Самото превключване на предавките постепенно се превръща в изгубено изкуство, тъй като все повече автомобилни производители елиминират третия педал. Удобството на автоматичната скоростна кутия е неоспоримо, но има и други причини, поради които механичните скоростни кутии изчезват.

Основната е, че все по-сложните системи за подпомагане на водача са насочени към автоматичните трансмисии. Проектирането на автомобил с двата вида скоростни кутии увеличава разходите, които са трудни за възстановяване, тъй като процентът на закупуване на ръчни трансмисии продължава да намалява. Регулациите за емисиите също играят роля, тъй като съвременните автоматични трансмисии са по-ефективни от ръчните.
В основата на упадъка на ръчните трансмисии обаче е отслабващото търсене. Автомобилните производители биха били по-склонни да преодолеят тези препятствия, ако повече хора купуват автомобили с три педала. Но те не са и нещата вероятно ще се влошат, предвид намаляващия брой на спортните модели и възхода на електрическите превозни средства.
В интервю за Car Magazine, управляващият директор на Европейския технически център на Hyundai в Германия – Уилям Джонсън, стигна дотам, че да заяви категорично: „Никой вече не иска ръчни скоростни кутии“.
Въпреки че това твърдение може да звучи като преувеличение, истината е, че ръчните скоростни кутии са умиращ вид, като това важи дори за купувачите на спортни коли, които искат да се наслаждават на шофирането. И повечето от тях избират автоматични скорости.
Джонсън разкрива още нещо интересно - купувачите вече не искат ръчни ръчни спирачки или аналогови циферблати. Това вероятно е вярно за повечето клиенти под 40 години, докато само по-възрастните шофьори все още искат да дръпнат лоста на ръчната спирачка и да погледнат арматурното табло с истински уреди и стрелки.
Разбира се, има изключения, но тенденцията е ясна. От друга страна, не е като автомобилните производители да ни дават голям избор. Новата кола вероятно ще се предлага с електронна ръчна спирачка, напълно цифрово арматурно табло и автоматична скоростна кутия. Цената също е фактор, тъй като опростяването на списъка с опции прави автомобилите по-евтини за разработване и производство.
Джонсън също така казва, че не бива да скърбим за упадъка на спортните автомобили с двигатели с вътрешно горене. По-старите модели, според него, са „на километри разстояние като разочарование“ в сравнение с Ioniq 5 N. Той твърди, че електрическите превозни средства са се развили за 10 години толкова, колкото автомобилите с бензинов двигател за един век. Фалшивите звуци от двигатели, изпомпвани през високоговорителите, са добър заместител на рева на двигател с вътрешно горене, добави той.
„Не разбирам идеята, че спортните автомобили умират. Ако искате да се движите бързо, няма нищо по-добро от електромобил. Не разбирам носталгията по колите с ДВГ“, категоричен е водещият инженер на Hyundai в Европа.


2