IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec Chernomore

Ръчна или автоматична скоростна кутия - коя е по-икономична?

Прието е, че разходът на гориво при механиката е по-нисък, но това не е точно така

Кои тип скоростна кутия харчи повече бензин - механичната или автоматичната? Споровете по въпроса продължават, като повечето шофьори са категорични, че ръчната смяна на предавките помага за пестене на гориво. Експертът Алекс Ревин обясни какво точно влияе върху разхода в единия или другия вариант на трансмисията.


скоростна кутия


Той е категоричен, че няма такова неща като "икономична скоростна кутия". Подобно определение може да бъде дадено само на двигател в тандем с определена трансмисия, инсталирана на конкретен автомобил. И пестене на гориво се влияе от два основни фактора. Първият са загубите в самата скоростна кутия, а вторият е способността на скоростната кутия да осигурява работата на двигателя в оптимален режим, включително от икономическа гледна точка.

Защо автоматиците се нагряват, а механиката не?

От енергийна гледна точка, ако устройството не е създадено да произвежда топлина, но загрява, тогава има проблеми с ефективността. И веднага става очевидно, че тъй като автомобилите с автоматични трансмисии са оборудвани с топлообменници за охлаждане на работната течност, а ръчните скоростни кутии не са, ефективността на последните е по-висока.

В автоматичната скоростна кутия основният източник на топлина е преобразувателят на въртящия момент. В него течността се смесва интензивно и в буквалния смисъл прехвърля енергията на двигателя към входящия вал на автоматичната скоростна кутия, но го прави със загуби. Съвременните преобразуватели на въртящия момент имат механизъм, подобен на съединител, и заключващ преобразувател на въртящия момент, който елиминира загубите от приплъзване.


скоростна кутия


Увеличените загуби на енергия в автоматичната скоростна кутия също са причинени от голям брой фрикционни пакети. Триенето се състои от няколко неподвижни диска и няколко, които се въртят. Пролуките между тях, дори в отворено състояние, са минимални и всички те са "залепени" от работната течност, чието въртене отнема енергия. Дори в автоматичната скоростна кутия, когато двигателят работи, помпата върти постоянно, подава работната течност и изисква известна енергия.

Загубите в автоматичната скоростна кутия позволяват да се оцени сравнението на разхода на гориво при различни позиции на селектора. Например, съвременен двигател консумира 0,9 л/ч в положение P и 1,3 л/ч в положение D. И точно така караме и е правилно да го правим. Препоръчително е да включите автоматичната скоростна кутия на неутрална предавка или на "паркинг", само ако спирането продължи повече от две минути.


скоростна кутия


Няма нищо подобно в ръчната скоростна кутия (на снимката). Маслото в долната част на кутията се закача от въртящи се зъбни колела и целият агрегат се смазва чрез пръскане. Това, в крайна сметка, води до факта, че загубата на енергия в автоматичната скоростна кутия е значително по-висока. Референтни данни показват, че ефективността на ръчната скоростна кутия е близо 98%, а автоматичната скоростна кутия варира от 86 до 94%.

От каква скоростна кутия се нуждае двигателят?

За постигане на ефективност двигателят трябва да работи в зоната на минимален специфичен разход на гориво. Много грубо може да се предположи, че за бензинов атмосферен двигател оборотите трябва да бъдат 2000-3000 в минута при натоварване от 70-80% от максимума. Разбира се, модерният регулируем турбокомпресор прави свои собствени корекции, но като цяло зависимостите са същите.

Икономията се постига при ниски обороти и големи натоварвания. Това, разбила се, се отнася до движение в режим на постоянна скорост, като нещата се променят, ако двигателят работи повече време в преходни режими, особено в града.

Значение на броя на предавките на скоростната кутия

За да може двигателят да работи възможно най-икономично, е необходимо по всяко време по време на ускорение, движение с постоянна скорост и при спиране на двигателя неговото натоварване и скорост да се определят изключително от неговите нужди. Но никоя трансмисия, с изключение на CVT, не може да осигури перфектно съвпадение. Автоматичната скоростна кутия и ръчната скоростна кутия имат фиксиран брой предавки и те не са чак толкова много. Следователно нуждите на двигателя са задоволени приблизително, но не и напълно.


скоростна кутия


Всъщност, колкото повече са предавките, толкова по-голяма е икономията на гориво. В ръчните скоростни кутии обаче той не превишава 6, докато при автоматичните трансмисии те могат да бъдат както 4, така и 10. От това следва изводът, че старите автоматични трансмисии, които имаха само четири скорости, определено отстъпваха по ефективност на съвременните механични 5-степенни агрегати.

Тогава започна и "надпреварата във въоръжаването", насочена към увеличаване на броя на предавките. Но производителите на автомобили не принуждават водача да работи с повече от 6-степенна ръчна скоростна кутия. В същото време при търговските превозни средства броят на предавките достига 16. Автоматичните трансмисии достигнаха крайъгълния камък от десет предавки, но само при големи и много скъпи автомобили.

