Кои автомобили си заслужават да се купят на старо, и кои ще ви скъсат нервите с повреди и скъпи ремонти? На този златен за българския автомобилен пазар въпрос няма еднозначен отговор. В повечето случаи нещата зависят от състоянието на конкретния автомобил и от това как е бил поддържан през годините. Но все пак ежегодната класация на TUV, германската асоциация за технически инспекции, може да бъде частичен ориентир при избора. И тази година организацията е тествала над 10 млн. автомобила, за да състави своята статистика за надеждност. След като ви запознахме с положението при 12-13-годишните автомобили, сега идва ред на тези между 10- и 11-годишна възраст - тоест произведени през 2013-2014 година. Както винаги, TUV дава оценка само на онези модели, достатъчно голям брой от които са преминали през инспекция. Това за жалост елиминира цели малки като Alfa Romeo, Lexus, Subaru и Land Rover, а също и модели като Toyota RAV4 (която преди година бе шеста в тази категория) и Honda CR-V, най-популярният SUV на старо в България.
20-те най-надеждни 10-годишни коли (ГАЛЕРИЯ):
Процент повреди: 19,4%
Среден пробег: 92,000 км
Второто поколение на Mazda 2, с код DE, бе разработено успоредно с Ford и е на практика технологичен близнак на Fiesta - само че произвеждан в Хирошима вместо в Кьолн. Остана в продажба чак до 2014. Евтиният интериор се компенсира с чудесно пътно поведение и управляемост. Като цяло "двойката" е надеждна, макар че някои дребни повреди рязко се увеличават именно при колите, произвеждани през 2013 и 2014. Сервизните акции в миналото засягаха дефектни въздушни възглавници, системата за настройване на седалките и калпави укрепващи елементи по шасито. Уверете се, че колата, която планирате да купите, е миналата през последната акция.
Най-предно класиране от всички френски автомобили има Renault Captur - на 32-ро място. В зелената зона неочаквано попада и Fiat Panda, след като предишното му поколение почти неизменно бе в дъното на класацията. От корейските модели най-напред е Hyundai ix20 - едва 60-и.
Ford C-Max - 209,000 км |
Любопитни са също данните за средния пробег по модели - данни, които хвърлят доста дебела сянка върху навика на българските автокъщи да декларират по 110 хиляди километра среден пробег за 15-годишни коли. Ако се вярва на TUV, един 10-годишен автомобил в Германия вече е изминал средно над 140,000 км. Под 100,000 км се държат само някои малки градски модели, като Fiat 500 (средно 85,000 км), Smart ForTwo (80,000 км) и луксозни спортни модели като Porsche 911. На другия полюс са Volkswagen Passat, който за 10 години изминава средно 191,000 км, и Ford S-Max, със среден пробег цели 209,000 км.
Третото поколение на Fiat Panda, в производство от края на 2011, е първият италиански автомобил от много години насам, попаднал в зелената зона в статистиката на TUV
В ЗЕЛЕНАТА ЗОНА: 22. Skoda Citigo - 19,5% (96,000 км), 23. Seat Leon - 19,7% (137,000 км), 24. Smart Fortwo - 19,8% (80,000 км), 25. Skoda Yeti - 19,9% (126,000 км), 26. Suzuki Swift - 20,1% (105,000 км), 27. Audi A6/A7 - 20,4% (190,000 км), 28. Suzuki Grand Vitara - 20,5% (119,000 км), 29. Ford B-Max - 20,7% (92,000 км), 30. BMW X5/X6 - 20,8% (181,000 км), 30. Ford Kuga - 20,8% (137,000 км), 32. Renault Captur - 20,9% (99,000 км), 33. VW Up - 21,3% (97,000 км), 34. Toyota Yaris - 21,7% (97,000 км), 35. BMW X3/X4 - 22,0% (154,000 км), 36. Seat Mii - 22,1% (100,000 км), 37. BMW 3 Series/4 Series - 22,6% (163,000 км), 37. Fiat Panda - 22,6% (82,000 км)
