Лоялността към автомобилните марки постепенно се възстановява и достига нивата отпреди пандемията, сочи проучване на компанията LexisNexis. То показва, че големият победител сред производители е Toyota, а при отделните модели - RAV4, който е и най-продаваният автомобил в света за 2024.

Има редица начини за измерване на лоялността на клиентите, но най-надеждният е чрез следване на „поведение при повторно изкупуване и задържане“, т.е. ако някой купи Ford през 2010 г. и след това купи друг Ford през 2016 г., това е доказана лоялност на клиентите. Ако все пак клиентът премине към Nissan по някаква причина, то лоялността определено отсъства.
Проучването показва, че лоялността към отделните марки през 2019 г., преди пандемията от Covid-19, е била 54,3%. Същият показател към 1 януари 2025 е 52,1%, а към 30 юни 2025 достига 53,3%, което е почти на нивата от преди пандемията, затворила цял свят.
Лидер сред автомобилните марки е Toyota, чиито модели са и най-продаваните в света. Лоялността към японския бранд към 30 юни е 65,4%, като това е с цели 12% повече от средния показател за индустрията. На първо място при моделите е RAV4 с резултат 69,4%, като причините за това са няколко.

На първо място RAV e сред най-надеждните на пазара, като отличава с красив дизайн и нисък разход на гориво. Също така годишните разходи за бестселъра на Toyota са много ниски и всичко това го превръща в универсален семеен автомобил, които се справя отлично не само на пътя, но и извън него. А това е ключово за избора на клиентите.
В същото време Tesla е на обратния полюс. Преди пандемията американската марка е на първо място по лоялност на клиентите с 60,9%, но сега този показател е намалял на 54,2%. Това все още е по-добре от средния резултат за индустрията, но разликата намалява. И тук основното обяснение са политически изяви на Илон Мъск, които определено отблъскват много потребители.

Сред ключовите фактори, които намаляват лоялността на Tesla, според проучването, са засилената конкуренция от други марки електромобили, високите цени, като и несигурността около данъчните кредити за електрически превозни средства.


4