Много собственици на автомобили, след като изключат двигателя, оставят колата на първа предавка и не използват ръчната спирачка. Няма и нужда от използването ѝ, когато колата е паркирана на равно място. Но защо автомобилът се оставя на първа предавка, а не на втора или на трета, например?
Фиксирането на автомобил на едно място за по-дълъг престой, ако е оборудван с автоматична скоростна кутия, е много просто - колата се оставя на „Паркиране“ (P) и това е всичко. С „механиката“ нещата са малко по-сложни.
Ако автомобилът е паркиран на не съвсем равна повърхност, докато е насочен „нагоре“, тогава, за да го застопорите без използването на ръчна спирачка, е необходимо да изключите запалването и да преместите скоростния лост на предавка, която елиминира възможността за заден ход. Но ако изберете втора или трета предавка, тогава, както показва практиката, тези предавки могат да не задържат колата, особено при някакво (дори незначително) външно влияние.
В случай на първа предавка такъв проблем не би трябвало да възникне. Между другото, ако паркирате предната част надолу по склон е по-добре е да използвате задна предавка: тя ще накара коляновия вал да се върти в обратна посока и колата ще се застопори по-добре.
А при паркиране на равна повърхност теоретично е напълно допустимо да оставите скоростния лост на втора или трета предавка, но когато колата е под наклон, в зависимост от това накъде е насочена колата, трябва да използвате първа или задна предавки. А най-добре е при по-голям наклон, да включите и ръчната спирачка.
Има и още един нюанс. С течение на времето обаче превключването на първа предавка за много превозни средства вече не е толкова лесно, както в началото. Ясно е, че за правилната работа на скоростната кутия е необходимо периодично да се сменя трансмисионното масло, въз основа на препоръките на производителя. И имайте предвид, че винаги има риск от неизправности в работата на кутията, така че двойното презастраховане "на първа" и с ръчна е оптималният вариант.