В ЖЪЛТАТА ЗОНА: 39. Opel Meriva - 22,7% (96,000 км), 40. BMW 1 Series/2 Series - 23,0% (134,000 км), 40. Opel Mokka - 23,0% (110,000 км), 40. VW Tiguan - 23,0% (133,000 км), 43. VW Touran - 23,1% (159,000 км), 44. Skoda Rapid - 23,2% (118,000 км), 45. Mazda CX-5 - 23,3% (134,000 км), 46. Skoda Fabia - 23,4% (112,000 км), 46. Toyota Aygo - 23,4% (95,000 км), 46. VW Beetle - 23,4% (102,000 км), 49. Ford C-Max - 23,6% (209,000 км), 49. Opel Adam - 23,6% (93,000 км), 51. Mercedes C-Class - 23,7% (154,000 км), 51. VW Polo - 23,7% (106,000 км), 53. Peugeot 208 - 24,0% (102,000 км), 54. Skoda Roomster - 24,3% (121,000 км), 55. Skoda Superb - 24,5% (184,000 км), 56. Seat Alhambra - 24,7% (168,000 км), 56. VW Caddy - 24,7% (156,000 км)
В ОРАНЖЕВАТА ЗОНА: 58. Mercedes E-Class - 25,3% (182,000 км), 59. Opel Astra - 25,5% (137,000 км), 60. Hyundai ix20 - 25,6% (92,000 км), 61. Opel Corsa - 25,7% (101,000 км), 62. Opel Insignia - 26,5% (173,000 км), 63. Ford Fiesta - 26,6% (107,000 км), 64. VW Sharan - 26,7% (174,000 км), 65. Peugeot 2008 - 26,8% (108,000 км), 66. Renault Scénic - 26,9% (118,000 км), 67. Renault Clio - 27,1% (103,000 км), 68. Hyundai IX35 - 27,3% (123,000 км), 69. Skoda Octavia - 27,5% (168,000 км), 70. Peugeot 308 - 27,6% (140,000 км), 70. VW Passat - 27,6% (191,000 км), 72. Hyundai i10 - 27,9% (83,000 км), 73. Kia Sportage - 28,0% (127,000 км), 74. Kia Rio - 28,3% (109,000 км), 75. Citroën Berlingo - 28,6% (138,000 км), 76. Fiat 500 - 28,8% (85,000 км)
В ЧЕРВЕНАТА ЗОНА: 77. Kia Ceed - 28,9% (131,000 км), 77. Kia Picanto - 28,9% (85,000 км), 77. Seat Ibiza - 28,9% (120,000 км), 80. Ford S-Max - 29,1% (177,000 км), 81. Ford Ka - 29,5% (91,000 км), 82. BMW 5 Series/6 Series - 29,6% (183,000 км), 83. Ford Focus - 30,0% (171,000 км), 84. Hyundai i20 - 30,2% (96,000 км)
BMW Серия 5 попада чак в червената зона на класирането. Все пак трябва да отчетем, че това е и един от моделите с най-висок среден пробег - повече от два пъти по-висок от този на Panda например
Дълбоко в оранжевата зона са някои от най-търсените автомобили в България на старо - Mercedes E-Class, Volkswagen Passat, Kia Sportage, Skoda Octavia. А BMW Серия 5 е изпаднало чак в червената зона, с констатирани проблеми почти при всеки трети автомобил.
В "десетката на срама" (с най-много отчетени проблеми) очаквано попадат и четирите модела на Dacia, както и два на Renault и един на Citroen. Неприятната изненада е включването в тази група на далеч по-скъпия Ford Mondeo, а също и на Nissan Qashqai, най-продавания кросоувър в Европа преди десетилетие.
10-ТЕ НАЙ-ПРОБЛЕМНИ МОДЕЛА:
85. Ford Mondeo - 30,4% повреди (184,000 км среден пробег)
86. Hyundai i30 - 30,5% (120,000 км)
87. Dacia Sandero - 30,7% (105,000 км)
87. Nissan Micra - 30,7% (87,000 км)
89. Nissan Qashqai - 31,2% (130,000 км)
90. Citroën C3 - 31,9% (106,000 км)
91. Renault Mégane - 32,7% (136,000 км)
92. Renault Twingo - 33,0% (92,000 км)
93. Dacia Duster - 34,1% (122,000 км)
94. Dacia Logan - 39,6% (132,000 км)