IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Как нощният панел на Saab промени безопасността

Иновационната система за улеснение на водача е вдъхновена от авиацията

В света на автомобилните иновации често се срещат идеи, които изпреварват времето си или просто предлагат различен поглед върху познати функции. Докато някои технологични решения стават индустриален стандарт, други остават скрити бижута, присъщи само за определени марки. Един такъв пример е функцията "Нощен панел" (Night Panel), разработена от вече несъществуващата, но легендарна шведска компания Saab – марка, известна със своя авангарден инженерен подход и фокус върху безопасността на пилота.

 

Нощният панел на Saab


Иновация, вдъхновена от авиацията

Вдъхновен от авиационните кабини, където пилотите трябва да поддържат максимална концентрация и оптимално нощно зрение, Saab въвежда "Нощния панел" в своите модели през 90-те години на миналия век. Основната цел на тази функция е да намали разсейването на водача през нощта, като премахне ненужната светлинна информация от арматурното табло. Вместо да свети ярко, целият панел потъва в почти пълна тъмнина, оставяйки осветени само най-важните показания.

Как работи "Нощният панел"?

При активиране на "Нощния панел" всички светлини по арматурното табло, освен тази на скоростомера, биват изключени или силно затъмнени. Показания като оборотомер, ниво на гориво, температура на двигателя и други индикатори изчезват от полезрението. Идеята е, че през нощта водачът се нуждае най-вече от информация за скоростта си.

Въпреки това, системата не е напълно "сляпа". Ако някой от затъмнените параметри достигне критично ниво – например нивото на горивото спадне опасно ниско или двигателят започне да прегрява – съответната индикация мигновено светва, за да привлече вниманието на водача.

Философия зад дизайна

Тази функция отразява дълбоката философия на Saab за дизайна, ориентиран към водача. Вместо да претоварва сетивата с излишна информация, компанията е вярвала, че по-малкото е повече, когато става въпрос за нощно шофиране. Чрез елиминирането на разсейващите светлини, "Нощният панел" цели да подобри фокуса на водача върху пътя и заобикалящата го среда, като същевременно запазва бдителността за потенциални проблеми. Това е и пряк паралел с практиката в самолетите, където контролните панели се затъмняват, за да се намали умората на очите и да се подобри видимостта на външния пейзаж.

Наследството на една уникална технология

В днешната ера на големи дигитални екрани и персонализирани табла, концепцията на "Нощния панел" изглежда още по-необичайна. Докато съвременните автомобили предлагат режими за затъмняване, рядко се среща такова драстично опростяване на информацията. "Нощният панел" на Saab остава ярък пример за иновация, която не се е стремила към показност, а към функционалност и подобряване на човешкия опит зад волана, предлагайки уникално и почти медитативно шофиране през тъмната част на денонощието.


0 от 500
  • #13
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Saab GM ( преди 4 месеца )
    Един съседка в чужбина си беше взела 2006-2007 Saab мисля модела 9-3. Комби, 1.9 150к.с. Беше мн запазена кола. Помня имаше интересно направена зелена подсветка на приборите. Не звучи нещо особенно, но вечер на живо е мн приятно, и удобно оформено и направено.По-късно обаче, в Бг един ми се оплака как купил такава и му отказала някаква платка, ядове + бонус 2-3 хиляди по сервизи из цялата страна без успех.Волвата обаче не са разлика, куп претенции без покритие с малки изключения.
  • #12
    0 rate up comment 0 rate down comment
    Saab ( преди 4 месеца )
    До колегата с хлопелите да имат общо с Опел до там че са на шасито на Опел Вектра първа генерация водят се 900 ng но където и да тръгна съм спокоен че няма да ме оставят,а с доста по новото ми Ауди все се притеснявам дали ще ме остави.
  • #11
    0 rate up comment 3 rate down comment
    Кочо Честименски ( преди 4 месеца )
    Историята на SAAB и Volvo е съвсем различна. Не ми се разказва, но става въпрос за опит за сливане на двете подразделения за производство на камиони. VW ги прецаква като оказва сериозен натиск върху комисията. И двете марки за мен не струват като автомобили. Претенции за лукс на предно предаване, мерси ще им кажа за таз оферта.
  • #10
    1 rate up comment 2 rate down comment
    Що говорите ( преди 4 месеца )
    За новите коли с таблети без да знаете как се можеш да си управляваш мултимедията. При моята кола може да изключиш централния дисплей, да пуснеш основния на намален режим където виждаш скоростта в цифри и навигация, ако е пусната. Няма нищо друго каро гориво или температура на антифриза. Отделно може са конфигурираш допълнително осветление както и да усилваш или намаляваш цялото осветление в колата ръчно с въртящо се копче.
  • #9
    0 rate up comment 1 rate down comment
    carpe_diem ( преди 4 месеца )
    За 14 години собственик на 2 СААБа, съм пускал нощния панел точно 3 пъти и то за проба. Но в горски скандинавски път без нито една светлина на улична лампа, къщи по разни села или каквито и да е други светлини на пуст път, със сигурност е мега добро. Но, в нашите реалности приложението не е кой знае какво. Докато при модерните коли с таблетите - споко, в тунел или на тъмно се затъмняват достатъчно и не пречи. Виж, навигацията в последния ми СААБ при включване на нощния панел не се затъмняваше :D
  • #8
    5 rate up comment 0 rate down comment
    Скъсани боксерки ( преди 4 месеца )
    Гениалните неща винаги са родени от прости решения.
  • #7
    6 rate up comment 0 rate down comment
    Кънчо Лелин Мариолин ( преди 4 месеца )
    До #2: Може би Опел щяха и да купят, ако точно по това време не бяха заети да се чудят самите тях кой ще купи...
  • #6
    15 rate up comment 4 rate down comment
    Некакъв ( преди 4 месеца )
    Фирмите, които правеха здрави коли фалираха всичките. Факт.
  • #5
    10 rate up comment 5 rate down comment
    Пропов ( преди 4 месеца )
    Те затова на добре направените стари модели цените им на старо надминават цените на новите коли. Аз не мога да си представя да карам в тъмното със светещ таблет пред очите. Да мръднеш донякъде и да се похвалиш - става. Ама да караш активно - очите ти ще изтекат, ако не се утрепеш преди това. Но просто таблета е по евтин и по лесен за изработка и монтаж от аналоговите.
  • #4
    13 rate up comment 5 rate down comment
    Пропов ( преди 4 месеца )
    #2 Мисълта ти тече като олио, браат. Колко стотин или хиляди думи можеш да изпишеш в едно изречение? Абе няма значение, ама и малкото което разбрах е грешно. СААБ нямаше смисъл да бъдат купени, защото не марката , ами самите коли бяха твърде добри, то ест излизаха твърде скъпо. А при цена като на премиум немско, народът винаги ще избере немското. Факт. Те затова и Волво баталясаха, а сегашните китайски реплики са само за наивни балъци. Ама балъците намаляват и няма място за още реплики.