IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как нощният панел на Saab промени безопасността

Иновационната система за улеснение на водача е вдъхновена от авиацията

В света на автомобилните иновации често се срещат идеи, които изпреварват времето си или просто предлагат различен поглед върху познати функции. Докато някои технологични решения стават индустриален стандарт, други остават скрити бижута, присъщи само за определени марки. Един такъв пример е функцията "Нощен панел" (Night Panel), разработена от вече несъществуващата, но легендарна шведска компания Saab – марка, известна със своя авангарден инженерен подход и фокус върху безопасността на пилота.

 

Нощният панел на Saab


Иновация, вдъхновена от авиацията

Вдъхновен от авиационните кабини, където пилотите трябва да поддържат максимална концентрация и оптимално нощно зрение, Saab въвежда "Нощния панел" в своите модели през 90-те години на миналия век. Основната цел на тази функция е да намали разсейването на водача през нощта, като премахне ненужната светлинна информация от арматурното табло. Вместо да свети ярко, целият панел потъва в почти пълна тъмнина, оставяйки осветени само най-важните показания.

Как работи "Нощният панел"?

При активиране на "Нощния панел" всички светлини по арматурното табло, освен тази на скоростомера, биват изключени или силно затъмнени. Показания като оборотомер, ниво на гориво, температура на двигателя и други индикатори изчезват от полезрението. Идеята е, че през нощта водачът се нуждае най-вече от информация за скоростта си.

Въпреки това, системата не е напълно "сляпа". Ако някой от затъмнените параметри достигне критично ниво – например нивото на горивото спадне опасно ниско или двигателят започне да прегрява – съответната индикация мигновено светва, за да привлече вниманието на водача.

Философия зад дизайна

Тази функция отразява дълбоката философия на Saab за дизайна, ориентиран към водача. Вместо да претоварва сетивата с излишна информация, компанията е вярвала, че по-малкото е повече, когато става въпрос за нощно шофиране. Чрез елиминирането на разсейващите светлини, "Нощният панел" цели да подобри фокуса на водача върху пътя и заобикалящата го среда, като същевременно запазва бдителността за потенциални проблеми. Това е и пряк паралел с практиката в самолетите, където контролните панели се затъмняват, за да се намали умората на очите и да се подобри видимостта на външния пейзаж.

Наследството на една уникална технология

В днешната ера на големи дигитални екрани и персонализирани табла, концепцията на "Нощния панел" изглежда още по-необичайна. Докато съвременните автомобили предлагат режими за затъмняване, рядко се среща такова драстично опростяване на информацията. "Нощният панел" на Saab остава ярък пример за иновация, която не се е стремила към показност, а към функционалност и подобряване на човешкия опит зад волана, предлагайки уникално и почти медитативно шофиране през тъмната част на денонощието.


0 от 500
  • #3
    24 rate up comment 4 rate down comment
    Тинтири_минитири ( преди 4 месеца )
    Говорим за технология мъртва от 20 години и в момента имаме точно обратния тренд - 4 декара екрани, които даже и да искаш не може да изключиш, и освен тях нискоинтелигентните маркетолози водени от още по-ниско интелигентните си нови клиенти накачурили и 4 декара подсветки, които също не може да изключиш - модерна кола вечер е абсолютен кошмар!
  • #2
    5 rate up comment 19 rate down comment
    анонимен ( преди 4 месеца )
    имаш два хлопела които и никой не ги иска ако бяха нещо стойностно опел щяха да откупят дела на гм но видно никакъв интерес както и от бмв и фолксаваген когато изкупуваха фирми на килограм щяха да искат и волво и сааб да са част от портфолиото на германските концерни видимо много искаха но нямаха желание затова китайците и турците бяха единствените купувачи знаем каква е съдбата на двата шведа дори кристиян фон конигсег не успя да намери местни инвестори които да го подкрепят при придобиване
  • #1
    17 rate up comment 3 rate down comment
    Saab ( преди 4 месеца )
    Имам два Сааба и не ги давам за нищо