Дизеловите двигатели, макар постепенно да отиват в забрава, са претърпели значителна еволюция от своето създаване, като една от най-революционните промени е въвеждането на системата Common Rail. Тази модерна технология драстично подобрява ефективността, емисиите и работата на дизеловите агрегати в сравнение с техните по-стари предшественици, които разчитаха на по-прости механични или електронно управлявани помпи и дюзи. Разликите между тези два вида двигатели са фундаментални и засягат всички аспекти на впръскването на горивото и горенето.

При по-старите дизелови двигатели, включително тези с роторни или редови помпи и дори системите помпа-дюза (Unit Injector - UI), налягането на впръскване на горивото е пряко свързано с оборотите на двигателя. Това означава, че максималното налягане се постига само при високи обороти, което ограничава гъвкавостта и прецизността на впръскването. Дюзите обикновено са "глупави" – те се отварят и затварят при предварително зададено налягане, определено от пружинно натоварване, без възможност за фина настройка по време на цикъла на горене.
В контраст, системата Common Rail се отличава с наличието на обща "рейка" (common rail), която служи като акумулатор на гориво под изключително високо налягане, независимо от оборотите на двигателя. Това налягане се генерира от помпа за високо налягане и може да достигне над 1800 бара при по-новите системи. Електронният контролен блок управлява прецизно електромагнитни или пиезоелектрически инжектори, които позволяват многократно впръскване на гориво по време на един работен цикъл – т.нар. многофазно впръскване (пилотни, основни и последващи впръсквания).

Тази прецизност при Common Rail системите води до редица съществени предимства. На първо място, подобреното разпрашаване на горивото под високо налягане осигурява по-ефективно и пълно изгаряне, което води до значително намаляване на разхода на гориво. Освен това, многофазното впръскване позволява по-плавно и тихо горене, което намалява шума и вибрациите, характерни за по-старите дизели.
Второ, контролът върху процеса на горене чрез прецизното впръскване има огромен принос за намаляване на вредните емисии. Чрез оптимизиране на момента и количеството на впръскване, Common Rail двигателите значително намаляват емисиите на азотни оксиди (NOx) и твърди частици (сажди), което им позволява да отговарят на все по-строгите екологични норми. По-старите дизели, без това ниво на контрол, често изискват допълнителни системи за обработка на отработените газове, за да постигнат подобни резултати.

Въпреки всички предимства, Common Rail системите имат и своите недостатъци. Високото налягане и прецизността на компонентите изискват гориво с много високо качество и безупречна чистота. Дори малки замърсявания могат да доведат до сериозни проблеми и повреди по скъпите инжектори и помпата за високо налягане. Ремонтът и поддръжката на тези системи са по-сложни и по-скъпи в сравнение с по-старите дизели, което е важен фактор, който трябва да се вземе предвид при експлоатацията на модерните дизелови автомобили.


3