IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Разлики между Common Rail и по-старите дизелови двигатели

Новата система има редица съществени предимства, но и някои недостатъци

Дизеловите двигатели, макар постепенно да отиват в забрава, са претърпели значителна еволюция от своето създаване, като една от най-революционните промени е въвеждането на системата Common Rail. Тази модерна технология драстично подобрява ефективността, емисиите и работата на дизеловите агрегати в сравнение с техните по-стари предшественици, които разчитаха на по-прости механични или електронно управлявани помпи и дюзи. Разликите между тези два вида двигатели са фундаментални и засягат всички аспекти на впръскването на горивото и горенето.


Common Rail


При по-старите дизелови двигатели, включително тези с роторни или редови помпи и дори системите помпа-дюза (Unit Injector - UI), налягането на впръскване на горивото е пряко свързано с оборотите на двигателя. Това означава, че максималното налягане се постига само при високи обороти, което ограничава гъвкавостта и прецизността на впръскването. Дюзите обикновено са "глупави" – те се отварят и затварят при предварително зададено налягане, определено от пружинно натоварване, без възможност за фина настройка по време на цикъла на горене.

В контраст, системата Common Rail се отличава с наличието на обща "рейка" (common rail), която служи като акумулатор на гориво под изключително високо налягане, независимо от оборотите на двигателя. Това налягане се генерира от помпа за високо налягане и може да достигне над 1800 бара при по-новите системи. Електронният контролен блок управлява прецизно електромагнитни или пиезоелектрически инжектори, които позволяват многократно впръскване на гориво по време на един работен цикъл – т.нар. многофазно впръскване (пилотни, основни и последващи впръсквания).


Common Rail


Тази прецизност при Common Rail системите води до редица съществени предимства. На първо място, подобреното разпрашаване на горивото под високо налягане осигурява по-ефективно и пълно изгаряне, което води до значително намаляване на разхода на гориво. Освен това, многофазното впръскване позволява по-плавно и тихо горене, което намалява шума и вибрациите, характерни за по-старите дизели.

Второ, контролът върху процеса на горене чрез прецизното впръскване има огромен принос за намаляване на вредните емисии. Чрез оптимизиране на момента и количеството на впръскване, Common Rail двигателите значително намаляват емисиите на азотни оксиди (NOx) и твърди частици (сажди), което им позволява да отговарят на все по-строгите екологични норми. По-старите дизели, без това ниво на контрол, често изискват допълнителни системи за обработка на отработените газове, за да постигнат подобни резултати.


Common rail


Въпреки всички предимства, Common Rail системите имат и своите недостатъци. Високото налягане и прецизността на компонентите изискват гориво с много високо качество и безупречна чистота. Дори малки замърсявания могат да доведат до сериозни проблеми и повреди по скъпите инжектори и помпата за високо налягане. Ремонтът и поддръжката на тези системи са по-сложни и по-скъпи в сравнение с по-старите дизели, което е важен фактор, който трябва да се вземе предвид при експлоатацията на модерните дизелови автомобили.


0 от 500
  • #9
    8 rate up comment 3 rate down comment
    Similar ( преди 4 месеца )
    Това дето помпата достига най-голямо налягане при високи обороти е голяма глупост променя се дебита но налягането зависи от състоянието на помпата а не от оборотите
  • #8
    9 rate up comment 2 rate down comment
    Similar ( преди 4 месеца )
    Това дето помпата достига най-голямо налягане при високи обороти е голяма глупост променя се дебита но налягането зависи от състоянието на помпата а не от оборотите
  • #7
    7 rate up comment 6 rate down comment
    ... ( преди 4 месеца )
    Статията щеше да е интересна през 90-те години, когато тези гориво-нагнетателни помпи бяха "нови".За сведение на г-н Славов...
  • #6
    5 rate up comment 16 rate down comment
    Габдулла ( преди 4 месеца )
    Интересно! Първият двигател, който е комън рейл е В 2. За първи път се слага на БТ 7Б. През 1938- на или 39-та. После на Т-34, КВ, и всички самоходни оръдия и се използва и до днес.
  • #5
    14 rate up comment 3 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Колега , 10 години карах един бус Форд от 2002-ра , от няколко години почти не се кара , но все още върви въпреки тормоза на който сме го подлагали. от новите след 300-350 хиляди , ако са в движение или са наливани хиляди в ремонти или още като нови са им избушили филтъра и add blue системата.
  • #4
    9 rate up comment 13 rate down comment
    Разочарован фен ( преди 4 месеца )
    Най-слабата статия, която съм чел от този сайт. Не съм предполагал, че ще допуснете това. Некомпетентен анализ на тази, иначе, интересна тема.
  • #3
    31 rate up comment 4 rate down comment
    Дизел ( преди 4 месеца )
    Старите дизели са по удачни за източна Европа, защото нафтата е с по ниско качество и те издържат по дълго без ремонти. Също така частите бяха 3 пъти по евтини, а това концерните не ги устройва. Ползвали сме различни успешни марки, но и в момента остана 1 бус Форд във фирмата от 2000г., който е на 1 600 000км! Пали и върви, просто не се ползува вече, защото с евро 2 по София не може! Кой от новите дръгели ще изкара и половината км? Никой. А играта на концерна е продавай и пак продавай...
  • #2
    11 rate up comment 4 rate down comment
    Качо ( преди 4 месеца )
    Професорско звучи. Богове сте!
  • #1
    23 rate up comment 4 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    Много изчерпателна статия, евала