Естествено, в същото време икономията на движение е по-висока, въпреки че няма версии на такива автомобили с ръчни скоростни кутии. Веднага след като броят на степените на автоматичната скоростна кутия надхвърли шест, те започват да печелят срещу механичните устройства.

Разходът зависи от шофьора

Всички усилия на инженерите да направят колата по-икономична могат да бъдат развалени от стила на шофиране на конкретен шофьор, който кара кола както с ръчна скоростна кутия, така и с автоматична скоростна кутия. При управление на автомобил с механични скорости, например, много често превключването става в неподходящ момент, а най-високата предавка се пренебрегва и това води да увеличен разход.


смяна на скорости


Също така много често начинаещите шофьори и хората, за които шофирането на кола не е удоволствие, а досадна загуба на време, "мразят" високите предавки: те се разсейват от други неща (например разговори по телефона) и при тях не може да се говори за съзнателен избор на предавка.

До прекомерна консумация също така води и прекалено рязко ускорение, което изисква повече гориво. Това се отнася и за собствениците на автомобили с автоматични трансмисии. Разбира се, модерната автоматична скоростна кутия няма да направи грешки при избора на предавки, но ако постоянно давате повече газ, тогава дори и най-съвременната кола с автоматични скоростни ще консумира много повече гориво.


0 от 500
  • #11
    2 rate up comment 0 rate down comment
    анонимен ( преди 5 дни )
    Икономично е стил на шофиране, в белите държави дори се преподава по време на глокса а старите шофери ги пращат наново, тук като гледам това не се търси и цени.
  • #10
    2 rate up comment 0 rate down comment
    факт ( преди 1 седмица )
    Предишната ми кола беше хечбек бензин 110 кс ръчка и на градско в София харчеше колкото сегашната ми джипка бензин 4х4 170кс с автомат ZF 9 степени , извън града консумацията е в полза на автомата . CVT e много неприятно за каране , сега има някакви i CVT уж подобрили неприятното чувство при ускорение .
  • #9
    5 rate up comment 2 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Технологиите се променят, едно време цар беше хидротрансформатора, днес най добрите кутии са роботизираните с двоен съединител. След години ще е друго. Имал съм коли с класически автоматик, 2 със CVT. 6 години карам DCT със 7 предавки и за момента не бих я заменил за друго.
  • #8
    9 rate up comment 2 rate down comment
    v-1 ( преди 1 седмица )
    DSG си е доста добра и новите автоматични/роботизирани кутии са вече доста бързи и ефективни. Това твърдение, че ръчката е по-икономична идва то миналото, когато имаше мудни автомаитци с хидро траснфорамтори и малко предавки, и не е валидно за съвременните автоматици.А статията е салата от думи...
  • #7
    9 rate up comment 5 rate down comment
    До 6 ( преди 1 седмица )
    Наистина има три вида автомати на пазара, да CBT кутията не дава ръчкане, ДСГ и автомата с хидро трансформатор си дават доста добре. В момента карам кола с 8ск ZF, втория спортен режим на автомата даже не го ползвам защото като превключва го усещаш и с бъбреците и кръста. Според мен превключването е под 1 секунда. Лично за мен ДСГ-то е даже по-бързо, за ПДК няма да ти обяснявам защото няма смисъл. Американски V8 с ръчна пък няма каране (имам книжка от 95та).
  • #6
    13 rate up comment 5 rate down comment
    Пропов ( преди 1 седмица )
    При съвременните все по тежки автомобили и все по безхаберни шофери - автомата ще да е по икономичен. Високото му тегло не се усеща на фона на по тежката кола. Но има повече предавки и умен софтуер и това ше държи мотора в оптимални обороти - нещо което безхаберния шофер не го може. Ръчката има смисъл само ако искаш да... ръчкаш, и няма връзка с икономиите. Като цяло кола и икономии е нонсенс. Купуваш я и я потдържаш - много пари са това Ама цепиш стотинките за гориво и я караш като болен кон?!
  • #5
    1 rate up comment 3 rate down comment
    да вметна, че ( преди 1 седмица )
    оня ден преглеждах листовките за CAP и точно на този въпрос отговорът беше че няма значение.
  • #4
    21 rate up comment 2 rate down comment
    Жоро ( преди 1 седмица )
    Прочетох че трябва да сме но Р ако седим на място повече от две минути. И спрях да чета. Това са пълни глупости. Първо в нито едно ръководство не го пише, точно обратното пише че трябва да си на D. Второ ако трябва да ръчкам постоянно от Р на D , ,тогава ще си взема ръчка. Четете ги тия ръковства.
  • #3
    11 rate up comment 9 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    2-ри, дори и на спортните им слагат автоамт - защото превключва по-бързо.
  • #2
    10 rate up comment 15 rate down comment
    анонимен ( преди 1 седмица )
    Масово съвременните автомобили са автоматици . Ръчки почти не се слагат - само при по-спортните такива....