Роботизираната скоростна кутия, известна като „робот“, не е много по-различна за повечето шофьори от традиционната автоматична скоростна кутия, чийто лост се премества в позиции D (Шофиране) или R (Заден ход), за да започне да се движи. Но в същото време тези кутии са проектирани по различен начин. Следователно собствениците на автомобили с роботизирана трансмисия в наши дни трябва да знаят как да я управляват правилно. А това включва все повече клиенти на марки като VW, Skoda, Renault, Hyundai, Kia и други.
Лостът на роботизирана кутия с двоен съединител EDC, използвана от Renault
Как работи роботизираната скоростна кутия?
Дизайнът на "робота" наподобява този на механичните скоростни кутии. Разликата между тях е, че при роботизирана скоростна кутия превключването на предавките и включването/изключването на съединителя става автоматично. Това означава, че водачът не трябва да използва лоста, за да избира желаната предавка, нито да натиска всеки път левия педал. Колите с "робот", както и с "автомат" всъщност нямат педал за съединителя.
Има два вида "роботи": с един съединител (автоматизирани) и с два (преселективни). Първите са по-прости, по-евтини и структурно по-сходни с ръчната трансмисия, тъй като са направени на нейна основа и са допълнени със серво задвижвания и управляваща електроника. Те са по-груби в превключването на скоростите, като при превключване се усеща заклащане на каросерията. Еднодисковите "роботи" обикновено се намират на евтини модели автомобили от близкото минало - в Dacia, Citroen, Peugeot и др..
Роботизирана кутия с един съединител от Dacia, наречена Easy R
Преселективната скоростна кутия е по-сложна като конструкция. Тя е като две ръчни трансмисии в един корпус: единият модул е с четни предавки, а другият с нечетни. Превключването в такъв „робот“ става по-бързо и без прекъсване на мощността, както при еднодисковите, тъй като следващата предавка вече е готова да се включи в точния момент. Този тип скоростна кутия е често срещана в автомобилите на Volkswagen Group, където се нарича DSG. Преселективната трансмисия може да се намери в автомобили от марките Porsche, Skoda и Audi. Такива кутии използват и BMW (в малките модели), Mercedes-Benz, Ford, Renault, Volvo, Kia, Hyundai и др.
DSG трансмисия, използвана в групата VW
Как да превключвате скоростите на робот
При този вид трансмисии не се препоръчва едновременното натискане на газта и спирачката, когато е избран режим на движение, за да се избегне претоварване на трансмисията и намаляване на експлоатационния ѝ живот.
Превключването между режимите D, R и P трябва да се извършва, след като автомобилът е спрял напълно с натисната спирачка, тоест когато съединителят е напълно изключен.
Избягвайте резки стартове в режим „пълна газ“ и други „светофарни състезания“, както и дрифтове и шофиране с буксуване, за да не убиете скоростната кутия преждевременно.
Не трябва да завладявате офроуд терени с кола с роботизирана трансмисия. Поради приплъзване, съединителят на „робота“ се износва значително и самата трансмисия прегрява.
Не превключвайте робота в положение N за движение по инерция, за да не подлагате съединителя на ударни натоварвания при последващо включване на режим D.
Ако е възможно, избягвайте да теглите ремаркета или други превозни средства, за да избегнете излагането на компонентите на робота на повишено износване. Но ако все пак е необходимо, движете се плавно, без рязко ускоряване и спиране.
Роботизирана скоростна кутия с един съединител Easy-R, използвана в миналото от Dacia
Как да управлявате роботизирана скоростна кутия
Тъй като „роботите“ се различават структурно не само от обичайните класически „автомати“, но и един от друг, има различни нюанси в работата им, които собствениците на автомобили с такива кутии трябва да знаят. Например, за да може еднодисковият „робот“ да има време да смени предавките в автоматичен режим , без да "рита", а преселективният да не се обърква в предавките, по-добре е да шофирате спокойно, плавно и без да бързате. За агресивно шофиране по същата причина е за предпочитане режимът за ръчна смяна на предавките, който става или от скоростния лост, или от пера на волана.
Автомобилите с еднодисков съединител обикновено нямат автоматичен режим на ръчна спирачка при спиране или той работи само за няколко секунди, така че водачът да има време да дръпне лоста между предните седалки. Ето защо, когато стоите на светофара и тръгвате нагоре с такава скоростна кутия, трябва да направите същото като с ръчна скоростна кутия - първо да натиснете спирачката или да задържите колата на място с ръчната спирачка. "Роботите" първоначално са настроени за икономичен стил на шофиране, така че след първа бързат да превключат на втора предавка.
Когато преминават през задръствания с ниска скорост, роботизираните трансмисии постоянно превключват между първа и втора предавка, като по този начин увеличават натоварването на своите компоненти и загряват повече. И съединителят трябва да работи с приплъзване. За да причините по-малко щети на „робота“ и да сведете до минимум дискомфорта за водача и пътниците от ударите на скоростната кутия, по-добре е да шофирате в ръчен режим в задръствания, като изберете и фиксирате първата или втората предавка, която е оптимална за пътната ситуация.