Агенцията за опазване на околната среда (EPA) на САЩ се готви да отмени декларацията от 2009, според която й е дадено правомощието да регулира емисиите на парникови газове, съобщава New York Times. Освен това EPA възнамерява да докаже, че емисиите представляват по-малък риск за човешкото здраве, отколкото липсата на избор в енергийния и транспортния сектор.

По този начин САЩ ще направят не една, а цели две крачки назад по пътя към електрическите двигатели. Според информациите Националната агенция за пътна безопасност (NHTSA) е изпратила писмо до производителите на автомобили в САЩ, в което ги уведомява, че няма да бъдат глобявани за превишаване на стандартите за разход на гориво за превозни средства, произведени след 2022.
Отмяната на санкциите за превишаване на ограниченията за емисии на отработени газове ще бъде придружена и от премахване на решение на EPA от 2009, в което се установява връзка между емисиите на парникови газове – особено въглероден диоксид и метан, и проблемите с човешкото здраве. Агенцията ще отмени тези констатации, твърдейки, че емисиите не допринасят за глобалното затопляне или рисковете за здравето.

EPA ще обяви, че е превишила правомощията си, като е определила парниковите газове като заплаха за общественото благо и да посочи по-високите разходи за енергия и намаления избор на потребителите като по-реални заплахи за общественото здраве. Подобно решение е резултат от действията на на правителството на Тръмп за премахване на финансовите санкции, наложени на производители, нарушаващи стандартите за разход на гориво.
Според все още действащите разпоредби всеки производители, чийто автомобили имат среден разход за цялата гама от над 6,14 л/100 км трябва да платят глоба. Тя е 14 долара за всяко превозно средство, надвишаващо този показател. В резултат на това Stellantis трябваше да плати глоба от 190,7 милиона долара на NHTSA за автомобили, продадени в САЩ през 2019-2020. От друга страна, за превозни средства, продадени през 2016-2017 г., General Motors трябваше да плати такса от 128,2 милиона долара.

The New York Times твърди, че федералното правителство (включително EPA) планира да даде приоритет на избора на потребителите в бъдеще. Тези информации се потвърждават от премахването на субсидиите за електрически автомобили, благодарение на които купувачите на превозни средства с нулеви емисии, произведени в САЩ, получиха субсидия от 7500 щатски долара. Програмата ще спре да работи на 30 септември.


2