дни )
    Не знам защо говорите на изуст. 10 години карах Пасат Олтрак с Халдекс 5. Сега карам 5-та серия Хдрайв произведена Май 22-ра. Стига с тия Торсен дифове. За 150х км на халдекса съм сменнил 3 пъти масло и тва е. Цената беше 300 лв на смяна в Порше изток. Комбинацията DSG 6, с Халдекс 5 ми каресваше мнооого. Светкавично превключване и хората се учудваха как върви Пасата. Даже имам чувството че хдрайв с 8-степенен ZF не е толкова пъргав, но там комфорта е на друго ниво.
  • #5
    2 rate up comment 1 rate down comment
    Hunter ( преди 3 дни )
    Не си ли е стария Торсен бате ...
  • #4
    7 rate up comment 3 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 3 дни )
    Като знам кои компании го ползват масово, просто не ми говорете за предимства....
  • #3
    14 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    Никой не казва, че е по добър от торсена, все пак това е евтиното 4x4, ползва се предимно в по-компактни или по нисък клас автомобили с напречно разположен двигател.
  • #2
    0 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    интересно дали има трансаксел с раздатка на задния мост
  • #1
    15 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 3 дни )
    Разбрахме за предимствата но нищо не казахте за недостатъците.1 При по-голямо натоварване (например тежък терен) прегрява!2 Колкото и мигновено да зацепва превъртането на водещите колела вече е започнало, следователно вече е късно!3 Нито е по-малък нито е по-лек и в никакъв случай не е по-добър от торсена, освен като цена.